"Túllépni a megosztottságokon" - Baaba Maal

  • Kovácsy Tibor
  • 1999. augusztus 12.

Belpol

Baaba Maal sajtótájékoztatóját végül egy beszélő dob nyitotta meg a Pepsi Szigeten. Miután Massamba Diop elmondta a magáét, összeszedték magukat a kérdések is: az első a nyugat-afrikai kasztrendszert érintette. "Nem nagyon akart megbarátkozni a társadalom - így Baaba - azzal a gondolattal, hogy egy halászcsalád gyermeke hivatásos zenész legyen, ám felnőtt egy új nemzedék, amely el akar szakadni a kasztrendszer determináltságától. Más kérdés, hogy egy zenekarban még nélkülözhetetlen az a hangszeres tudás, amely apáról fiúra száll a griot-k családjában." Majd ránk került a sor.
Baaba Maal sajtótájékoztatóját végül egy beszélő dob nyitotta meg a Pepsi Szigeten. Miután Massamba Diop elmondta a magáét, összeszedték magukat a kérdések is: az első a nyugat-afrikai kasztrendszert érintette. "Nem nagyon akart megbarátkozni a társadalom - így Baaba - azzal a gondolattal, hogy egy halászcsalád gyermeke hivatásos zenész legyen, ám felnőtt egy új nemzedék, amely el akar szakadni a kasztrendszer determináltságától. Más kérdés, hogy egy zenekarban még nélkülözhetetlen az a hangszeres tudás, amely apáról fiúra száll a griot-k családjában." Majd ránk került a sor.

MaNcs: Tudjuk, hogy komoly hátrányt jelent, ha egy nyugat-afrikai zenész nem griot-ként jön a világra. Az indulásodat azonban az is nehezítette, hogy Dakarban nyelvi és zenei értelemben is a kisebbséghez tartoztál (Baaba podori születésű, ahol a pulaar nyelvet beszélik a wolof helyett, és a mbalax stílus helyett a yelát játsszák - a szerk.).

Baaba Maal: Szenegálban erre számos példa van. A zenekarom tagjai is különféle népcsoportokhoz tartoznak, és bár a zenénk alapja valóban a yela, mégsem azonosíthatjuk vele, hiszen magába szívott más szenegáli stílusokat is. Az ütősök például egészen máshogy játszanak, mint ahogy a falunkban volt szokás; és ugyanez áll a dalszövegekre is. Lényegében városi zenét játszunk. Egy nagyvárosban mindenféle ember összejön, és ez a sokszínűség a zenére is hatással van.

MaNcs: Mégsem tűnik olyan békésnek ez a folyamat, Szenegál déli részén, Casamance-ban most is polgárháború van.

Hilaire Chaby (a szintis, aki oda való): Inkább lázadásnak nevezném, mint polgárháborúnak. Egy csoport igyekszik megőrizni a hatalmát, tulajdonképpen még a gyarmati idők termékeként.

MaNcs: Nem állnak mögötte a fiatalok?

HC: Nem, egyáltalán. Nincs ennek a felkelésnek igazi bázisa.

MaNcs: Mansour Seck az indulástól kíséri a pályafutásodat. Mitől olyan fontos számodra ez a kapcsolat?

BM: ´ a zenekar lelke. Annak, hogy többféle népcsoport többféle stílusa tükröződik a zenénkben, mindig az az alapja, amit Mansourral kitalálunk. Gyerekek voltunk, amikor megismerkedtünk, Mansour apja és az én apám barátok voltak, együtt nőttünk fel. Mansournak köszönhetem, hogy kapcsolatba kerülhettem a griot-kkal, ő tette lehetővé, hogy befogadjon az a meglehetősen zárt társadalom. Mansour gitározott, én énekeltem, így kezdtünk kettesben zenélni. Közben végigjártuk az összes nyugat-afrikai országot Guineától Maliig, Gambiától az Elefántcsontpartig; együtt dolgoztuk fel a megismert hagyományokat. Így aztán a mai napig, ha gondolkodni kezdek egy dalon, Mansour azonnal tudja, hogy mi jár a fejemben; ő ért a legtöbbet abból, amit ki szeretnék fejezni.

MaNcs: Azon túl, hogy befogadtak a griot-k, fiatalon ösztöndíjat kaptál: előbb Dakarban, aztán Párizsban tanulhattál.

BM: Alighanem valóban én vagyok az egyetlen nyugat-afrikai zenész, aki annak dacára vált ismertebbé, hogy nem griot. Ezért persze komoly áldozatot kellett hoznia a családomnak, nekem meg állandóan bizonyítanom kellett, kiemelkedően tanulnom. Még a pulaar közösség számára is teljesen érthetetlen volt, hogy bekerülhettem a zenészek képzési körébe. Én viszont kezdettől éreztem, hogy a tradicionális zene olyan kifejezőeszköz, amellyel messzire juthatok. Ugyanakkor azok a számok is hatottak rám, amik a rádióban mentek, a latin zenéktől a reggae-ig; szép lassan ahhoz is hozzászoktattam a környezetemet, hogy "idegen" zenéket is énekelek.

MaNcs: Azt tudjuk, hogy a latin zene miért volt annyira népszerű Szenegálban; de hogy került a yelába annyi reggae?

BM: Jellemző a szenegáli zenékre, hogy beszippantanak különféle stílusokat, és ebbe éppúgy belefér a kubai zene, mint a rhythm and blues, de akár a dzsessz is. Amikor dzsesszt hallgatok, gyakran érzem úgy, hogy valójában afrikai zene, csak időközben hosszabb utat tett meg. És amit így a magunkénak érzünk, arra minden további nélkül rátesszük a kezünket. De tény, hogy a yela rokonságba került a reggae-vel, nem okoz nehézséget úgy hangszerelni egy yela dalt, hogy az reggae-s benyomást keltsen, mindazonáltal afrikai zene.

