Kultúrális hírek

  • 2000. június 29.

Belpol

FESZTIVÁLZENEKARMorzeMiután Demszky Gábor főpolgármester és Marschall Miklós, a Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány elnöke aláírta a szerződést, melynek értelmében a fővárostól az alapítványhoz kerül a zenekar, Fischer Iván karmester bejelentette: visszavonja a zenekar és fenntartója között tavasszal elmérgesedett vita során tett ígéretét, hogy többé nem vezényel Budapesten. A BFZ mostantól évi 200 millió forint támogatást kap a fővárostól.
Az idén esedékes kiadások fedezésére - a Reuters tudósítása szerint - a Soros Alapítvány egyszeri 100 ezer dollárt ad, amíg a zenekar átáll a közalkalmazott muzsikusok szabadúszó rendszerben történő foglalkoztatására. A jövő szezon műsoráról, a bérlet- és jegyvásárlásról nyár végén tájékoztatnak.

VISSZAÁLLAMOSÍTOTT MAFILM A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. megvásárolta a Mafilm Rt.-ben 33 százalékos részesedésű TMA filmprodukciós vállalat részvényeit. A visszaállamosított cég élére, a Mafilmet hét éven át igazgató Marosi György helyére Sipos Kornél producer került, az igazgatóság elnöke Tóth Erzsébet, az MMKA főtitkára, az audiovizuális ügyek miniszteri biztosa lesz.

F´VÁROSI LEVÉLTÁR Az állami támogatás meghiúsulása ellenére Budapest kezdje meg saját forrásból az új fővárosi levéltár építését, ami 2050-ig megoldhatja az öt teleppel működő intézmény helyiséggondjait - így foglalt állást a közgyűlés kulturális bizottsága. A 6 milliárd forintos beruházás elindításához még a közgyűlés jóváhagyása is szükséges.

ROCK ÉS POLITIKA Gdanskban nemzetközi tanácskozást rendeztek arról, hogy milyen szerepet játszott a kommunizmus összeomlásában a rockzene Lengyelországban és a többi egykori szocialista országban. A háromnapos rendezvényen a házigazda lengyel zenészek, újságírók, szociológusok és politikusok mellett német, szerb, horvát, szlovén, cseh, szlovák, litván, észt, orosz, belorusz és brit szakértők kaptak meghívást (végül az egykori Szovjetunióból csak litvánok voltak jelen). A magyarországi fejleményekről a Narancs munkatársa, Szőnyei Tamás által írt szöveget Wojtek Kriston, a budapesti Lengyel Intézet munkatársa olvasta fel.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.