Jávor: Orbán a vesztesek oldalára sodorja Magyarországot

  • narancs.hu
  • 2019. május 13.

Belpol

Városról városra kell visszavenni az országot.

Orbán ráült egy európai politikai hullámra, ami az elmúlt években valóban erősödött, de a csúcspontján valószínűleg már túl van, és hosszú távon ez egy vesztes trend. Történelmileg Magyarország nem először követi el azt a hibát, hogy átmeneti politikai folyamatokhoz köti magát, amelyek aztán tartósan a vesztes oldalra sodorják. Európában már nem topprioritás a menekültkérdés. A 2015-ös válság lecsengett, jórészt az Európai Bizottság és a közös európai erőfeszítések miatt, például a Törökországgal megkötött megállapodás eredményeképp – fejtegeti a HVG-nek adott interjújában Jávor Benedek, aki az MSZP- Párbeszéd közös EP-listáján csak a negyedik, de bízik benne, hogy Tóth Bertalan beígért visszalépése után folytathatja munkáját az Európai Parlamentben.

Jávor szerint "teljes félreértése az európai politikának, hogy Orbán bárminek is az élére tud állni. Egyrészt az európai szélsőjobbot nem lehet összehozni egy politikai egységgé, mert ezek egymással is veszekedő, vitázó kis csoportocskák, egymást legalább annyira utálják, mint az európai intézményeket – és ez a választás után sem fog megváltozni. Másrészt a kis csoportocskákon belül Orbán másodhegedűs, sokkal inkább Salvini körül kristályosodik valamiféle populista erő. A Néppárt tagjainak szavazatvesztést okoz az Orbánnal való együttműködés, a Fidesz napjai meg vannak számlálva a pártcsaládban. Hogy aktívan kilép vagy kirúgják, mindegy, de ez nem Orbán szabad döntése lesz."

Jávor Benedek jelenlegi EP-képviselő szerint a jelen pillanatban "a reális cél az, hogy a Fidesz ne tudjon előretörni és maradjon 12 mandátuma. Ez megállítja a Fidesz európai és hazai előretörését, hiszen Orbán legalább 14 mandátumot akar. Ha ezt a tervét meghiúsítjuk, az jó kiindulópont arra, hogy az őszi önkormányzati választáson elkezdjük városról városra visszavenni az országot a Fidesztől".

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.