MaNcs: Az Ernest Ranglinnel való együttműködés (jelentős jamaicai gitáros - a szerk.) milyen nyomot hagyott benned?

BM: Ranglin az elveszett ritmusokat kereste, mi pedig abból jól állunk Afrikában. Mindenütt rátalálhatsz, a falvakban, a városokban, a különböző ceremóniákban. Ráadásul Ernest egy igen kellemes pasas, és pontosan úgy viszonyul a zenéhez, mint mi: ritmusokkal és melódiákkal kommunikál. Ez már az első nap kiderült, amikor csak úgy elkezdtünk otthon játszani. Egész éjjel játszottunk, aztán amikor másnap bementünk a stúdióba, ugyanolyan légkörben folytattuk, mint otthon. Így született meg az In search of the lost riddim című album, és ez az a természetesség, ami emlékezetessé teszi.

MaNcs: A Lam Toro című lemezed miért jelent meg más keverésben Afrikában, mint Európában?

BM: Előbb az afrikai változat készült el. Aztán valóban újrakevertük, részben újra is hangszereltük, a nemzetközi elfogadhatóság megkívánta, hogy közelebb kerüljünk az európai fülhöz. Akkoriban (1993-ban jelent meg az album - a szerk.) nagyon fontos szempont volt, hogy az európai közönség felfedezze az afrikai zenét. De közrejátszottak minőségi szempontok is: az afrikai stúdiók még nem alkalmasak arra, hogy mindent megvalósíthassunk a szándékainkból, a hangmérnökök felkészültsége is egészen más.

MaNcs: Jó, de nem félsz attól, hogy ily módon elveszhet a zenéd identitása?

BM: Nem, arra nagyon vigyázunk. Akárhány más származású zenésszel dolgozunk is, nem arról van szó, hogy más színben akarnánk magunkat mutatni, inkább arról, hogy -- főleg a technológia területén -- felhasználjuk a tapasztalataikat. Legutóbb Brian Enóval dolgoztunk (Lam Lam a Nomad Soul albumon -- a szerk.) egy olyan dalon, amely a meditációra emlékeztet, és úgy hangzik, mint valami űrzene. Az afrikai technológia ezt nem engedte volna meg, Enónak viszont fantasztikus tapasztalatai vannak; de még egyszer mondom, nem a stílusához akartunk közelebb kerülni, hanem a segítségével valósítani meg a szándékainkat. A koncepció, a ritmus változatlanul afrikai maradt. Aki ezt hallja, az csak Afrikára asszociálhat; igaz, egy modern Afrikára. Amikor mi afrikaiak akarunk maradni, nem feltétlenül egy négyszáz évvel ezelőtti Afrika lebeg a szemünk előtt. Mindazt, ami korszerű, adaptálni szeretnénk a tradicionális elemekhez. Hogy tanulni és utazni kezdtem, hogy találkoztam egy csomó emberrel, hogy olyan hangszereket is megismerhettem, amelyek ismeretlenek az afrikai tradíciókban, jócskán hatott rám. Az afrikai városi zene annak a találkozásnak az eredménye, amely a hagyományos és a modern világ között jött létre.

MaNcs: Azt szeretnéd, hogy az embereknek egy új Afrikáról legyen képük - mondtad pár évvel ezelőtt. Értem, hogy mire gondoltál kulturális értelemben, de mit lehet kezdeni a társadalmi-politikai gyakorlattal? Szenegál még a jobbak közé tartozik, de a környező országokban is mindenféle diktatúrák vannak, egészen katasztrofális állapotok. Abból hogyan fest a kiút?

BM: A médiák fejlődése, a kapcsolatok felgyorsulásása ebbe az irányba hat, és ezzel a zenészek is tisztában vannak. Sőt kimondottan a zenészeknek köszönhető, hogy egyre többen igénylik a politikusok szemléletváltozását. Hogy képesek legyenek túllépni az etnikai konfliktusokon, a kasztok közötti megosztottságokon. Felbukkant nálunk is pár rapzenekar, őket már egyáltalán nem érdekli, hogy ki griot, vagy hogy melyik népcsoportból való. És olyan erőteljes szerepe van a zenének Afrikában, hogy a politikusokat arra kényszeríti, hogy a zenészeket megnyerjék a pártjaiknak; ugyanakkor elég erős a zene ahhoz, hogy ne tudjanak rátelepedni. Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy az elsődleges küldetésünk a kormányok megdöntése vagy bírálata; inkább arról van szó, hogy a hatalmon levőket elvezessük az új Afrika eszméjéhez. Arról van szó, hogy utat mutassunk számukra, hiszen mi élőbb kapcsolatban vagyunk a lakossággal, hozzánk sokkal szívesebben fordulnak a problémáikkal.

MaNcs: Már legalábbis amikor nem vagytok hét-nyolc hónapig turnén. Hogy viselitek?

BM: Amikor hazatérek egy turnéról, igyekszem elfelejteni, hogy én vagyok a Baaba Maal. Nehézséget az okoz, hogy a zene mellett más dolgokkal is foglalkozunk - én például a szállodaiparban vagyok érdekelt -, így folyamatos telefonkapcsolatban kell lennünk az otthoniakkal. Másrészt Afrikában erősebb köteléket jelent a család, mint máshol, így aztán nagyon megkeseríti a turnézást a hosszú távollét. De valamennyien tisztában voltunk azzal, hogy milyen áldozattal jár ez az életmód. Ezt választottuk.

Kovácsy Tibor

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”