Hatnapos menetelés után Budapestre ért a Tudásmenet

  • narancs.hu
  • 2023. január 7.

Belpol

Miskolcról indult, 180 kilométert tett meg az az öt tiltakozó, akik a miskolci Herman Ottó Gimnáziumtól gyalogoltak el a budapesti Kölcsey Gimnáziumig.

Öten gyalogolták végig a Miskolc és Budapest, pontosabban a Herman Ottó Gimnázium és a Kölcsey Gimnázium közti 180 kilométert, így hívva fel a figyelmet az oktatás tarthatatlan voltára. Hat nap alatt tették meg az utat az ötök, egy-egy naponkénti 30 kilométerre vagy még rövidebb szakaszra pedig többen is becsatlakoztak. Az utolsó harmincast Gödöllőtől tette meg a csapat, Budapest határában, Cinkotán már többen csatlakoztak a menethez, az Örs vezér téren pedig újabb több száz ember csapódott hozzájuk. A menet a Puskás Ferenc Stadiont érintve érkezett a Kölcseyhez, ahol tüntetéssel ért véget a hatnapos tiltakozó akció.

Tüntetés

A menetelők a megszokott szlogeneket skandálták és írták táblákra, így felhangzott a Nincs tanár, nincs jövő,  olvasható volt A csend nem rend szöveg, és feltűntek a tömegben a már elmaradhatatlan karton-Pintér Sándorok is. A menet kezdő és végpontja nem véletlen: a miskolci Herman Ottó Gimnázium a vidéki tiltakozások egyik legaktívabb intézményének számít, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium pedig az első iskola volt, ahonnan kirúgtak tanárokat még szeptember végén, írja a Telex. A tüntetésen felszólalt Szűcs Tamás (PDSZ), Totyik Tamás (PSZ) valamint Bosák Levente, Simkó Edit, Törley Katalin és Pilz Olivér is.

 
Fotó: Sióréti Gábor 

Strbka Anna, diák, az Egységes Diákfront aktivistája elmondta: a diákok az idén is folytatják tiltakozó akcióikat, és vidéki helyszíneken is erősíteni szeretnék a jelenlétüket. A következő akciójuk január 31-én egy ülősztrájk lesz.

Az ellenállásnak még messze nincs vége. Hétfőtől 29 pedagógus kezd polgári engedetlenségbe a szentgotthárdi Arany János Általános Iskolában a nyugat.hu beszámolója szerint. A szerkesztőség levelet kapott az iskolától, amelyben hangsúlyozzák: a figyelemfelkeltő akcióban való részvételükről nem tantestületként, hanem egyénenként, jogtudatos állampolgárként döntöttek és vállalják a következményeket. Az akciót hétfőtől határozatlan ideig tartják fenn.

Az ok

Eddig 14 tanárt rúgtak ki azonnali hatállyal, mert részt vettek a szeptember 5-én indult, a közoktatás helyzetéért folytatott polgári engedetlenségi sorozatban. Az engedetlenségi sorozatban résztvevő tanárok által szerdán nyilvánosságra hozott adatok alapján érthetetlen, hogy pontosan mi alapján és miért pont az érintett tanárokat rúgták ki. A pedagógusok jogszerű tiltakozását lényegében ellehetetlenítette a sztrájktörvény módosítása, amely szerint nagyjából az a helyzet, hogy akkor lehet sztrájkolni, ha azzal nem okoznak semmilyen fennakadást. Vagyis mindenki szabadon sztrájkolhat otthon, a négy fal között. 

 
 
Fotó: Sióréti Gábor

A tanárok tüntetéseinek és polgári engedetlenségének oka többrétű. Egyrészt tiltakoznak a méltatlanul alacsony bérek miatt, másrészt a közoktatás általános helyzete miatt. A pedagógusok bére egy bebetonozott bértábla alapján számítódik, ami nem követi a minimálbér emelkedését, az alapbér így jelentősen elmarad attól. Az alapbérre rakódó pótlékok emelésére ígéretet tett a kormány, ám ezek nem számítanak bele a nyugdíjalapba, ráadásul a pályájuk elején járó tanárok számára ez nem jelent reális alternatívát.  A kormány uniós támogatásokból tervezi megoldani a bérrendezést, de ez az eljárás egyszerűen nonszensz, egy állandó kiadást nem lehet egyszeri juttatásból finanszírozni, ráadásul az uniós támogatás nem is erre való.

A tanárok korfája mára tragikus állapotot tükröz: a pedagógusok java része 50 év feletti, a fiatalok száma teljesen elenyésző, nincs utánpótlás. Ez azt jelenti, hogy tíz éven belül tarthatatlanul kevés pedagógus lesz a piacon, ami rendkívüli módon rontja az oktatás egyébként sem kiemelkedő színvonalát.

Képgaléria az eseményről:

 
 
Fotó: Sióréti Gábor

 
Fotó: Sióréti Gábor

 
Fotó: Sióréti Gábor

 
Fotó: Sióréti Gábor

 
Törley Katalin és Pilz Olivér
Fotó: Sióréti Gábor

 
Simkó Edit
Fotó: Sióréti Gábor

 
Fotó: Sióréti Gábor

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.