Nincs elég működő szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, ezért a MÁV–HÉV Zrt. ismét jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel igyekezne úrrá lenni a helyzeten – értesült a hvg.hu.
A lap úgy tudja, a december közepén vagy legkésőbb jövő január elején érvénybe lépő új HÉV-menetrend tervezési folyamata már elkezdődött, a birtokukba került dokumentumok, előkészítő anyagok szerint ráadásul még a tavalyinál is rosszabba a helyzet. A járműpark ugyanis elöregedett, az újak beszerzését pénzhiány miatt még 2021-ben lefújták, a meglévők közül pedig egyre kevesebb a forgalomképes HÉV-motorvonat.
A MÁV–HÉV tehát azért kényszerül az öt agglomerációs vonal közül háromnál – a ráckevei, a gödöllői és a csepeli – drasztikus beavatkozásra, mert a menetrendi tervezetről szóló előkészítő anyagokban maguk is bevallják, hogy a jövőben
„a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonat egységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé”.
Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, tavaly decemberben ugyanez játszódott le a 2023–2024-es menetrend tervezésénél, amikor kiderült, hogy 2024 januárjától a napi 78 jármű helyett 74 tud csak forgalomba állni. Akkor a MÁV–HÉV „a rendelkezésre álló kapacitások hatékonyabb elosztása érdekében” a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette. A hvg.hu-hoz eljutott tervek szerint a tulajdonos-üzemeltető MÁV–HÉV Zrt. és a közszolgáltatást megrendelő állami szerv pozíciójában lévő Építési és Közlekedési Minisztérium most és a 6-os, 7-es, valamint a 8-as vonalon szűkítene a reggeli és délutáni csúcsidőben.
A lap információi szerint a főváros nem támogatja a tervet, ám jogilag nem tehet semmit. A menetrendi tervezés részleteivel kapcsolatban a portál megkereste a MÁV-ot és a Lázár János vezette szakminisztériumot is, de egyelőre nem érkezett válasz.
„Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat” – reagált a hírre kedd délután Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint „ha, az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.”
Az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai. Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a...
Posted by Karácsony Gergely on Tuesday, October 8, 2024