Lázár minisztériuma beleszállt Érdbe és Budaörsbe

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. augusztus 4.

Belpol

Mindkét településen megszűnhet a jegyek és bérletek elfogadása a Volánbusz járatain, mivel a tárca szerint tartozást halmoztak fel az agglomerációs városok. 

Két budapesti agglomerációs településen, Budaörsön és Érden is megszűnne a helyi, önkormányzati díjszabású jegyek, illetve bérletek elfogadása a Volánbusz helyközi járatain – közölte a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken.

A közlemény szerint Budaörs önkormányzata két és fél éves tartozást halmozott fel a szolgáltatás díjának visszatartásával, annak ellenére, hogy azt töretlenül igénybe veszi. Amennyiben a városvezetés nem fizet, többé nem fogadják el a helyi környéki bérleteket, hangsúlyozta a minisztérium, hozzátéve, 2023. augusztus 6-ig szabtak határidőt az önkormányzatnak.

Ha addig nem születik egyezség, akkor az utasok nem használhatják 2023. szeptember 6-tól a környéki helyi bérleteket Budaörs közigazgatási területén.

Megjegyezték továbbá, hogy amennyiben a városvezetés nem rendezi az adósságait, a szaktárca bírósági úton kezdeményezi annak megfizettetését.

A közlemény szerint Érd önkormányzata saját döntéseként mondta le a szolgáltatást, miután a 2023-as évtől érvényes díjkorrekció ismeretében a városvezetés pénzhiányra hivatkozik. A fizetendő hozzájárulás mértéke a díjkorrekció miatt a tavalyi 14 847 000 forint összegről 52 479 000 forintra módosul az idei évtől, részletezte a tárca, jelezve, hogy ez az összeg az önkormányzat közlése szerint „túlzott terhet jelentene a település költségvetésében”.

A városvezetés hivatalos döntését követően a közlekedési tárca úgy határozott, hogy az önkormányzati díjszabású jegyek és bérleteket augusztus 5-ig (a júliusi bérletek lejártának napjáig) fogadják el az Érd közigazgatási területén áthaladó helyközi járatokon, olvasható a közleményben, amely tudatta azt is, hogy

a település – arányosan – 30 613 000 forintot köteles fizetni a 2023 januárjától augusztus elejéig igénybe vett szolgáltatásért.

Az agglomerációs önkormányzatok az agglomerációs közlekedés 2016. évi állami átvétele óta továbbra is igénybe vehetik a Volánbusz Zrt. fővárosi elővárosi személyszállítási közszolgáltatását helyi közlekedésre. Ennek célja, hogy az egyes településeken belül a településen lakók környéki helyi bérletekkel használhatják a közigazgatási határaikon áthaladó elővárosi tömegközlekedési eszközöket, cserébe a települések arányosan viselik a helyközi közlekedés egyes költségeit, áll a közleményben. 

FRISSÍTÉS

Cikkünk megjelenése után Érd önkormányzata az alábbi közleményben reagált az építési minisztérium által kiadottakra.

Érd önkormányzata most is fizet a helyi buszközlekedésért a Volánnak. Ugyanis a helyi járatok üzemeltetésére a tavaly kiírt pályázatunk nyertesével, a Volánbusz Zrt.-vel köszolgálati szerződést kötöttünk erre az évre, ami után az önkormányzat 50,5 millió forintot fizet. A korábbi években is így volt, elmaradásunk nincs.  Ez a 738 és a 746-os járatot jelenti. Ebben a szerződésben fixáltuk azokat a jegy- és bérletárakat, amelyek 11 éve Érden változatlanok.

Az összes többi busz (Érden ez 17 járatot jelent) helyközi járatnak számít, hiszen elhagyják a város közigazgatási területét. Ezek nem képezik részét a fent említett közszolgálati szerződésnek. Korábban az önkormányzat anyagilag támogatta 14,8 millió forinttal, hogy ezeken a helyközi, azaz távolsági járatokon is legyenek érvényesek a helyi jegyek és bérletek, amelyek jelentős mértékben olcsóbbak még most is a helyközi jegyekhez és bérletekhez képest – különösen igaz ez, hogy júliusban árat emelt a Volánbuszt felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium. A Minisztérium viszont ennek az önkormányzat által fizetett összegnek a közel 3,5-szeres emelését akarta elérni, és ultimátumszerűen bejelentették az emelést. Tárgyaltunk, de az emelés mértékéből nem akart engedni a Minisztérium.

Csakhogy a városvezetés sem indokoltnak, sem megalapozottnak nem látta az évente fizetendő hozzájárulás 14 847 000 forintról 52 479 000 forintra történő emelését.

Érd továbbra sem zárkózik el attól, hogy a helyközi járatokon való helyi utazást a korábban megállapított 14,8 milliós összeggel támogassa, de a zsarolásnak nem engedünk. A 52,4 millió forintos összeget továbbra is indokoltalannak és megalapozatlannak tartjuk. Ugyanakkor a polgármester, Csőzik László tárgyalásokat kezdeményezett az ÉKM-et vezető miniszternél arról, hogy a helyi – szintén a Volánbusz által működtetett járatokon – a közlekedési vállalat elfogadja a vármegyebérleteket, úgy ahogy tette azt pl. a fideszes vezetésű Zalaegerszeg esetében.

Budaörs szintén elküldte álláspontját, amit ebben a cikkünkben olvashatnak:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?