Hogyan tereljük vissza az iskolapadba a csellengőket?

Belpol

Bukott, halmozottan hátrányos helyzetű diákoknak adtak második esélyt pedagógusok egy Tolna megyei technikumban. Egyéni fejlesztéseken vettek részt, és a szülőkkel is bizalmi kapcsolatot alakítottak ki. Az eredmény: a fiataloknak javultak a tanulmányi eredményeik. 

40 millió forint uniós támogatásban részesült még 2017-ben a Tolna Megyei Centrum Esterházy Miklós Szakképző Iskola és Kollégium az Emberi Erőforrások Operatív Programon (EFOP) keresztül, hogy megvalósítsa az „Iskolapad újratöltve” elnevezésű projektjét

Ennek célja az volt, hogy a középfokú végzettséggel nem rendelkező, tanköteles koron túli fiatalokat visszavezesse az iskolába, hogy érettségi bizonyítványt, szakképesítést szerezhessenek. A projekt 2020-ban zárult, és időközben az intézmény fenntartóváltáson esett át, ma már a Magyar Máltai Szeretetszolgálathoz tartozik (mai neve: MMSZ Eszterházy Miklós Technikum). Kíváncsiak voltunk rá, hogy milyen eredményt ért el a program, ezért megkerestük az iskolát. 

11 négyzetméteres lakás, havi 18 ezer forint jövedelem

Bükösdi Olga intézményvezető levelünkre egy 2018-as beszámolóra hivatkozva azt írta, a projekt sikerességét a következő, előre meghatározott célok elérésében tervezték mérni:

  • Nő az évfolyamvesztés nélkül továbbhaladó hátrányos helyzetű tanulók száma.
  • Csökken az intézményben a tankötelezettségi kor határa előtt az iskolai rendszerből kikerülők száma.
  • Nő az érettségit adó intézményekben továbbtanuló hátrányos helyzetű tanulók száma.
  • Az intézményben az országos kompetenciamérések eredményei az országos átlagot meghaladó mértékben javulnak.
  • Az iskola tartósan képessé válik a különböző háttérrel és eltérő fejlettséggel rendelkező gyerekek fogadására és együttnevelésére.
  • Multikulturális tartalmak épülnek be a helyi tantervbe.
  • Az iskola párbeszédet alakít ki minden szülővel.

Az elsődleges célcsoportot hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók alkották, azon belül is a Szekszárdi SZC Esterházy Miklós Szakképző Iskolája és Kollégiuma 9., 10. és 11. évfolyamos diákjai. Az érintettek hátteréről az alábbiakat tárták fel a megelőző igényfelmérés során: 

  • A megkérdezett diákok több mint 50 százaléka bukott már meg.
  • A tanulók pedagógusokkal való viszonyát ötből 2,85-re értékelték.
  • A diákoknak mindössze 30 százaléka rendelkezett saját szobával, és 62 százalékuknak volt otthon számítógépe.
  • A családokban az átlagos együtt élők száma 5,4 fő volt.
  • Az egy főre jutó átlagos lakásméret kifejezetten alacsony, 11,87 négyzetméter volt.
  • Családonként átlagosan 0,75 fő volt a keresők száma, vagyis öt főre nem jutott egy eltartó sem.
  • Az egy főre jutó átlagos havi jövedelem a bevallások alapján 18 385 Ft volt.
  • A szülők 95 százaléka a tanulásban látta a gyermeke kitörési lehetőségét.

Az igényfelmérés során kiderült az is, hogy a kezdeményezést a célcsoport pozitívan fogadta, vagyis van relevanciája egy rugalmas iskola létrehozásának. A megkérdezett diákok 95 százaléka jelezte, hogy részt venne egy „második esély programban”, a megkérdezett szülők 92,5 százaléka pedig szívesen járatná a gyermekét ebbe az iskolatípusba.

33 diák, harmaduk roma származású

Bükösdi szerint az iskola nagy és sokszínű diákközösséget szolgál ki, hat megye 135 településéről érkeznek tanulók, akik között magas a hátrányos helyzetűek aránya (279 fő, közülük 109 fő halmozottan hátrányos helyzetű). A projektben kifejezetten 33 diák vett részt, és a program célul tűzte ki, hogy a bevont tanulók legalább 30 százaléka roma származású legyen. A résztvevőket olyan problémák alapján választották ki, mint például tanulmányi hátrányok, magatartási és tanulási zavarok, szociálisan hátrányos, ingerszegény háttér, traumák és folyamatos konfliktusok a környezetükben, önértékelési problémák. 

A diákok pozitívan fogadták a programot, nyitottak, érdeklődőek és együttműködőek voltak. Motiváltabbá váltak és jobb vizsgaeredményeket értek el. A projekt alapját egy mentorrendszer, illetve személyre szabott fejlesztési tervek képezték, amelyek nemcsak a diákok körében voltak sikeresek, hanem az iskola tanári közösségét is megerősítették, közölte Bükösdi Olga. 

A diákok már az első évben jobb tanulmányi eredményeket értek el. A 11 mentor nemcsak a 33 diákkal, hanem a rendszeres családlátogatásoknak köszönhetően a családjaikkal is erős, bizalmi kapcsolatot alakított ki, ami segített lebontani a kezdeti akadályokat. Egy elkötelezett fejlesztő pedagógus játékos és gyakorlati feladatokon keresztül segítette a tanulókat tanulási módszereik és önismeretük fejlesztésében. Ez a kézzelfogható fejlődés hozzájárult a vizsgákon elért jobb eredményeikhez.

A beszámoló kiemeli, hogy a mentorok és tanárok közötti csapatmunka egy összetartóbb és innovatívabb szakmai közösséget formált az iskolán belül. A projekt céljait több, nagy részvétellel zajló rendezvény is támogatta, többek között üzemlátogatás a pályaorientáció jegyében, drogprevenciós program a helyi rendőrséggel, a befogadást erősítő sportnap és egy természetközeli kirándulás.

Bükösdi Olga tájékoztatása szerint a fejlesztő pedagógussal hamar kialakult a bizalmi légkör, és a diákokat sikerült motiválni, hogy aktívan részt vegyenek a foglalkozásokon. Az elméleti témákat kevésbé találták vonzónak, a játékos, gyakorlati feladatokban és az önismereti játékokban lelkesen vettek részt. Ezek a tevékenységek nemcsak saját személyiségük és tanulási stílusuk megértésében segítették őket, hanem abban is, hogy jobban megismerjék társaikat.

„Akkor a projekt sikeresen zajlott, és számos folyamatos, havi rendszerességű program támogatta a diákokat, mint például képességkibontakoztató foglalkozások, tanácsadás az egyéni fejlesztési tervekhez, valamint digitális kompetenciafejlesztő szakkör. Az eredeti, 2017-es terv hosszútávú célként fogalmazta meg, hogy ezeket az új, diákközpontú módszereket beépítsék az iskola hivatalos pedagógiai programjába, ami a fenntarthatóságra utal. A rendelkezésre álló költségvetési keretünk függvényében ezeket a programokat a mai napig fenntartjuk” – írta az intézményvezető.

Címlapképünk forrása: efop.kormany.hu.

Szerkesztette: Fazekas Zsuzsanna 

 
Az Európai Unió finanszírozásával készült. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem a Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.