A múlt héten salátatörvény-tervezetet nyújtott be a kormány, amely mások mellett a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvényt is számos ponton módosítja. A Közlekedő Tömeg keddi közleménye szerint a tervezet több sebből vérzik. Minderről a 24.hu számolt be elsőként.
Az egyesület azt írja, a fellépett járműhiányt úgy tervezi kezelni a törvény, hogy megteremti a jogi lehetőségét annak: ha nincs jármű, akár lényegesen ritkábban is közlekedhessenek a járatok. A javaslat a párhuzamos busz- és vonatjáratok felszámolását is szorgalmazza. A párhuzamos járat megszüntetése esetén akár 50 százalékos menetidő-növekedés is tolerált mérték lenne. Ez valójában szinte bármilyen járatritkításhoz jogalapot adhat, hívja fel a figyelmet a Közlekedő Tömeg. Mindehhez hozzáteszik, a salátatörvény-tervezet vonalhálózati fejlesztések helyett ilyen módon próbálná a MÁV-Volán-dolgozók és utazók jelenlegi helyzetén “javítani”.
A tervezet eltörli a MÁV számára az érintett településekkel a vonalbezárások előtt elvileg kötelező konzultációt. E mellett a továbbiakban ún. miniszteri járati engedély sem kell ahhoz, hogy a MÁV bezárhassa a vasútvonalait, és azokat buszokkal pótolja. A jövőbeli bírósági felelősségre vonásnak azzal is igyekszik elébe menni a tervezet, hogy kimondja: a szakminisztérium gyakorlatilag bármilyen kontroll nélkül “dönthet a közlekedés módjának megváltoztatásáról”.
A sztrájkjogot is korlátozná a készülő jogszabály – hangsúlyozza a közlemény. A törvény a MÁV-ot és a Volánt minden évben sztrájkmenetrend készítésére kötelezi, amelyet a szakminisztérium fogad el. Egy esetleges sztrájk esetén a közlekedési szolgáltatók kötelesek lesznek a sztrájkmenetrendben meghatározott járatokat közlekedtetni. Tehát a munkavállalók sztrájkjoga a továbbiakban a miniszter jóakaratától függ majd.
Az utóbbi években teljesen befuccsolt magyarországi vasúti helyzettel lapunk több cikkben foglalkozott. A részleteket ebben az írásunkban foglaltuk össze: