Ki kell adnia a kormánynak az operatív törzs üléseinek jegyzőkönyveit

  • narancs.hu
  • 2023. november 24.

Belpol

Pedig külön rendelettel próbálták megakadályozni az iratok nyilvánosságra kerülését.

A Fővárosi Ítélőtábla a márciusi elsőfokú ítéletet megváltoztatva kötelezte az operatív törzset, hogy adja ki az üléseiről készült jegyzőkönyveket, amelyeket eddig igyekeztek titkolni – adta hírül a hvg.hu.

A lap tavaly májusban azok után indított pert a kormánnyal szemben, hogy a koronavírus-járvány idején működő operatív törzs arra hivatkozva nem volt hajlandó kiadni a pandémia idején tartott üléseinek jegyzőkönyveit, hogy a dokumentumok még mindig döntés-előkészítő iratok. A Fővárosi Ítélőtábla most kimondta, az egészségügyi veszélyhelyzet megszűnésével és az operatív törzs működésének leállásával nincs olyan további döntés, amelyet a korábbi jegyzőkönyvek megalapozhatnának.

A jegyzőkönyvek nyilvánosságra kerülésével a közvélemény is megismerheti, hogy milyen adatok, elemzések alapján, milyen szempontokat mérlegelve hozta meg ülésein a döntéseket a testület működésének csaknem két éve alatt. Az egyelőre szóbeli ítélet szerint az Ítélőtábla bírói tanácsa összesen 175 jegyzőkönyvet nézett át, és csak 13 esetében találtak néhány olyan bekezdést, amelyet az iratok kiadásakor indokolt kitakarni, mert azok a döntéselőkészítő munkát végző személyekhez köthető „véleményező tartalmi elemek”.

A már zajló bírósági eljárást tavaly ősszel a kormány a konkrét ügyre szabott, visszamenőleges hatályú rendelettel próbálta gátolni.

A rendelet szerint „a háborús veszélyhelyzet vagy egészségügyi válsághelyzet során létrehozott Operatív Törzs feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás során készített vagy rögzített, a döntés megalapozását szolgáló adat nem nyilvános”. A per során azonban kiderült, csak akkor lehetne elzárni az adatokat a nyilvánosság elől, ha lenne olyan döntési folyamat, amelyben a korábbi jegyzőkönyvek segítenének.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.