Közlekedő Tömeg: járatritkítást és újabb mellékvonal-bezárásokat tervez Lázár új törvénye

  • narancs.hu
  • 2024. november 5.

Belpol

A munkavállalók sztrájkjogát pedig szinte megsemmisítené.

A múlt héten salátatörvény-tervezetet nyújtott be a kormány, amely mások mellett a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvényt is számos ponton módosítja. A Közlekedő Tömeg keddi közleménye szerint a tervezet több sebből vérzik. Minderről a 24.hu számolt be elsőként.

Az egyesület azt írja, a fellépett járműhiányt úgy tervezi kezelni a törvény, hogy megteremti a jogi lehetőségét annak: ha nincs jármű, akár lényegesen ritkábban is közlekedhessenek a járatok. A javaslat a párhuzamos busz- és vonatjáratok felszámolását is szorgalmazza. A párhuzamos járat megszüntetése esetén akár 50 százalékos menetidő-növekedés is tolerált mérték lenne. Ez valójában szinte bármilyen járatritkításhoz jogalapot adhat, hívja fel a figyelmet a Közlekedő Tömeg. Mindehhez hozzáteszik, a salátatörvény-tervezet vonalhálózati fejlesztések helyett ilyen módon próbálná a MÁV-Volán-dolgozók és utazók jelenlegi helyzetén “javítani”.

A tervezet eltörli a MÁV számára az érintett településekkel a vonalbezárások előtt elvileg kötelező konzultációt. E mellett a továbbiakban ún. miniszteri járati engedély sem kell ahhoz, hogy a MÁV bezárhassa a vasútvonalait, és azokat buszokkal pótolja. A jövőbeli bírósági felelősségre vonásnak azzal is igyekszik elébe menni a tervezet, hogy kimondja: a szakminisztérium gyakorlatilag bármilyen kontroll nélkül “dönthet a közlekedés módjának megváltoztatásáról”.

A sztrájkjogot is korlátozná a készülő jogszabály – hangsúlyozza a közlemény. A törvény a MÁV-ot és a Volánt minden évben sztrájkmenetrend készítésére kötelezi, amelyet a szakminisztérium fogad el. Egy esetleges sztrájk esetén a közlekedési szolgáltatók kötelesek lesznek a sztrájkmenetrendben meghatározott járatokat közlekedtetni. Tehát a munkavállalók sztrájkjoga a továbbiakban a miniszter jóakaratától függ majd.

Az utóbbi években teljesen befuccsolt magyarországi vasúti helyzettel lapunk több cikkben foglalkozott. A részleteket ebben az írásunkban foglaltuk össze:

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.