Ítélet a buszsofőr ügyében: Képeslap a grazi börtönbe

  • Fodor Sándor
  • 1999. augusztus 12.

Belpol

Háromévi börtönbüntetésre ítélte május 10-én a grazi tartományi bíróság K. Józsefet, annak a busznak a vezetőjét, amely 1999. január 24-én az ausztriai Deutschlandsbergnél szenvedett balesetet. A tragédia során 18-an - főként diákok - életüket vesztették, és 35-en megsérültek. K. József ügyvédje, a grazi Peter Benda méltányosnak tartotta az ítéletet, de három nap gondolkodási idő után K. József élt fellebbezési jogával, így az ítélet nem válhatott jogerőssé. A másodfokú tárgyalást lapzártánk után tartották.
Háromévi börtönbüntetésre ítélte május 10-én a grazi tartományi bíróság K. Józsefet, annak a busznak a vezetőjét, amely 1999. január 24-én az ausztriai Deutschlandsbergnél szenvedett balesetet. A tragédia során 18-an - főként diákok - életüket vesztették, és 35-en megsérültek. K. József ügyvédje, a grazi Peter Benda méltányosnak tartotta az ítéletet, de három nap gondolkodási idő után K. József élt fellebbezési jogával, így az ítélet nem válhatott jogerőssé. A másodfokú tárgyalást lapzártánk után tartották.

K. Krisztina, K. József kisebbik lánya nemrégiben Ábrahámhegyen nyaralt. A nyaralásból képeslapot küldött szüleinek. Az egyik lap címzettje az édesapja volt, a cím pedig a grazi büntetésvégrehajtási intézet. Itt várja K. József a másodfokú tárgyalást és a jogerős bírói ítéletet.

Igaz, időközben a megyei napilapban megjelent egy írás, ami szerint visszavonta a fellebbezését, ám erről K. József nem tud, és hozzátartozói sem értesültek arról, hogy a szombathelyi buszsofőr megmásította volna szándékát. Az viszont nemrégiben kiderült, hogy a másodfokú tárgyalásra a tervezettel ellentétben nem szeptemberben, hanem már augusztusban sort kerítenek, méghozzá e hét szerdáján.

A család tagjai azért furcsállják kicsikét a dolgot, mert a tárgyalás időpontjáról nem a védőügyvédtől értesültek, hanem magától K. Józseftől. K. Kinga, az idősebbik lány gyakran meglátogatja édesapját, ő a legfelkészültebb és a legeltökéltebb arra, hogy bebizonyítsa a sofőr részbeni ártatlanságát.

Kinga elszántsága azzal is magyarázható, hogy valójában az ő kedvéért települt át a család Erdélyből Magyarországra. A fiatal lány súlyos cukorbeteg, édesapja Szombathelyen próbálta gyógyíttatni. K. József a Vasi Volánnál kezdett dolgozni, ahol meglehetősen makacs, önfejű embernek ismerték, és senki nem lepődött meg azon, hogy saját vállalkozásba kezdett. Autóbuszt vásárolt, aztán komoly kölcsönökkel egy házat is vett a családnak, majd jött az újabb nagy vétel, az 1979-es építésű Neoplan busz, ami rendelkezett a külföldi utakhoz előírt retarder fékberendezéssel. Természetesen a buszt is csak kölcsönökből tudta kifizetni. Márpedig ilyenkor annyit dolgozik az ember, amennyit bír, és ott spórol, ahol tud.

A buszt 1998 szeptemberében a Pest Megyei Közlekedési Felügyeletnél vizsgáztatták, és a forgalmi engedély érvényességét hat hónappal meghosszabbították. Előtte a Trendl Bt. végezte el az előírt megbontásos vizsgálatokat, és erről tanúsítványt is adott. E szerint a futóművet, illetve a fék- és a kormányberendezést részben szétszerelt állapotban ellenőrizték.

A végzetes út előtt K. József a Vasi Volán szombathelyi műhelyében is átnézette a buszt, s ezt a tényt az elsőfokú tárgyaláson védekezésképpen is előadta. Ám a Vasi Volán igazgatója azt állította, hogy a kibocsátott számlán fékbeállítás nem szerepelt.

Az osztrák szakértői vélemény szerint a jármű műszaki állapota és a sofőr hibája együttesen vezetett a balesethez. K. Józsefnek ugyanis tudnia kellett a fék meghibásodásáról, ugyanakkor abban is hibázott, hogy a lejtőn rosszul választotta meg a sebességi fokozatot. Így fordulhatott elő, hogy a Neoplan 100 kilométeres sebességgel zuhant az út menti szakadékba.

K. Kinga azonban azt állítja, hogy több olyan tényező is van, ami édesapja ártatlanságát bizonyítja. Az egyik, hogy több videóofelvételen is jól látható: a busz sebességváltója harmadik fokozatban van, vagyis K. József megpróbált visszakapcsolni. A fiatal lány azt is fontosnak tartja megjegyezni, hogy édesapja mindent elkövetett annak érdekében, hogy megmentse az utasokat, ezért a buszt egy, az országút melletti földút felé kormányozta, arra számítva, hogy a földút melletti domboldal megállítja a Neoplant. Azt azonban föntről, a lejtő tetejéről nem láthatta - és semmilyen útjelző vagy tábla erre nem hívta fel a figyelmét -, hogy a földút egyben egy emelkedőt is jelent, vagyis az országút mellett egy kisebbfajta szakadék húzódik.

K. József felesége és családja azt is furcsának találja, hogy a Neoplan buszt az osztrák hatóságok megsemmisítették, és erről sem K. Józsefet, sem őket nem értesítették. Viszont a grazi kórházból kaptak egy hivatalos számlát, miszerint kezelési költségként fizessenek ki 15 ezer schillinget.

Peter Benda, K. József védőügyvédje védelmét arra alapozta, hogy a jármű forgalmi engedélyét alig pár héttel a baleset előtt hosszabbították meg, ezért az ügyvéd a Magyar Műszaki Közlekedési Felügyeletet gondatlan veszélyeztetés bűntettével vádolta meg. Ugyanakkor a grazi tartományi bíróság által kiszabott háromévi börtönbüntetést méltányosnak nevezte, sőt az egyik magyar bulvárlap szerint nem túl súlyosnak minősítette, ami egy védőügyvéd esetében meglehetősen szokatlan megfogalmazás.

K. Kinga elmondása szerint édesapja egy kétszemélyes zárkában várja a jogerős ítéletet, s mivel úgy informálták, hogy amnesztiát semmiképpen nem kaphat, abban reménykednek, hogy legalább fél évvel mérséklik a büntetését.

Időközben talán Krisztina képeslapja is megérkezett a grazi börtönbe. Igaz, a januári tragédia 18 áldozata már soha többé nem küldhet képeslapokat.

Fodor Sándor

Figyelmébe ajánljuk