Kásler Miklós és Schmidt Mária is odatette magát a tegnapi megemlékezésen

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 24.

Belpol

Molotov, Ribbentrop, francia forradalom, Brüsszel…

Tegnap volt a totális diktatúrák áldozatainak európai emléknapja, amit az 1939-es Molotov–Ribbentrop-paktum aláírásának évfordulóján tartanak. Budapesten sétával, mécsesgyújtással és ünnepi beszédekkel emlékeztek, de ahogy az MTI írja, az eseményt „kulturális programok is színesítették, amelyen államtitkárok is részt vettek”.

Sőt egy miniszter, Kásler Miklós is, aki nagy ívű beszédében nemcsak arról tett említést, hogy „létezett a 20. században két olyan totális struktúra, amelyek szörnyűségeit a mai napig nem tudtuk, nem is lehetett feldolgozni; a kommunizmus és a nemzetiszocializmus két olyan emberellenes rendszer volt, amelyek alapját a felfoghatatlan gonoszság képezte”, de az MTI tudósítása szerint elmondta azt is, hogy „a hit, az erkölcs lefokozása a francia forradalomban politikai és társadalmi téren diktatúrához vezetett. A forradalom vérgőzös fejű és véres kezű gyermekei egymást ölték meg”, valamint azt, hogy „a kormány mindent megtesz azért, hogy történelmi hagyományainknak, veretes ősi jogunknak és kultúránknak megfelelő módon szabadságban élhessünk”.

false

 

Fotó: MTI – Bruzák Noémi

Mivel az ünnepi beszédeket a Terror Háza előtt mondták el, természetesen Schmidt Mária főigazgató is szót kapott, aki egyebek mellett arról beszélt, hogy a Hitler–Sztálin-paktum, a két rendszer összefogása egyértelművé tette, hogy az ideológiai különbségek csupán felületesek és látszólagosak. „Nehéz megérteni, hogy a diktatúrák miként tudtak megtéveszteni annyi gondolkodó embert” – jelentette ki Schmidt Mária, aki azt is elmondta, hogy szerinte „az Európai Unió vezetői körében is mintha reneszánsza lenne a kommunizmusnak”.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.