Itt a Fedél Nélkül Népszabadság – keressék az újságárust!

  • -legát-
  • 2016. október 20.

Belpol

Plusz 4000 példány, plusz 12 oldal, álneves szerzők és nagy összetartás.

A bezárás óta ma jelent meg az első Népszabadság. A Fedél Nélkül 12 oldalas mellékleteként megjelent néhány írás és fotó mellé nem írták, nem írhatták oda, hogy Népszabadság, de még azt se, hogy a „Népszabadság melléklete”, a tipográfiában van csak egy kis utalás, a „nél” „nép”-pé változott, vagy fordítva. Valahogy így:

false

 

A szabadság eltűnt.

Hiszen ahogy Gergely Márton főszerkesztő-helyettes mondja, az állandó külsős szerzők adták a nevüket; a Népszabó alkalmazott újságírói viszont csak álnéven írtak, a fotóanyagban pedig a lap sajtódíjas – és ezért jogtiszta! – képeiből válogattak.

És miért a Fedél Nélkül?

„Amikor kiderült, hogy bezárnak minket, akkor nagyon sok lap keresett meg azzal, hogy publikációs felületet biztosít, mindenki azt mondta, hogy az utolsó pillanatban, lapzárta előtt is kitisztít ehhez pár oldalt. Ezzel a lehetőséggel nem éltünk, viszont szerettük volna kifejezni a szolidaritásunkat az Orbán-kormány által talán leginkább büntetett és kriminalizált csoporttal, vagyis a hajléktalanokkal – mondja Gergely. – De az is fontos volt, hogy ez ne legyen egyoldalú, vagyis ne sajátítsuk ki a Fedél Nélkült egy alkalomra. A mostani számban ugyanúgy megtalálható 12 oldalon a szokásos tartalom, ehhez tettük hozzá a mi 12 oldalunkat – saját költségen! Természetesen a bevétel ugyanúgy a hajléktalan lapterjesztőké, ahogy az szokásos.”

Gergely Márton

Gergely Márton

Fotó: A szerző felvétele

Gergely mindezt a Menhely Alapítvány Kürt utcai épülete mondja, itt kapják meg a Fedél Nélkül terjesztői a lapot. Nincsenek sokkal többen, mint ilyenkor szokás, a kamerák és újságírók mintha zavarnák őket, ráadásul áramszünet nehezíti az adminisztrációt. Az egyikük határozottan kijelenti, hogy „nem akar benne lenni az RTL Klubban”, vannak persze bátrabbak, még pózolnak is a fényképezőgépnek.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

„Talán valamivel többet tudok eladni így Népszabadsággal” – mondja később a Dob utca sarkán az a férfi, akitől megvásároljuk az újságot, bár a járókelők többségének ugyanúgy hárít, s láthatóan nem izgatja a plusztartalom, ami így fest:

Megyesi Gusztáv: Pőrére vetkezve

Tamás Gáspár Miklós: Az elbocsátás balladája

Hejmhavanta Senplumul: Ne tudd, amit nem tudsz

Tamás Ervin: Érzelgős vallomás

Uj Péter: Csütörtöki szerda

Régi G. Ádám: Mindig van valami

Könyves Hunor: Búz

Dés Mihály: Miről álmodik egy író?

Sasadi Pali: Lenyomjuk a Terminátort

Benedek Panni: Szó szerint

Turi Tímea: Körútzár

Papp Sándor Zsigmond: Kedves Nincseim

Mókus Szofi: Holnap

Lengyel Gitta: A magyarok bejövetele

„Csapatunk összetartását mutatja, hogy Papp Sándor Zsigmond kollégánk is egy írással jelentkezik, pedig neki lett volna oka haragudnia is a szerkesztőségre, ahonnan kikerült” – mondja Gergely Márton, és külön kiemeli azt is, hogy a Fedél Nélkül hagyományainak megfelelően verset, Turi Tímea művét is beszerkesztették. „A munkajogi okokból álneves szerzőknél lehet találgatni, hogy ki kicsoda” – teszi hozzá.

„A következő szerkesztőséggel ennyit sem fognak szarozni, egyszerűen kilőnek rá egy rakétát” – írja Uj Péter, és ki állna le vele vitatkozni? Mégis – mindennek ellenére – legyenek optimisták, és keressék az újságárust. Amíg lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.