Lincshangulatban fogadták a taksonyi gazdák, hogy elveszik földjeiket a Budapest-Belgrád-vasútvonal miatt

Belpol

Információink szerint huszonkilenc gazda termőföldjét, szőlőskertjét sajátítják ki a településen a vasútvonal logisztikai állomásához épülő bekötőút miatt.

Március 26-án reggel 9 órakor helyszíni szemlén ismertették a terveket a taksonyi gazdákkal, akik – úgy tudjuk – rendkívül ellenségesen, lincshangulatban fogadták a kisajátítási eljárás következményeit.

A taksonyi vasútállomáson a Budapest-Belgrád-vasútvonalhoz épül logisztikai létesítmény, teherátrakó, ahonnan a gazdák földjein áthaladó földút kiszélesítésével építenek bekötő utat az 51-es főútra. A kamionok a kínai árukkal megrakva egy hamarosan megépülő turbókörforgalom érintésével fognak ráfordulni a már most is csúcsra járatott 51-esre. A taksonyiak, dunavarsányiak életét, türelmét alaposan meg fogja nehezíteni, ki fogja kezdeni a jelentősen megnövekvő teherforgalom, amihez egy szükségképpen létesítendő elosztó logisztikai bázis forgalma is hozzájárul. Mindez érinteni fogja az 51-esen közlekedőket, illetve az M0-s déli szakaszának forgalmát is terhelni fogja.

 
Építkezés a taksonyi vasútállomáson
Fotó: Narancs.hu

A földtulajdonosok indulatosak tehetetlenségükben; ha akarják, ha nem, elvesznek földjeikből, illetve kettégvágják azokat, így komolyan megnehezítik, vagy lehetetlenné teszik az álattartást, hiszen a jószágot már nem tudják az úton átterelni. Az egyik gazda azzal szidta a beruházást: ilyet még a kommunisták se csináltak! A teljes műtárgy, rézsűvel, padkával, árokkal összesen 25 méter széles lesz a jelenlegi 4 méter széles földúttal szemben. Tudomásunk szerint 

mindezidáig nem mondtak konkrét összeget a gazdáknak, hogy mennyivel kártalanítanák őket.  

A tervezőcég január 12-én a kisajátításról szóló 2007-es törvényre hivatkozva kérelmezte a nagyközség önkormányzatánál a „termőföldek végleges célú más hasznosítását közlekedési infrastruktúra megvalósítása céljából”. A taksonyi Csokonai utca és a főút között 2 hektár 6083 négyzetméter 35,41 aranykoronaértékű földet fognak kimetszeni. A munkákkal haladni kell, a kínai kivitelezők már lefektették a Budapest-Belgrád-vasútvonal vágányait Taksonynál, és az átrakó mellett a vasútállomás épületét is felújítják.

A bekötőút a taksonyi képviselő-testületi januári ülésén került napirendre, mikor a helyi településrendezési eszközök módosítása vált szükségessé az 51-es főút 2x2 sávossá történő bővítése kapcsán. Tóth József független önkormányzati képviselő kérdezett rá a vasútvonal miatt épülő bekötőút következményére, amivel a 4 méter széles földutat 10 méteresre szélesítik ki. Kreisz László fideszes polgármester azzal hárította el a konkrét választ, hogy a tulajdonosok mindenről kaptak tájékoztatást a szerkezeti terv ismertetése során. Felhívta a figyelmet arra, hogy kiemelt beruházásról van szó, melyben az önkormányzat feladata a szerkezeti tervekhez illeszkedő műszaki vonalak berajzolása. „Amiről most szó van, az egy állami út, ebben nem feladata az önkormányzatnak a tulajdonosokkal egyeztetni” – hangzott el.

 
Ezt a bekötőutat szélesítenék ki
Fotó: Narancs.hu

A képviselő reagálásában felvázolta a következményeket. Egy nagy rakodóterületet alakítanak ki a Budapest-Belgrád-vasútvonal miatt, amire már se Soroksáron, se Dunaharasztiban, se Dunavarsányban nincs lehetőség a közelben. A taksonyi körforgalom fogja biztosítani a sok száz kamion és teherautó számára az 51-es út elérését. Jelezte a polgármesternek, továbbra is várják azt a tervet, ami bemutatja, hogy fog kinézni a bekötő út és a körforgalom. Tóth József emlékeztette a polgármestert, novemberben közmeghallgatást ígért, amire nem került még sor. Kreisz László a januári testületi ülésen ígéretet tett, hogy ismételten megkeresik a tervezőcég, a Tura-Terv Kft. képviselőt azzal, jöjjenek el egy közmeghallgatásra. Ezt cikkünk megjelenéséig nem hívta össze.

Megkerestük a polgármestert, aki legkésőbb április 10-ig ígért választ kérdéseinkre. A tervezőcéget szintén kerestük; ha válaszolnak, közöljük.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.