Középiskolások demokráciaérzékenysége - Távlatok

  • - bogár -
  • 2009. február 5.

Belpol

Múlt pénteken mutatták be a középiskolások és a demokrácia viszonyáról szóló "Iskola és társadalom 2008" című kutatás első eredményeit. Ha akarjuk, igazolva láthatjuk az elmúlt évek ijesztő társadalmi fejleményeit (Magyar Gárda feltűnése, erősödő cigányellenesség). Ha meg nem, értekezhetünk a mérés korlátairól. - bogár -
Múlt pénteken mutatták be a középiskolások és a demokrácia viszonyáról szóló "Iskola és társadalom 2008" című kutatás első eredményeit. Ha akarjuk, igazolva láthatjuk az elmúlt évek ijesztő társadalmi fejleményeit (Magyar Gárda feltűnése, erősödő cigányellenesség). Ha meg nem, értekezhetünk a mérés korlátairól.

A 2005-ös felmérés szinte napra pontosan közzétett korai eredményei nagyot szóltak a 2006. januári uborkaszezonban. A mostani konferencia a miniszterelnök ezermilliárdos bejelentésének napjára esett, így a kutatásban részt vevőkön (az ELTE, a debreceni, a pécsi és a szegedi egyetem szociológiai műhelye, illetve a székesfehérvári Echo Survey Szociológiai Kutatóközpont) kívül a szűkebb szakma volt kíváncsi az új adatokra.

Csákó Mihály kutatásvezető (ELTE TáTK Oktatás- és Ifjúságkutató Központ) nyitó előadásában elmondta, hogy az alapvető tendenciák megmaradtak 2005-ből. A tizenévesek számára

még mindig a magánélet

védelme a demokrácia legfőbb értelme, a kisebbségek jogainak biztosítását változatlanul a legkevésbé védendő értéknek tartják. Ami új, hogy a társadalmi szolidaritás fontosságával kapcsolatos elvek hátrébb csúsztak a demokrácia alapértékeit leíró 12 elemes rangsorban; a szociális különbségek csökkentése az utolsó előtti helyre szorult. A felmérés szerint erősödött a nemzeti és etnikai kisebbségekkel szembeni ellenszenv: legalábbis arra a kérdésre, hogy "zavarna-e, ha cigány (román, zsidó, kínai, szlovák stb.) padtársad lenne?", az összesítések egy kivétellel magasabb vagy ugyanolyan értéket mutattak, mint 2005-ben. A gyerekek igazán gondolkodóba a roma osztálytársak ültetése miatt esnének, legalábbis az ötven körüli érték a százas skálán erre utal. Míg a gimnazisták valamennyi etnikummal toleránsabbak, mint a szakközepes és szakiskolás társaik, egy roma padtársat ők utasítanának el leginkább (ők találkoznak cigány osztálytársakkal a legritkábban).

A felmérésben a demokráciafelfogás vizsgálata alapvetően a politikai értékpreferenciák és attitűdök választását járja körül, holott a demokrácia gyakorlata ennél jóval szélesebb terepet kínálna. Hiányzik például, hogy a gyerekek menynyire mozdulnának meg helyi vagy a generációjukra jellemző ügyekért, vagy hogy milyen önkéntes munkát vállalnának. A vizsgálat arról sem tájékoztat, hogy mit jelent számukra a nyilvánosság, milyen csatornákat használnak véleményük artikulálására - miközben a szólásszabadságot a legfontosabb egyéni szabadságjognak tartják. Ehelyett inkább az ideális politikai párt- és pártvezéri típusra, az előítéletességre, a magyarságképre kérdeznek, ami akár arra a kérdezői kíváncsiságra is utalhat, hogy kell-e félni a kölkeinktől, milyennek látnak ők minket, és hajlandók lesznek-e alkalmazkodni a játékszabályainkhoz.

A felmérés alapján a fiatalok szerint az országnak arra van szüksége, hogy lecserélődjön a politikusi gárda. Ez az ítélet nem a szokásos nihillel társul, miután a mostani tizenévesek szerint téves az az állítás, hogy a politikának nincs haszna, és inkább hajlanak arra, hogy részt vegyenek a dolgok előmozdításában. Ugyanakkor épp a politikai attitűdre vonatkozó mérés egyes elemei a legvitathatóbbak. A tesztből például arra lehet következtetni, hogy a generáció vonzódna egy erőskezű, az erőszaktól sem visszariadó politikai vezető iránt, miután relatíve nagy a tetszési indexük olyan kijelentéseknek, miszerint "ennek az országnak nem annyira törvényekre van szüksége, mint inkább egy olyan vezetőre, akiben a nép megbízik" vagy "olyan pártra, amely nem csak beszél, hanem ha kell, oda is üt". Mivel nincs szembeállítva egy hasonlóan karakteres kijelentés (mondjuk: "ennek az országnak elsősorban betartható törvényekre van szüksége, nem pedig arra, hogy a politikusaik ide-oda rángassák" vagy "olyan pártra, amelyik nem csak beszél, hanem cselekszik is"),

ezzel óvatosan bánnánk

Az mindenképpen a kutatás javára írandó, hogy bár nagy lehetett a kísértés, a karcos ítéleteket a további adatfeldolgozásra hivatkozva a szakértők is elhárították; annyit azért rögzítettek, hogy a gyerekek fejében nagy az összevisszaság.

A felmérésben az iskolai demokráciával foglalkozó rész a legkézzelfoghatóbb. Ahogyan Ruff Tamás, az Echo Survey munkatársa számvetésében is elhangzott, a diákok legkevesebb hatodának fogalma sincs, hogy választanak-e náluk diákönkormányzatot (dök), hatoda úgy válaszolt, hogy csak az osztályfőnök jelöltjére lehet szavazni, sőt a diákok megkérdezése nélkül egyenesen ő jelöli ki a tagokat. A házirend felállításában a tanulóknak legtöbbször semmi szerepük nincs, a nyilvánosság fórumait (honlap, rádió, újság) mentorként ellenőrzik a tanárok, illetve az alakításukban terelgetik a diákokat. Tanulságos az is, hogy még azoknak az iskoláknak a működését is demokratikusnak tartják a diákok, ahol a tanárok egyértelműen beavatkoznak a diák-önkormányzati intézmények működésébe. Mi több: a gimnazisták, akik még a leginkább ismerik a demokrácia intézményrendszerét, és hangsúlyozzák is az iskolai demokrácia fontosságát, eleve demokratikusabbnak ítélik iskolájukat a szakközép- és szakiskolákhoz képest. A demokratikus kánont a deklaráció szintjén már elsajátították. Nem feltétlenül gyakorolják, de van már, akit a sáncaiból kirekesztenének.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.