Március 26-án reggel 9 órakor helyszíni szemlén ismertették a terveket a taksonyi gazdákkal, akik – úgy tudjuk – rendkívül ellenségesen, lincshangulatban fogadták a kisajátítási eljárás következményeit.
A taksonyi vasútállomáson a Budapest-Belgrád-vasútvonalhoz épül logisztikai létesítmény, teherátrakó, ahonnan a gazdák földjein áthaladó földút kiszélesítésével építenek bekötő utat az 51-es főútra. A kamionok a kínai árukkal megrakva egy hamarosan megépülő turbókörforgalom érintésével fognak ráfordulni a már most is csúcsra járatott 51-esre. A taksonyiak, dunavarsányiak életét, türelmét alaposan meg fogja nehezíteni, ki fogja kezdeni a jelentősen megnövekvő teherforgalom, amihez egy szükségképpen létesítendő elosztó logisztikai bázis forgalma is hozzájárul. Mindez érinteni fogja az 51-esen közlekedőket, illetve az M0-s déli szakaszának forgalmát is terhelni fogja.
A földtulajdonosok indulatosak tehetetlenségükben; ha akarják, ha nem, elvesznek földjeikből, illetve kettégvágják azokat, így komolyan megnehezítik, vagy lehetetlenné teszik az álattartást, hiszen a jószágot már nem tudják az úton átterelni. Az egyik gazda azzal szidta a beruházást: ilyet még a kommunisták se csináltak! A teljes műtárgy, rézsűvel, padkával, árokkal összesen 25 méter széles lesz a jelenlegi 4 méter széles földúttal szemben. Tudomásunk szerint
mindezidáig nem mondtak konkrét összeget a gazdáknak, hogy mennyivel kártalanítanák őket.
A tervezőcég január 12-én a kisajátításról szóló 2007-es törvényre hivatkozva kérelmezte a nagyközség önkormányzatánál a „termőföldek végleges célú más hasznosítását közlekedési infrastruktúra megvalósítása céljából”. A taksonyi Csokonai utca és a főút között 2 hektár 6083 négyzetméter 35,41 aranykoronaértékű földet fognak kimetszeni. A munkákkal haladni kell, a kínai kivitelezők már lefektették a Budapest-Belgrád-vasútvonal vágányait Taksonynál, és az átrakó mellett a vasútállomás épületét is felújítják.
A bekötőút a taksonyi képviselő-testületi januári ülésén került napirendre, mikor a helyi településrendezési eszközök módosítása vált szükségessé az 51-es főút 2x2 sávossá történő bővítése kapcsán. Tóth József független önkormányzati képviselő kérdezett rá a vasútvonal miatt épülő bekötőút következményére, amivel a 4 méter széles földutat 10 méteresre szélesítik ki. Kreisz László fideszes polgármester azzal hárította el a konkrét választ, hogy a tulajdonosok mindenről kaptak tájékoztatást a szerkezeti terv ismertetése során. Felhívta a figyelmet arra, hogy kiemelt beruházásról van szó, melyben az önkormányzat feladata a szerkezeti tervekhez illeszkedő műszaki vonalak berajzolása. „Amiről most szó van, az egy állami út, ebben nem feladata az önkormányzatnak a tulajdonosokkal egyeztetni” – hangzott el.
A képviselő reagálásában felvázolta a következményeket. Egy nagy rakodóterületet alakítanak ki a Budapest-Belgrád-vasútvonal miatt, amire már se Soroksáron, se Dunaharasztiban, se Dunavarsányban nincs lehetőség a közelben. A taksonyi körforgalom fogja biztosítani a sok száz kamion és teherautó számára az 51-es út elérését. Jelezte a polgármesternek, továbbra is várják azt a tervet, ami bemutatja, hogy fog kinézni a bekötő út és a körforgalom. Tóth József emlékeztette a polgármestert, novemberben közmeghallgatást ígért, amire nem került még sor. Kreisz László a januári testületi ülésen ígéretet tett, hogy ismételten megkeresik a tervezőcég, a Tura-Terv Kft. képviselőt azzal, jöjjenek el egy közmeghallgatásra. Ezt cikkünk megjelenéséig nem hívta össze.
Megkerestük a polgármestert, aki legkésőbb április 10-ig ígért választ kérdéseinkre. A tervezőcéget szintén kerestük; ha válaszolnak, közöljük.