A mentőszolgálat leterheltsége elérte azt a szintet, ahol már a kiemelt esetekhez is csak komoly szervezéssel tudnak időben autót küldeni – írja a hvg.hu a birtokába került levél alapján, amelyet az Országos Mentőszolgálat orvosigazgatója, Pápai György küldött a mentőszolgálat munkatársainak.
Pápai azt írta: "Az utóbbi időben azt tapasztaltuk, hogy akár kiemelt mentési feladatainkhoz is előfordulhat, hogy komolyabb szervezés során tudjuk csak a megfelelő szintű mentőegységet időben elindítani, mivel ózonos fertőtlenítés utáni szellőztetésre várakozott a mentőegység."
A mentőszolgálat elsődleges prioritású esetei közé tartoznak az életet veszélyeztető esetek (pl. infarktus), de még a másodlagos prioritású riasztások is lehetnek nagyon fontosak (törések, sérülések, belgyógyászati esetek), ha ezekhez nem érnének ki időben, az komoly következményekkel járna.
Ezért az utasítás alapján nem kell minden Covid-beteg szállítása után ózonos tisztításra, ún. mentesítésre vinni a mentést végző járműveket, csak igazolt, vagy gyanús Covid-19 fertőzött betegek legalább 200 km-t meghaladó szállítása után; legalább 4 igazolt, vagy gyanús Covid-19 fertőzött beteg ellátása/szállítása után, illetve a napi mintavételezést követően; minden lélegeztetett igazolt, vagy gyanús Covid-19 fertőzött beteg ellátása után.
Magyarul az ózonos tisztításra már egyszerűen nincs idő. A lap egy mentős forrásra hivatkozva zat írja, volt, hogy 20-30 autó állt sorba az ózonos mentesítő állomáson, a teljes folyamat kezeléssel, szellőztetéssel együtt pedig közel egy óra.
Az alap fertőtlenítés emellett még előírt, de az új eljárásrend szerint Covid-pozitív beteg szállítása után az autót alapvető fertőtlenítés után még továbbküldhetik igazolt fertőzötthöz, gyorsteszten negatív eredményt produkáló páciens után viszont nem mehetnek fertőzésgyanús beteghez, mert első beteg a negatív teszt ellenére lehet fertőzött.
Az Országos Mentőszolgálat egyelőre nem reagált a lap megkeresésére.