Lázár minisztériuma beleszállt Érdbe és Budaörsbe

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. augusztus 4.

Belpol

Mindkét településen megszűnhet a jegyek és bérletek elfogadása a Volánbusz járatain, mivel a tárca szerint tartozást halmoztak fel az agglomerációs városok. 

Két budapesti agglomerációs településen, Budaörsön és Érden is megszűnne a helyi, önkormányzati díjszabású jegyek, illetve bérletek elfogadása a Volánbusz helyközi járatain – közölte a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken.

A közlemény szerint Budaörs önkormányzata két és fél éves tartozást halmozott fel a szolgáltatás díjának visszatartásával, annak ellenére, hogy azt töretlenül igénybe veszi. Amennyiben a városvezetés nem fizet, többé nem fogadják el a helyi környéki bérleteket, hangsúlyozta a minisztérium, hozzátéve, 2023. augusztus 6-ig szabtak határidőt az önkormányzatnak.

Ha addig nem születik egyezség, akkor az utasok nem használhatják 2023. szeptember 6-tól a környéki helyi bérleteket Budaörs közigazgatási területén.

Megjegyezték továbbá, hogy amennyiben a városvezetés nem rendezi az adósságait, a szaktárca bírósági úton kezdeményezi annak megfizettetését.

A közlemény szerint Érd önkormányzata saját döntéseként mondta le a szolgáltatást, miután a 2023-as évtől érvényes díjkorrekció ismeretében a városvezetés pénzhiányra hivatkozik. A fizetendő hozzájárulás mértéke a díjkorrekció miatt a tavalyi 14 847 000 forint összegről 52 479 000 forintra módosul az idei évtől, részletezte a tárca, jelezve, hogy ez az összeg az önkormányzat közlése szerint „túlzott terhet jelentene a település költségvetésében”.

A városvezetés hivatalos döntését követően a közlekedési tárca úgy határozott, hogy az önkormányzati díjszabású jegyek és bérleteket augusztus 5-ig (a júliusi bérletek lejártának napjáig) fogadják el az Érd közigazgatási területén áthaladó helyközi járatokon, olvasható a közleményben, amely tudatta azt is, hogy

a település – arányosan – 30 613 000 forintot köteles fizetni a 2023 januárjától augusztus elejéig igénybe vett szolgáltatásért.

Az agglomerációs önkormányzatok az agglomerációs közlekedés 2016. évi állami átvétele óta továbbra is igénybe vehetik a Volánbusz Zrt. fővárosi elővárosi személyszállítási közszolgáltatását helyi közlekedésre. Ennek célja, hogy az egyes településeken belül a településen lakók környéki helyi bérletekkel használhatják a közigazgatási határaikon áthaladó elővárosi tömegközlekedési eszközöket, cserébe a települések arányosan viselik a helyközi közlekedés egyes költségeit, áll a közleményben. 

FRISSÍTÉS

Cikkünk megjelenése után Érd önkormányzata az alábbi közleményben reagált az építési minisztérium által kiadottakra.

Érd önkormányzata most is fizet a helyi buszközlekedésért a Volánnak. Ugyanis a helyi járatok üzemeltetésére a tavaly kiírt pályázatunk nyertesével, a Volánbusz Zrt.-vel köszolgálati szerződést kötöttünk erre az évre, ami után az önkormányzat 50,5 millió forintot fizet. A korábbi években is így volt, elmaradásunk nincs.  Ez a 738 és a 746-os járatot jelenti. Ebben a szerződésben fixáltuk azokat a jegy- és bérletárakat, amelyek 11 éve Érden változatlanok.

Az összes többi busz (Érden ez 17 járatot jelent) helyközi járatnak számít, hiszen elhagyják a város közigazgatási területét. Ezek nem képezik részét a fent említett közszolgálati szerződésnek. Korábban az önkormányzat anyagilag támogatta 14,8 millió forinttal, hogy ezeken a helyközi, azaz távolsági járatokon is legyenek érvényesek a helyi jegyek és bérletek, amelyek jelentős mértékben olcsóbbak még most is a helyközi jegyekhez és bérletekhez képest – különösen igaz ez, hogy júliusban árat emelt a Volánbuszt felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium. A Minisztérium viszont ennek az önkormányzat által fizetett összegnek a közel 3,5-szeres emelését akarta elérni, és ultimátumszerűen bejelentették az emelést. Tárgyaltunk, de az emelés mértékéből nem akart engedni a Minisztérium.

Csakhogy a városvezetés sem indokoltnak, sem megalapozottnak nem látta az évente fizetendő hozzájárulás 14 847 000 forintról 52 479 000 forintra történő emelését.

Érd továbbra sem zárkózik el attól, hogy a helyközi járatokon való helyi utazást a korábban megállapított 14,8 milliós összeggel támogassa, de a zsarolásnak nem engedünk. A 52,4 millió forintos összeget továbbra is indokoltalannak és megalapozatlannak tartjuk. Ugyanakkor a polgármester, Csőzik László tárgyalásokat kezdeményezett az ÉKM-et vezető miniszternél arról, hogy a helyi – szintén a Volánbusz által működtetett járatokon – a közlekedési vállalat elfogadja a vármegyebérleteket, úgy ahogy tette azt pl. a fideszes vezetésű Zalaegerszeg esetében.

Budaörs szintén elküldte álláspontját, amit ebben a cikkünkben olvashatnak:

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.