Kultúrális hírek

  • 2000. június 29.

Belpol

FESZTIVÁLZENEKARMorzeMiután Demszky Gábor főpolgármester és Marschall Miklós, a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány elnöke aláírta a szerződést, melynek értelmében a fővárostól az alapítványhoz kerül a zenekar, Fischer Iván karmester bejelentette: visszavonja a zenekar és fenntartója között tavasszal elmérgesedett vita során tett ígéretét, hogy többé nem vezényel Budapesten. A BFZ mostantól évi 200 millió forint támogatást kap a fővárostól.
Az idén esedékes kiadások fedezésére - a Reuters tudósítása szerint - a Soros Alapítvány egyszeri 100 ezer dollárt ad, amíg a zenekar átáll a közalkalmazott muzsikusok szabadúszó rendszerben történő foglalkoztatására. A jövő szezon műsoráról, a bérlet- és jegyvásárlásról nyár végén tájékoztatnak.

VISSZAÁLLAMOSÍTOTT MAFILM A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. megvásárolta a Mafilm Rt.-ben 33 százalékos részesedésű TMA filmprodukciós vállalat részvényeit. A visszaállamosított cég élére, a Mafilmet hét éven át igazgató Marosi György helyére Sipos Kornél producer került, az igazgatóság elnöke Tóth Erzsébet, az MMKA főtitkára, az audiovizuális ügyek miniszteri biztosa lesz.

F´VÁROSI LEVÉLTÁR Az állami támogatás meghiúsulása ellenére Budapest kezdje meg saját forrásból az új fővárosi levéltár építését, ami 2050-ig megoldhatja az öt teleppel működő intézmény helyiséggondjait - így foglalt állást a közgyűlés kulturális bizottsága. A 6 milliárd forintos beruházás elindításához még a közgyűlés jóváhagyása is szükséges.

ROCK ÉS POLITIKA Gdanskban nemzetközi tanácskozást rendeztek arról, hogy milyen szerepet játszott a kommunizmus összeomlásában a rockzene Lengyelországban és a többi egykori szocialista országban. A háromnapos rendezvényen a házigazda lengyel zenészek, újságírók, szociológusok és politikusok mellett német, szerb, horvát, szlovén, cseh, szlovák, litván, észt, orosz, belorusz és brit szakértők kaptak meghívást (végül az egykori Szovjetunióból csak litvánok voltak jelen). A magyarországi fejleményekről a Narancs munkatársa, Szőnyei Tamás által írt szöveget Wojtek Kriston, a budapesti Lengyel Intézet munkatársa olvasta fel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.