Így alakítják át a budai várat Orbánék

  • narancs.hu
  • 2015. január 7.

Belpol

A lovardával és a 70 négyzetméteres Szent István-teremmel kezdik. Ízelítő a holnap megjelenő címlapsztorinkból.

A budai vár, pontosabban a Budavári Palota és környéke mindig is a Fidesz szívügye volt. A második világháború után teljes egészében kulturális funkciót kapott palotaegyüttesbe, illetve a Szent György tér épületeibe a történelmi folytonosság nevében legalább részben vissza akarja költöztetni az államigazgatási és reprezentációs funkciókat.

A pincék és az elmúlt nyolc év

Az első Orbán-kormány alatt a miniszter­elnökség számára újították fel a Sándor-palotát, ám a 2002-es választási kudarc miatt Orbán már nem költözhetett be példaképe, Bethlen István egykori hivatalába. Az új kormány úgy oldotta meg a gordiuszi csomót, hogy a köztársasági elnöknek utalta ki a klasszicista palotát.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Medgyessy Péter miniszterelnök 2004-ben nagyszabású, nyolcéves rehabilitációs tervvel rukkolt elő, amit a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal 2006-ban készült tanulmánya is megtámogatott. A 2011-ben kiegészített koncepció egészen a hivatal megszünteté­séig érvényben volt. Eszerint a palotát a második világháború után olyan mértékben átépítették, hogy nem lehet helyreállítani az eredeti tereket (lásd keretes írásunkat). A Szent György tér nyugati térfalának elpusztult épületeit, mint az Udvari istállót és a Teleki-, majd József főhercegi palotát nem tanácsolták újjáépíteni, helyette kortárs beépítéseket támogattak. A romos Honvéd Főparancsnokság hasznosításáról soha nem döntöttek érdemben. Akkor sem, amikor a Budai Várgondnokság 2004-ben tervpályázatot írt ki, amelyet Kis Péter megnyert, de kortárs megoldásaitól, a „lebegő” tetőtől megriadtak mind bal-, mind jobboldalon. A többször átdolgozott terv – melybe később Zoboki Gábor is beszállt – 2008 folyamán négy ízben megjárta a tervtanácsot. Hiába támogatta a zsűri, végül Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester változtatási tilalmat rendelt el, így elúszott a 10 milliárdos uniós támogatás (erről lásd: Kicsinyes, szánalmas, kártékony, Magyar Narancs, 2008. november 20.).

A Várkert Bazárt hol uniós forrásból, hol pedig magántőkéből újították volna fel (egy kanadai-magyar üzletember épített volna kisebb plázát a Várhegybe, és cserébe renoválta volna a műemléket). Nagy Gábor Tamásnak mindkét verzió kútba eséséhez sok köze volt, minden erejével igyekezett a vár szimbolikus terét megőrizni a Fidesznek. 2008-ban a szocialisták megbíztak öt kiváló építészt, hogy – egymástól függetlenül – tervezzék meg a palota és környéke egyes részei­nek felújítását, de aztán a megbízók nem tudtak a projektre uniós pénzt szerezni. Az MNV Zrt. a két választási forduló között még kiírt egy tendert a vár hosszú távú fejlesztésére, de ezt később visszavonták.

Nyolc év alatt annyi történt, hogy 2007-ben megnyílt a Szent György tér északnyugati részén feltárt középkori pincerendszer, ám az 1300 négyzetméteres, sok tucat helyiségből álló építmény az egymilliárd forintos rendezés után is alig használható.

Hamvay Péter teljes cikke a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.