Kultúrális hírek

  • 2000. június 29.

Belpol

FESZTIVÁLZENEKARMorzeMiután Demszky Gábor főpolgármester és Marschall Miklós, a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány elnöke aláírta a szerződést, melynek értelmében a fővárostól az alapítványhoz kerül a zenekar, Fischer Iván karmester bejelentette: visszavonja a zenekar és fenntartója között tavasszal elmérgesedett vita során tett ígéretét, hogy többé nem vezényel Budapesten. A BFZ mostantól évi 200 millió forint támogatást kap a fővárostól.
Az idén esedékes kiadások fedezésére - a Reuters tudósítása szerint - a Soros Alapítvány egyszeri 100 ezer dollárt ad, amíg a zenekar átáll a közalkalmazott muzsikusok szabadúszó rendszerben történő foglalkoztatására. A jövő szezon műsoráról, a bérlet- és jegyvásárlásról nyár végén tájékoztatnak.

VISSZAÁLLAMOSÍTOTT MAFILM A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. megvásárolta a Mafilm Rt.-ben 33 százalékos részesedésű TMA filmprodukciós vállalat részvényeit. A visszaállamosított cég élére, a Mafilmet hét éven át igazgató Marosi György helyére Sipos Kornél producer került, az igazgatóság elnöke Tóth Erzsébet, az MMKA főtitkára, az audiovizuális ügyek miniszteri biztosa lesz.

F´VÁROSI LEVÉLTÁR Az állami támogatás meghiúsulása ellenére Budapest kezdje meg saját forrásból az új fővárosi levéltár építését, ami 2050-ig megoldhatja az öt teleppel működő intézmény helyiséggondjait - így foglalt állást a közgyűlés kulturális bizottsága. A 6 milliárd forintos beruházás elindításához még a közgyűlés jóváhagyása is szükséges.

ROCK ÉS POLITIKA Gdanskban nemzetközi tanácskozást rendeztek arról, hogy milyen szerepet játszott a kommunizmus összeomlásában a rockzene Lengyelországban és a többi egykori szocialista országban. A háromnapos rendezvényen a házigazda lengyel zenészek, újságírók, szociológusok és politikusok mellett német, szerb, horvát, szlovén, cseh, szlovák, litván, észt, orosz, belorusz és brit szakértők kaptak meghívást (végül az egykori Szovjetunióból csak litvánok voltak jelen). A magyarországi fejleményekről a Narancs munkatársa, Szőnyei Tamás által írt szöveget Wojtek Kriston, a budapesti Lengyel Intézet munkatársa olvasta fel.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.