Ősszel ismét a Fővárosi Közgyűlés elé kerülhet a Lánchíd-rekonstrukció, illetve a hozzá kapcsolódó három másik projektelem ügye. Az új javaslatban visszatérnének a régi tervhez, miszerint a hidat, a 2-es villamos aluljáróját, a Várhegy alagutat és a Clark Ádám teret egyszerre újítsák fel. Ám ettől nem lesz sokkal rövidebb ideig lezárva az átkelő.
Mint emlékezhetünk, a Fővárosi Közgyűlés áprilisban hagyta jóvá a Lánchíd és a 2-es villamos alagútjának rekonstrukciójára vonatkozó megvalósítási megállapodás módosítását, amely éppen arról szólt, hogy a munkálatokat több lépcsőre osztják szét a források szűkössége okán.
Akkor arról döntöttek, hogy első körben a Lánchíd újul meg a 2-es villamos pesti aluljárójával egyetemben. A tervek szerint a rekonstrukció kiterjed a közúti pályalemez és a járdakonzolok teljes elbontására és újjáépítésére, ezen felül tartalmazza a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét, a gyalogoskorlátok műemléki felújítását, a kőfelületek javítását és felülettisztítását, a köz- és díszvilágítás korszerűsítését, a Duna-meder szükség szerinti rendezését, a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárók szélesített átépítését, a hídfő lépcsőinek átépítését, a hídfők helyiségeinek felújítását és lehetőség szerinti hasznosítását.
A hídtest felújításával egy időben végeznék el a pesti hídfő alatti aluljáró újjáépítését is. Ez csak a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehetséges, ezért célszerű összehangolni a híd felújításával.
A fenti rekonstrukció költsége több mint 16 milliárd forint. Mint az elfogadott javaslatban olvasható, a Lánchíd felújításához kapcsolódik a várhegyi alagút és a Clark Adám tér felújítása is, de ez – második ütemként – csak a későbbi években, a „szükséges forrás rendelkezésre állása esetén történik majd meg”.
Tarlós már akkor is elismerte az Indexnek, hogy forgalomszervezési szempontok alapján észszerűbb lenne egy projekt keretében megvalósítani a híd és az alagút rekonstrukcióját. S már akkor felvetette, hogy a tervekkel ellentétben ne kezdjék el idén a munkát, csak jövő ősszel. Elképzelhetőnek tartotta, hogy lesz annyi kormányzati forrás, hogy egy ütemben elvégezhessék a rekonstrukciót.
Alig egy hónappal később rendezték Tarlós István főpolgármester 70. születésnapi partiját, ahová nem kis meglepetést okozva Orbán Viktor is betoppant. A miniszterelnökkel tartott Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője és ott volt Kásler Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának minisztere is. A kormányfő ezzel is nyomatékosította a korábbi felkérést, miszerint Tarlós vállalja el a jövőre esedékes választási megmérettetést. A Magyar Narancs információi szerint a születésnapi kívánságok között a Lánchíd-felújítás is szerepelt. Tarlós István már korábban jelezte, hogy feltételekhez kötötte a folytatást. Ezek egyike volt a Lánchíd és a hozzákapcsolódó projektelemek megvalósításához szükséges források biztosítása.
A rekonstrukció eredetileg tervezett hossza 2,5 év volt, ami a munkálatok kettébontásával Tarlós szerint legfeljebb 3-3,5 évre nőtt volna, miközben az előterjesztésből 6 év volt kiolvasható és vélhetőleg ez állt közelebb a realitáshoz. A munka az egyszerre végzett felújítással se lesz sokkal rövidebb 3 évnél. A kivitelezés gyorsítása ugyanis jelentősen megdobná az árat, márpedig a híd, illetve környezetének felújítására számított költségeket már így is jelentősen alulbecsülték. Különös tekintettel az időközben meglódult lakásépítések nyomán kialakult építőipari munkaerő és kapacitáshiányra, illetve ennek árfelhajtó hatására. Erre az eleve magasabb kiinduló árra rakódnak rá azután az előre nem kalkulált vagy éppen alulbecsült tételek.
A Lánchíd esetében sem lenne meglepő, ha a teljes felújításra a főváros által korábban kalkulált 22,3 milliárd forintnak a dupláját kellene a végére kifizetni.
A híd felújítását már 2002-ben tervbe vette a városvezetés, lévén az átkelőt utoljára 1986 és 1988 között javították, de átfogó rekonstrukció akkor sem történt. Ráadásul a felújításkor használt anyagok – festékek, szigetelés, burkolatok – azóta úgy megkoptak, hogy már nem garantálják a teherhordó szerkezetek elvárható mértékű védelmét.
A Lánchíd vasbeton pályalemezéről már öt éve megállapították, hogy súlyosan károsodott. Ez 2015-ben látványos bizonyítást nyert, amikor az egyik vaslemez beszakadt egy autó alatt. A városvezetés akkor annyi biztatót tudott mondani, hogy „a hidat eleink sokszoros túlbiztosítással építették meg”. Soványka válasz ahhoz képest, hogy egy évvel korábban beismerték: „a Lánchíd állapota a műszaki-szakmai fogalomrendszer szerint kritikus, így az átfogó felújítás nem halogatható tovább.”
Az átépítés alatt lezárják a hidat és az alagutat is. Ez azt jelenti, hogy a híd napi 19 ezres forgalma legkevesebb 3 évre a Margit, az Erzsébet és az Árpád hídra terhelődik át.