HVG: Nincs elég forgalomképes HÉV-szerelvény, újabb járatritkításra készül az állam

  • narancs.hu
  • 2024. október 8.

Belpol

A ráckevei, a gödöllői és a csepeli vonalat érinti a drasztikus beavatkozás.

Nincs elég működő szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, ezért a MÁV–HÉV Zrt. ismét jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel igyekezne úrrá lenni a helyzeten – értesült a hvg.hu.

A lap úgy tudja, a december közepén vagy legkésőbb jövő január elején érvénybe lépő új HÉV-menetrend tervezési folyamata már elkezdődött, a birtokukba került dokumentumok, előkészítő anyagok szerint ráadásul még a tavalyinál is rosszabba a helyzet. A járműpark ugyanis elöregedett, az újak beszerzését pénzhiány miatt még 2021-ben lefújták, a meglévők közül pedig egyre kevesebb a forgalomképes HÉV-motorvonat.

A MÁV–HÉV tehát azért kényszerül az öt agglomerációs vonal közül háromnál – a ráckevei, a gödöllői és a csepeli – drasztikus beavatkozásra, mert a menetrendi tervezetről szóló előkészítő anyagokban maguk is bevallják, hogy a jövőben

„a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonat egységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé”.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, tavaly decemberben ugyanez játszódott le a 2023–2024-es menetrend tervezésénél, amikor kiderült, hogy 2024 januárjától a napi 78 jármű helyett 74 tud csak forgalomba állni. Akkor a MÁV–HÉV „a rendelkezésre álló kapacitások hatékonyabb elosztása érdekében” a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette. A hvg.hu-hoz eljutott tervek szerint a tulajdonos-üzemeltető MÁV–HÉV Zrt. és a közszolgáltatást megrendelő állami szerv pozíciójában lévő Építési és Közlekedési Minisztérium most és a 6-os, 7-es, valamint a 8-as vonalon szűkítene a reggeli és délutáni csúcsidőben.

A lap információi szerint a főváros nem támogatja a tervet, ám jogilag nem tehet semmit. A menetrendi tervezés részleteivel kapcsolatban a portál megkereste a MÁV-ot és a Lázár János vezette szakminisztériumot is, de egyelőre nem érkezett válasz.

„Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat” – reagált a hírre kedd délután Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint „ha, az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.”

Az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai. Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a...

Posted by Karácsony Gergely on Tuesday, October 8, 2024

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Radnóti Sándor: „Soros démonizálása világjelenség”

  • Radnóti Sándor
Abban a szótárban, amelyet spindoktorai tanácsára a miniszterelnök használ, majd nyomában villámgyorsan elterjed politikai lakájai körében, s kötelezővé válik a kormánypárti médiák teljes spektrumában, a CEU-t Soros-egyetemnek kell nevezni, Soros György nevét pedig a spekuláns szóval kell összekapcsolni.

„A világ ilyen: aki jól teljesít, könnyebben kap segítséget”

A Belügyminisztérium és szeretetszoglálatok közös kezdeményezésének köszönhetően 18 gyermekvédelemben érintett személy jutott lakhatáshoz. A pályázati felhívás szigorú követelményeket támaszt, ám a program valóban komoly kedvezményeket nyújt. Ebből kifolyólag csak egy szűk kör számára ad lehetőséget, miközben több mint 23 ezren nélkülözik a vér szerinti családjukat. Elég-e ez a segítség, és ha igen, mire?

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.