Macedóniából is magyarok segíthettek kijutni Gruevszkinek a német közmédia szerint

  • narancs.hu
  • 2018. november 28.

Belpol

A magyar kormány ennek épp az ellenkezőjét állítja.

A német közszolgálati DW közölt újabb, eddig ismeretlen részleteket Gruavszki szökéséről, írja a 444.hu. Ez a lap nevezte meg korábban azokat a magyar diplomatákat is, akik Gruevszki Albániától Budapestig szállításában részt vettek, ezt az információt pedig később Szijjártó Péter is megerősítette.

A lap szerint Gruevszki Szkojében négy lakást használt, hogy elterelje a figyelmet pontos tartózkodási helyéről. A cikk arról ír, hogy november 8-án látták utoljára, amikor 100 ezer eurót (32 millió forintot) vett fel a bankszámlájáról.

Gruevszkit a Marriott Hotelből látták távozni ezen az estén. A szálloda egyébként Gruevszki unokatestvéréé, Saso Mijalkové, aki az ország titkosszolgálatának volt vezetője. A cikk több forrásból megerősítetten írja, hogy a Gruevszki eltűnése előtti három hétben többször is Szerbiában használt magyar diplomáciai autókat láttak a Marriott parkolójában.

Szerintük ez arra utal, hogy a magyar diplomatáknak szerepe volt Gruevszki Macedóniából való szökésében is.

A magyar kormány - Gulyás Gergely és Szijjártó Péter is - eddig azt állították, hogy a magyarok nem segítettek Nikola Gruevszkinek kijutni Macedóniából. Ennek fenntartása mellett azonban azt elismerték, hogy Albániából magyar segítséggel jutott Budapestre a korrupcióért elítélt politikus.

Gulyás Gergely a szerdai kormányinfón reagált a német DW információira, és tagadta, hogy közreműködtek volna magyar diplomaták Gruevszki Macedóniából való megszöktetésében. "Magyarország egy ország szuverenitását sem sértette meg, és semmi közük nem volt ahhoz, hogy a volt macedón miniszterelnök elhagyta a hazáját" - mondta az ügyre reagálva.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.