Kepes András nem akar beszélgetni Köves Slomóval

  • narancs.hu
  • 2025. március 26.

Belpol

Köves Slomó emiatt „jóindulatú, de gyűlölet által megvezetett embernek” tartja az újságírót, akit most nem nyilvános beszélgetésre hív.

Nem vesz részt Kepes András április 4-én, pénteken este az Óbudai Zsinagógába tervezett beszélgetésen Köves Slomóval, az EMIH–Magyar Zsidók Szövetsége elnökével – ezt az író, újságíró a Facebook-oldalán jelentette be.

Tavaly októberben kapott meghívást a beszélgetésre. Mint írja, televíziós műsoraiban, könyveiben említést tett a kereszténységről, a zsidóságról, a muszlim, a hindu, a szikh, a buddhista, a sintó és a természeti hitekről, és a Chabad-közösség szertartásait is bemutatta.

„A vallások számomra a spiritualitásról, a kiszolgáltatottak segítéséről, a lelki és testi gyógyításról, a tanításról szólnak, amelyek kiegészítik az állami feladatokat. De elutasítok mindent, ami vallási köntösben a kirekesztésről, a hatalomról, a képmutatásról szól” – írja Kepes András. 

Az utóbbi napok eseményei alapján nem gondolja, hogy jót tudna beszélgetni Köves Slomóval, ezért mondta le a programot. Bejegyzéséhez csatolja Frölich Róbert országos főrabbinak a Szombat című folyóiratban megjelent írását. Abban többek között az olvasható, hogy március 23-án Budapesten a Kazinczy utcai ortodox zsinagógában rendőri intézkedéssel távolították el Mordecháj Rabinowitz rabbit, ami megdöbbenést váltott ki a zsidó közösség körében, és ezt az intézkedést az EMIH-nek tulajdonítják. 

Kepes nyilatkozatára reagált Köves Slomó. Sajnálja, hogy beszélgetőpartnere lemondta a programot. Köves állítja, hogy Mordecháj Rabinowitz rabbi szerződését felmondta a Magyarországi Orthodox Izraelita Hitközség, de ő nem hagyta el a rabbi székét, ezért maga a közösség hívta ki a rendőrséget. Ez azonban nem az EMIH ügye – írja Köves Slomó –, hanem a MAOIH-é.

Az EMIH elnöke ír arról, mi lehet az oka a rá és közösségére „20 éve zúduló gyűlölet” megnyilvánulásainak, és arra jut, hogy a kisebbségi érzés táplálta irigység. Kepest „jóindulatú, de gyűlölet által megvezetett embernek” tartja, akit ezek után egy nem nyilvános beszélgetésre invitál, hogy az író közvetlenül ismerhesse meg az EMIH-et.

A történet háttere, hogy bár a MAOIH és az EMIH tényleg két külön vallási szervezet, de az előbbinél 2023-ban lezajlott tisztújítás révén közelebb kerültek egymáshoz. A tisztújításról a Magyar Narancs is írt, eredményét a bíróságon támadták meg, ennek az ügynek a fejleményeiről, a Szombat tudósított.

A címlapkép forrása Kepes András Facebook-oldala, fotó: Pejkó Gergő

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.