Kórházi adósságok: a betegellátás leállásától tart az Orvostechnikai Szövetség

  • narancs.hu
  • 2023. július 26.

Belpol

Nyomatékosan kérik a Kormányt, hogy gondoskodjék az egészségügyi intézmények megfelelő finanszírozásáról.

A Magyar Államkincstár adatai szerint, a költségvetés alá tartozó kórházak és háttérintézmények lejárt tartozásállománya június 30-án 70,2 milliárd forint volt. A négy orvosi egyetemmel együtt az adósságállomány elérte a 86,5 Mrd Ft-ot, ami történelmi rekord.

Szerdán az Orvostechnikai Szövetség (OSZ) közleményt adott ki, ebben felhívja a figyelmet, hogy "a Kormány által a kórházak lejárt adósságállományának részleges rendezése érdekében tett lépések nem elégségesek, és amennyiben nem történik intézkedés az államtól független tulajdonú gazdasági szereplők lejárt követeléseinek kiegyenlítésére, úgy - például az eszközhiány révén - több intézményben leállhat a betegellátás.

Az MTI-hez eljuttatott közleményében a szövetség azt írja, "hivatalos forrásból származó információk szerint, Magyarország Kormánya július folyamán 39,3 milliárd forintot juttat az állami fenntartású fekvőbeteg-ellátást nyújtó intézmények rezsiköltségeinek - és csak annak - finanszírozására. Figyelembe véve azt, hogy az energiaszolgáltatók állami tulajdonban vannak, illetve hogy egyes további gazdasági szereplők - pl. a büntetés-végrehajtás gazdasági társaságai - által kibocsátott számlák kifizetése általános elsőbbséget élvez, elmondható, hogy

a magyar állam egyelőre kizárólag az érdekkörébe tartozó vállalkozások helyzetének javítására koncentrál a költségvetési források felhasználása során."

Az OSZ felmérése szerint a lejárt adósságállomány legalább fele a gyógyító technológiákat - így az orvostechnikai eszközöket - szállító cégek felé áll fenn. Mivel ezek a technológiák nélkülözhetetlenek a magas színvonalú gyógyítás során, a rendkívül rossz finanszírozási helyzet miatti esetleges kiesésük a betegellátásból, súlyos veszélyeket hordoz magában.

Mindezek miatt, az OSZ nyomatékosan kéri a Kormányt, hogy gondoskodjék az egészségügyi intézmények megfelelő finanszírozásáról, és mihamarabb nyújtson segítséget abban, hogy a kórházak még a nyár folyamán ki tudják fizetni az összes beszállítójuk felé fennálló, lejárt tartozásukat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.