Lázár minisztériuma beleszállt Érdbe és Budaörsbe

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. augusztus 4.

Belpol

Mindkét településen megszűnhet a jegyek és bérletek elfogadása a Volánbusz járatain, mivel a tárca szerint tartozást halmoztak fel az agglomerációs városok. 

Két budapesti agglomerációs településen, Budaörsön és Érden is megszűnne a helyi, önkormányzati díjszabású jegyek, illetve bérletek elfogadása a Volánbusz helyközi járatain – közölte a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken.

A közlemény szerint Budaörs önkormányzata két és fél éves tartozást halmozott fel a szolgáltatás díjának visszatartásával, annak ellenére, hogy azt töretlenül igénybe veszi. Amennyiben a városvezetés nem fizet, többé nem fogadják el a helyi környéki bérleteket, hangsúlyozta a minisztérium, hozzátéve, 2023. augusztus 6-ig szabtak határidőt az önkormányzatnak.

Ha addig nem születik egyezség, akkor az utasok nem használhatják 2023. szeptember 6-tól a környéki helyi bérleteket Budaörs közigazgatási területén.

Megjegyezték továbbá, hogy amennyiben a városvezetés nem rendezi az adósságait, a szaktárca bírósági úton kezdeményezi annak megfizettetését.

A közlemény szerint Érd önkormányzata saját döntéseként mondta le a szolgáltatást, miután a 2023-as évtől érvényes díjkorrekció ismeretében a városvezetés pénzhiányra hivatkozik. A fizetendő hozzájárulás mértéke a díjkorrekció miatt a tavalyi 14 847 000 forint összegről 52 479 000 forintra módosul az idei évtől, részletezte a tárca, jelezve, hogy ez az összeg az önkormányzat közlése szerint „túlzott terhet jelentene a település költségvetésében”.

A városvezetés hivatalos döntését követően a közlekedési tárca úgy határozott, hogy az önkormányzati díjszabású jegyek és bérleteket augusztus 5-ig (a júliusi bérletek lejártának napjáig) fogadják el az Érd közigazgatási területén áthaladó helyközi járatokon, olvasható a közleményben, amely tudatta azt is, hogy

a település – arányosan – 30 613 000 forintot köteles fizetni a 2023 januárjától augusztus elejéig igénybe vett szolgáltatásért.

Az agglomerációs önkormányzatok az agglomerációs közlekedés 2016. évi állami átvétele óta továbbra is igénybe vehetik a Volánbusz Zrt. fővárosi elővárosi személyszállítási közszolgáltatását helyi közlekedésre. Ennek célja, hogy az egyes településeken belül a településen lakók környéki helyi bérletekkel használhatják a közigazgatási határaikon áthaladó elővárosi tömegközlekedési eszközöket, cserébe a települések arányosan viselik a helyközi közlekedés egyes költségeit, áll a közleményben. 

FRISSÍTÉS

Cikkünk megjelenése után Érd önkormányzata az alábbi közleményben reagált az építési minisztérium által kiadottakra.

Érd önkormányzata most is fizet a helyi buszközlekedésért a Volánnak. Ugyanis a helyi járatok üzemeltetésére a tavaly kiírt pályázatunk nyertesével, a Volánbusz Zrt.-vel köszolgálati szerződést kötöttünk erre az évre, ami után az önkormányzat 50,5 millió forintot fizet. A korábbi években is így volt, elmaradásunk nincs.  Ez a 738 és a 746-os járatot jelenti. Ebben a szerződésben fixáltuk azokat a jegy- és bérletárakat, amelyek 11 éve Érden változatlanok.

Az összes többi busz (Érden ez 17 járatot jelent) helyközi járatnak számít, hiszen elhagyják a város közigazgatási területét. Ezek nem képezik részét a fent említett közszolgálati szerződésnek. Korábban az önkormányzat anyagilag támogatta 14,8 millió forinttal, hogy ezeken a helyközi, azaz távolsági járatokon is legyenek érvényesek a helyi jegyek és bérletek, amelyek jelentős mértékben olcsóbbak még most is a helyközi jegyekhez és bérletekhez képest – különösen igaz ez, hogy júliusban árat emelt a Volánbuszt felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium. A Minisztérium viszont ennek az önkormányzat által fizetett összegnek a közel 3,5-szeres emelését akarta elérni, és ultimátumszerűen bejelentették az emelést. Tárgyaltunk, de az emelés mértékéből nem akart engedni a Minisztérium.

Csakhogy a városvezetés sem indokoltnak, sem megalapozottnak nem látta az évente fizetendő hozzájárulás 14 847 000 forintról 52 479 000 forintra történő emelését.

Érd továbbra sem zárkózik el attól, hogy a helyközi járatokon való helyi utazást a korábban megállapított 14,8 milliós összeggel támogassa, de a zsarolásnak nem engedünk. A 52,4 millió forintos összeget továbbra is indokoltalannak és megalapozatlannak tartjuk. Ugyanakkor a polgármester, Csőzik László tárgyalásokat kezdeményezett az ÉKM-et vezető miniszternél arról, hogy a helyi – szintén a Volánbusz által működtetett járatokon – a közlekedési vállalat elfogadja a vármegyebérleteket, úgy ahogy tette azt pl. a fideszes vezetésű Zalaegerszeg esetében.

Budaörs szintén elküldte álláspontját, amit ebben a cikkünkben olvashatnak:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.