Közel 250 millió forintra büntette a NAV Iványi Gábor egyházát

  • narancs.hu
  • 2021. február 22.

Belpol

A be nem fizetett járulékok összegét terhelte a NAV a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség számláira.

A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség egyes intézményeire összesen 246 131 000 forint (ebből 90 000 000 forint késedelmi díj) büntetést szabott ki a NAV, ami az egyes intézményeik bérkifizetésével kapcsolatos járulékterhet jelenti – osztotta meg a hírt az Oltalom Karitatív Egyesület Facebook-oldalán.

Azt az összeget, ami jogosan járna, és évek óta mégsem kapjuk meg, mi sem tudjuk visszafizetni járulék vagy más tartozás formájában. – olvasható a bejegyzésben.

Azt írják: amennyiben a NAV nem látja be úgy, mint a Nemzeti Közművek az ősz folyamán, hogy a gáz elzárással várnia kell és szükséges a tárgyalás útjára lépnünk, és nem ad haladékot, akkor márciusban nem tudunk bért fizetni. Mintegy ezer munkavállaló és nagyjából ennyi család veszítheti el a munkalehetőségét, megélhetését, az ellátottainkról, intézményeinkről nem is beszélve.

A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) éves költségvetése (amelyben az Oltalom finanszírozása is benne van) 4 és 6 milliárd forint között mozog. Az egyházi státus megvonásával számos forrástól elestek – ilyen az szja felajánlott 1 százalékaiból befolyó összeg vagy az egyházi fenntartású intézményeknek szánt költségvetési támogatás, s ilyenek a különböző, szintén egyházaknak kiírt pályázatok is. „Alsó hangon évi kétmilliárd forinttól esünk el minden évben, amit tartozások formájában görgetünk magunk előtt, és folyamatosan hadakozunk az államkincstárral vagy a NAV-val. Próbáljuk velük megértetni, hogy nem azért nem fizetünk, mert nem akarunk, hanem azért, mert nem kapjuk meg a nekünk járó forrásokat” – magyarázta Iványi Gábor helyzetüket lapunknak tavaly adott interjújában.

Később a MET Strasbourgban pert nyert a Magyar Állammal szemben, ahol kimondták, hogy alkotmánysértő módon fosztották meg őket az egyházi státusztól, így visszamenőleg jár a visszatartott pénz.  Akkor az állam (nem a tényleges bevallások, hanem az utolsó megkérdőjelezhetetlen év befizetései alapján) visszamenőleg fizetett. Azonban 2017-2020 között változatlanul nem, arra hivatkozva, hogy a bírósági döntés csak a visszamenőleges kifizetésre kötelezte őket, egyházi státuszunk rendezérésre nem.

Arról pedig nemrég számoltunk be, hogy váratlanul arról értesítette az egyházat a NAV, hogy visszakapják a technikai számot, így az egyházi 1 százalék újra felajánlható lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.