Itt a Fedél Nélkül Népszabadság – keressék az újságárust!

  • -legát-
  • 2016. október 20.

Belpol

Plusz 4000 példány, plusz 12 oldal, álneves szerzők és nagy összetartás.

A bezárás óta ma jelent meg az első Népszabadság. A Fedél Nélkül 12 oldalas mellékleteként megjelent néhány írás és fotó mellé nem írták, nem írhatták oda, hogy Népszabadság, de még azt se, hogy a „Népszabadság melléklete”, a tipográfiában van csak egy kis utalás, a „nél” „nép”-pé változott, vagy fordítva. Valahogy így:

false

 

A szabadság eltűnt.

Hiszen ahogy Gergely Márton főszerkesztő-helyettes mondja, az állandó külsős szerzők adták a nevüket; a Népszabó alkalmazott újságírói viszont csak álnéven írtak, a fotóanyagban pedig a lap sajtódíjas – és ezért jogtiszta! – képeiből válogattak.

És miért a Fedél Nélkül?

„Amikor kiderült, hogy bezárnak minket, akkor nagyon sok lap keresett meg azzal, hogy publikációs felületet biztosít, mindenki azt mondta, hogy az utolsó pillanatban, lapzárta előtt is kitisztít ehhez pár oldalt. Ezzel a lehetőséggel nem éltünk, viszont szerettük volna kifejezni a szolidaritásunkat az Orbán-kormány által talán leginkább büntetett és kriminalizált csoporttal, vagyis a hajléktalanokkal – mondja Gergely. – De az is fontos volt, hogy ez ne legyen egyoldalú, vagyis ne sajátítsuk ki a Fedél Nélkült egy alkalomra. A mostani számban ugyanúgy megtalálható 12 oldalon a szokásos tartalom, ehhez tettük hozzá a mi 12 oldalunkat – saját költségen! Természetesen a bevétel ugyanúgy a hajléktalan lapterjesztőké, ahogy az szokásos.”

Gergely Márton

Gergely Márton

Fotó: A szerző felvétele

Gergely mindezt a Menhely Alapítvány Kürt utcai épülete mondja, itt kapják meg a Fedél Nélkül terjesztői a lapot. Nincsenek sokkal többen, mint ilyenkor szokás, a kamerák és újságírók mintha zavarnák őket, ráadásul áramszünet nehezíti az adminisztrációt. Az egyikük határozottan kijelenti, hogy „nem akar benne lenni az RTL Klubban”, vannak persze bátrabbak, még pózolnak is a fényképezőgépnek.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

„Talán valamivel többet tudok eladni így Népszabadsággal” – mondja később a Dob utca sarkán az a férfi, akitől megvásároljuk az újságot, bár a járókelők többségének ugyanúgy hárít, s láthatóan nem izgatja a plusztartalom, ami így fest:

Megyesi Gusztáv: Pőrére vetkezve

Tamás Gáspár Miklós: Az elbocsátás balladája

Hejmhavanta Senplumul: Ne tudd, amit nem tudsz

Tamás Ervin: Érzelgős vallomás

Uj Péter: Csütörtöki szerda

Régi G. Ádám: Mindig van valami

Könyves Hunor: Búz

Dés Mihály: Miről álmodik egy író?

Sasadi Pali: Lenyomjuk a Terminátort

Benedek Panni: Szó szerint

Turi Tímea: Körútzár

Papp Sándor Zsigmond: Kedves Nincseim

Mókus Szofi: Holnap

Lengyel Gitta: A magyarok bejövetele

„Csapatunk összetartását mutatja, hogy Papp Sándor Zsigmond kollégánk is egy írással jelentkezik, pedig neki lett volna oka haragudnia is a szerkesztőségre, ahonnan kikerült” – mondja Gergely Márton, és külön kiemeli azt is, hogy a Fedél Nélkül hagyományainak megfelelően verset, Turi Tímea művét is beszerkesztették. „A munkajogi okokból álneves szerzőknél lehet találgatni, hogy ki kicsoda” – teszi hozzá.

„A következő szerkesztőséggel ennyit sem fognak szarozni, egyszerűen kilőnek rá egy rakétát” – írja Uj Péter, és ki állna le vele vitatkozni? Mégis – mindennek ellenére – legyenek optimisták, és keressék az újságárust. Amíg lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.