Hiába jött Hoppál, a lift az csak ott áll

  • Hamvay Péter
  • 2014. december 31.

Belpol

Az államtitkár lendületesen átadott egy nyílászárót, de a sajtóeseményen pont a lényeg nem működött.

Meghívót kaptunk az Emberi Erőforrások Minisztériumától és a Budapesti Történeti Múzeumtól (BTM) karácsony előtt. Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára, Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes és Farbaky Péter, a BTM főigazgatója nem kisebb dolgot adott át, mint a múzeum új bejáratát.

A siker kapujában

A siker kapujában

Fotó: MTI

Ami valójában a BTM királypincéjének a palota zárt kertjeire nyíló régi kapuja. Átadni azért lehet most a hatvanas években épült nyílászárót, mert mostantól nemcsak az Oroszlános udvarból nyíló főbejáraton közelíthető meg a múzeum, hanem a Várkert bazár mozgólépcsőjének és liftjének köszönhetően a látogató a palota zárt kertjeibe is közvetlenül bejuthat.

Azonban az államtitkár és a főpolgármester-helyettes látogatása sem volt elég ahhoz, hogy az I. kerület bekapcsolja végre azt a liftet, ami az új bejárathoz szállítaná a betérő vendégeket. A múzeum dolgozói elmondták, hogy korábban egy ideig működött a lift, akkor viszont éjjel-nappal, így részeg turisták és hajléktalanok is bejutottak a múzeum kertjeibe. Azt is elmesélték, mit hagytak maguk után.

Aztán egy ismeretlen kéz leállította a liftet. A Miniszterelnökséghez tartozó Várgondnokság, a kétszer átadott, de teljesen máig el nem készült Várkert bazár gazdája nem foglalkozik a lifttel, mert – mint közölték – az a közlekedésfejlesztés részeként az I. kerülethez tartozik. Az I. kerület válaszra sem méltatta kérdésünket, hogy miért nem kapcsolják be ismét a felvonót. Szerencsére egy lépcsőn is leereszkedhetünk a kertbe.

És a régi dicsőség

A bejáratátadón kívül megújult a Buda, „a királyi méltóság széke és trónusa” című, a középkori királyi palota emlékeit bemutató állandó tárlat is. Jócskán ráfért már, hogy az egy évvel a múzeum átadása után, 1968-ban felépített állandó kiállítást leporolják.

A tárlat tárgyát és egyben helyszínét jórészt a középkori palota 1950-es években feltárt és helyreállított maradványai képezik, melyeket a palota alól részben a második világháborús bombák szabadítottak ki, a régészek legnagyobb örömére. Túl sokra amúgy sem becsülték a neobarokk palotát. A déli, barokk palotaépület alagsori helyiségeivel összefűzött kiállítási térben ember legyen a talpán, aki kibogozza, hol is jár, mi van ma épp a feje felett, és mi is volt ott Zsigmond és Mátyás korában. Ebben segít, hogy az immár kétnyelvű magyarázó szövegek mellé rajzokat is mellékeltek, ahol bejelölték a vár egykori látképén, hova is nézett például az a gótikus erkély, amely ma a pince falával néz farkasszemet. Rendbe hozták az 1968-ból származó, a második világháborút követő ásatások során feltárt maradványokat bemutató makettet is, és a palota jelenlegi falainak a vonalát is elhelyezték rajta. Mellette, a falon látható, a Zsigmond kori palotát mutató rekonstrukciós rajzon egy gombnyomással megkereshetjük az egykori helyiségeket. Három, eddig üres teremben a királyi könyvtárakat, az őrség szobáját és egy kőfaragóműhelyt rendeztek be.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.