Hogyan tereljük vissza az iskolapadba a csellengőket?

Belpol

Bukott, halmozottan hátrányos helyzetű diákoknak adtak második esélyt pedagógusok egy Tolna megyei technikumban. Egyéni fejlesztéseken vettek részt, és a szülőkkel is bizalmi kapcsolatot alakítottak ki. Az eredmény: a fiataloknak javultak a tanulmányi eredményeik. 

40 millió forint uniós támogatásban részesült még 2017-ben a Tolna Megyei Centrum Esterházy Miklós Szakképző Iskola és Kollégium az Emberi Erőforrások Operatív Programon (EFOP) keresztül, hogy megvalósítsa az „Iskolapad újratöltve” elnevezésű projektjét

Ennek célja az volt, hogy a középfokú végzettséggel nem rendelkező, tanköteles koron túli fiatalokat visszavezesse az iskolába, hogy érettségi bizonyítványt, szakképesítést szerezhessenek. A projekt 2020-ban zárult, és időközben az intézmény fenntartóváltáson esett át, ma már a Magyar Máltai Szeretetszolgálathoz tartozik (mai neve: MMSZ Eszterházy Miklós Technikum). Kíváncsiak voltunk rá, hogy milyen eredményt ért el a program, ezért megkerestük az iskolát. 

11 négyzetméteres lakás, havi 18 ezer forint jövedelem

Bükösdi Olga intézményvezető levelünkre egy 2018-as beszámolóra hivatkozva azt írta, a projekt sikerességét a következő, előre meghatározott célok elérésében tervezték mérni:

  • Nő az évfolyamvesztés nélkül továbbhaladó hátrányos helyzetű tanulók száma.
  • Csökken az intézményben a tankötelezettségi kor határa előtt az iskolai rendszerből kikerülők száma.
  • Nő az érettségit adó intézményekben továbbtanuló hátrányos helyzetű tanulók száma.
  • Az intézményben az országos kompetenciamérések eredményei az országos átlagot meghaladó mértékben javulnak.
  • Az iskola tartósan képessé válik a különböző háttérrel és eltérő fejlettséggel rendelkező gyerekek fogadására és együttnevelésére.
  • Multikulturális tartalmak épülnek be a helyi tantervbe.
  • Az iskola párbeszédet alakít ki minden szülővel.

Az elsődleges célcsoportot hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók alkották, azon belül is a Szekszárdi SZC Esterházy Miklós Szakképző Iskolája és Kollégiuma 9., 10. és 11. évfolyamos diákjai. Az érintettek hátteréről az alábbiakat tárták fel a megelőző igényfelmérés során: 

  • A megkérdezett diákok több mint 50 százaléka bukott már meg.
  • A tanulók pedagógusokkal való viszonyát ötből 2,85-re értékelték.
  • A diákoknak mindössze 30 százaléka rendelkezett saját szobával, és 62 százalékuknak volt otthon számítógépe.
  • A családokban az átlagos együtt élők száma 5,4 fő volt.
  • Az egy főre jutó átlagos lakásméret kifejezetten alacsony, 11,87 négyzetméter volt.
  • Családonként átlagosan 0,75 fő volt a keresők száma, vagyis öt főre nem jutott egy eltartó sem.
  • Az egy főre jutó átlagos havi jövedelem a bevallások alapján 18 385 Ft volt.
  • A szülők 95 százaléka a tanulásban látta a gyermeke kitörési lehetőségét.

Az igényfelmérés során kiderült az is, hogy a kezdeményezést a célcsoport pozitívan fogadta, vagyis van relevanciája egy rugalmas iskola létrehozásának. A megkérdezett diákok 95 százaléka jelezte, hogy részt venne egy „második esély programban”, a megkérdezett szülők 92,5 százaléka pedig szívesen járatná a gyermekét ebbe az iskolatípusba.

33 diák, harmaduk roma származású

Bükösdi szerint az iskola nagy és sokszínű diákközösséget szolgál ki, hat megye 135 településéről érkeznek tanulók, akik között magas a hátrányos helyzetűek aránya (279 fő, közülük 109 fő halmozottan hátrányos helyzetű). A projektben kifejezetten 33 diák vett részt, és a program célul tűzte ki, hogy a bevont tanulók legalább 30 százaléka roma származású legyen. A résztvevőket olyan problémák alapján választották ki, mint például tanulmányi hátrányok, magatartási és tanulási zavarok, szociálisan hátrányos, ingerszegény háttér, traumák és folyamatos konfliktusok a környezetükben, önértékelési problémák. 

A diákok pozitívan fogadták a programot, nyitottak, érdeklődőek és együttműködőek voltak. Motiváltabbá váltak és jobb vizsgaeredményeket értek el. A projekt alapját egy mentorrendszer, illetve személyre szabott fejlesztési tervek képezték, amelyek nemcsak a diákok körében voltak sikeresek, hanem az iskola tanári közösségét is megerősítették, közölte Bükösdi Olga. 

A diákok már az első évben jobb tanulmányi eredményeket értek el. A 11 mentor nemcsak a 33 diákkal, hanem a rendszeres családlátogatásoknak köszönhetően a családjaikkal is erős, bizalmi kapcsolatot alakított ki, ami segített lebontani a kezdeti akadályokat. Egy elkötelezett fejlesztő pedagógus játékos és gyakorlati feladatokon keresztül segítette a tanulókat tanulási módszereik és önismeretük fejlesztésében. Ez a kézzelfogható fejlődés hozzájárult a vizsgákon elért jobb eredményeikhez.

A beszámoló kiemeli, hogy a mentorok és tanárok közötti csapatmunka egy összetartóbb és innovatívabb szakmai közösséget formált az iskolán belül. A projekt céljait több, nagy részvétellel zajló rendezvény is támogatta, többek között üzemlátogatás a pályaorientáció jegyében, drogprevenciós program a helyi rendőrséggel, a befogadást erősítő sportnap és egy természetközeli kirándulás.

Bükösdi Olga tájékoztatása szerint a fejlesztő pedagógussal hamar kialakult a bizalmi légkör, és a diákokat sikerült motiválni, hogy aktívan részt vegyenek a foglalkozásokon. Az elméleti témákat kevésbé találták vonzónak, a játékos, gyakorlati feladatokban és az önismereti játékokban lelkesen vettek részt. Ezek a tevékenységek nemcsak saját személyiségük és tanulási stílusuk megértésében segítették őket, hanem abban is, hogy jobban megismerjék társaikat.

„Akkor a projekt sikeresen zajlott, és számos folyamatos, havi rendszerességű program támogatta a diákokat, mint például képességkibontakoztató foglalkozások, tanácsadás az egyéni fejlesztési tervekhez, valamint digitális kompetenciafejlesztő szakkör. Az eredeti, 2017-es terv hosszútávú célként fogalmazta meg, hogy ezeket az új, diákközpontú módszereket beépítsék az iskola hivatalos pedagógiai programjába, ami a fenntarthatóságra utal. A rendelkezésre álló költségvetési keretünk függvényében ezeket a programokat a mai napig fenntartjuk” – írta az intézményvezető.

Címlapképünk forrása: efop.kormany.hu.

Szerkesztette: Fazekas Zsuzsanna 

 
Az Európai Unió finanszírozásával készült. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem a Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.