Hiába jött Hoppál, a lift az csak ott áll

  • Hamvay Péter
  • 2014. december 31.

Belpol

Az államtitkár lendületesen átadott egy nyílászárót, de a sajtóeseményen pont a lényeg nem működött.

Meghívót kaptunk az Emberi Erőforrások Minisztériumától és a Budapesti Történeti Múzeumtól (BTM) karácsony előtt. Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára, Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes és Farbaky Péter, a BTM főigazgatója nem kisebb dolgot adott át, mint a múzeum új bejáratát.

A siker kapujában

A siker kapujában

Fotó: MTI

Ami valójában a BTM királypincéjének a palota zárt kertjeire nyíló régi kapuja. Átadni azért lehet most a hatvanas években épült nyílászárót, mert mostantól nemcsak az Oroszlános udvarból nyíló főbejáraton közelíthető meg a múzeum, hanem a Várkert bazár mozgólépcsőjének és liftjének köszönhetően a látogató a palota zárt kertjeibe is közvetlenül bejuthat.

Azonban az államtitkár és a főpolgármester-helyettes látogatása sem volt elég ahhoz, hogy az I. kerület bekapcsolja végre azt a liftet, ami az új bejárathoz szállítaná a betérő vendégeket. A múzeum dolgozói elmondták, hogy korábban egy ideig működött a lift, akkor viszont éjjel-nappal, így részeg turisták és hajléktalanok is bejutottak a múzeum kertjeibe. Azt is elmesélték, mit hagytak maguk után.

Aztán egy ismeretlen kéz leállította a liftet. A Miniszterelnökséghez tartozó Várgondnokság, a kétszer átadott, de teljesen máig el nem készült Várkert bazár gazdája nem foglalkozik a lifttel, mert – mint közölték – az a közlekedésfejlesztés részeként az I. kerülethez tartozik. Az I. kerület válaszra sem méltatta kérdésünket, hogy miért nem kapcsolják be ismét a felvonót. Szerencsére egy lépcsőn is leereszkedhetünk a kertbe.

És a régi dicsőség

A bejáratátadón kívül megújult a Buda, „a királyi méltóság széke és trónusa” című, a középkori királyi palota emlékeit bemutató állandó tárlat is. Jócskán ráfért már, hogy az egy évvel a múzeum átadása után, 1968-ban felépített állandó kiállítást leporolják.

A tárlat tárgyát és egyben helyszínét jórészt a középkori palota 1950-es években feltárt és helyreállított maradványai képezik, melyeket a palota alól részben a második világháborús bombák szabadítottak ki, a régészek legnagyobb örömére. Túl sokra amúgy sem becsülték a neobarokk palotát. A déli, barokk palotaépület alagsori helyiségeivel összefűzött kiállítási térben ember legyen a talpán, aki kibogozza, hol is jár, mi van ma épp a feje felett, és mi is volt ott Zsigmond és Mátyás korában. Ebben segít, hogy az immár kétnyelvű magyarázó szövegek mellé rajzokat is mellékeltek, ahol bejelölték a vár egykori látképén, hova is nézett például az a gótikus erkély, amely ma a pince falával néz farkasszemet. Rendbe hozták az 1968-ból származó, a második világháborút követő ásatások során feltárt maradványokat bemutató makettet is, és a palota jelenlegi falainak a vonalát is elhelyezték rajta. Mellette, a falon látható, a Zsigmond kori palotát mutató rekonstrukciós rajzon egy gombnyomással megkereshetjük az egykori helyiségeket. Három, eddig üres teremben a királyi könyvtárakat, az őrség szobáját és egy kőfaragóműhelyt rendeztek be.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.