Csak az érintett tankerület és a Klebelsberg Központ (KK) fogadhatja el az iskoláknak szánt adományokat, a szabályt rögzítő belügyminisztériumi utasításról több cikk is megjelent szerdán.
A legérdekesebb rész, hogy a bruttó kétmillió forintos érték alatti adományokról a tankerületi központok igazgatói dönthetnek, a kétmillió forintnál nagyobb értékűekről pedig a Klebelsberg Központ elnöke, Hajnal Gabriella határoz.
Ha az adományozó természetes személy, civil szervezet, illetve nem belföldi önkormányzati vagy állami többségi tulajdonban lévő gazdasági társaság, akkor függetlenül az értéktől a központ elnökének hatásköre elfogadni az adományt.
A Klebelsberg Központ a hírekre reagálva – mondván, hogy több újságban is „félrevezető/pontatlan információk jelentek meg” az adományok sorsáról –, háromrészes közleményben tájékoztatott.
A KK leszögezi, hogy mint középirányító szerv felügyelnie kell a tankerületi központok működését, és a felajánlott adományok elfogadásának rendjéről szóló 16/2023. (VI. 9.) BM-utasítás betartása mellett a Klebelsberg Központ „azt a célt tartja szem előtt, hogy a tankerületi központok, illetve az általuk fenntartott köznevelési intézmények részére a felajánlott adományok az adományozók által megjelölt célokra legyenek felhasználva.”
A KK így fogalmazza meg az adományozókkal kapcsolatos szabályt: „a tankerületi központok fenntartásában lévő köznevelési intézmények és a tankerületi központok részére felajánlott adományokról a Klebelsberg Központ elnöke jogosult dönteni bruttó 2 millió forintot meghaladó értékű adomány esetén. A BM-utasításban foglaltak figyelembevétele mellett azonban, ha az adományozó természetes személy, civil szervezet, illetve nem belföldi önkormányzati vagy állami többségi tulajdonban lévő gazdasági társaság, az adomány értéke a jóváhagyás szempontjából nem releváns.”
Mielőtt az, akinek kell, dönt az adomány elfogadásáról, a BM-utasítás alapján a Klebelsberg Központ, illetve a tankerületi központok megvizsgálják „az adományozó által megjelölt célok teljesíthetőségét és következményeit, az adomány működtetési feltételeinek meglétét, az adomány műszaki állapotát, és az adomány rendeltetésszerű használatra való alkalmasságát.”
A kedvezményezett mindig a fenntartó, tehát a tankerületi központ, de a BM-utasítás nem ad lehetőséget arra, hogy az egy adott iskolának szánt adomány másik iskolához kerüljön, vagy ne arra költsék, amire az adományozó akarta.
Tehát nem hozhat olyan döntést a KK, hogy az egyik iskolának adott pénzt másik iskola kapja meg.
Ha az adományozó nem mondja meg, mire költsék a pénzt, amit adott, a felhasználásáról az érintett iskola fenntartójának, tehát a tankerületi központnak a gazdsági, pénzügyi vezetője tesz javaslatot, ezt figyelembe véve „az adomány elfogadására jogosult személy dönt”.
A KK közleménye szerint amióta hatályba lépett ez a BM-utasítás, még nem fordult elő olyan eset, hogy az adományozók nemmondták volna meg, hogy mire adják a pénzt, és a KK és a tankerületi központok összességében a kedvezményezett véleményét alapul véve jóváhagyják az adományok elfogadását „a lehető legrövidebb idő alatt”. A Klebelsberg Központ egy jogszerű megkeresést/felajánlást sem utasított el – ezzel zárul a közlemény.
Arról nincs szó benne, miért van szükség az adományok megkülönböztetésére az alapján, hogy kiktől, milyen szervezetektől származnak, és hogyan tud „a lehető legrövidebb idő alatt” dönteni a természetes személyek kétmillió forint alatti adományainak elfogadásáról a KK elnöke.