Magyarországon is pártpolitikai célokra használják a szociálpolitikát

Belpol

A nyílt és hibrid autokrata rendszerek családpolitikája és annak kommunikációja kiemelkedő szerepet játszik e rezsimek fenntartásában – állapították meg Lengyelország, Magyarország, Törökország és Oroszország gyakorlatát elemezve Szikra Dorottya és szerzőtársai.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2023. június 8-i számában jelent meg.  Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyar Narancs: Honnan jött a kutatás ötlete?

Szikra Dorottya: A demokratizálódással, a politikai jogok kiszélesedésével mind több embernek, rétegnek egyre nagyobb a beleszólása abba, mi történjék a szociálpolitikában. De van egy fordított történeti tapasztalat: a nem demokratikus vagy autokrata rezsimek időnként egészen komoly szociálpolitikát folytatnak. Magyarán az foglalkoztat, milyen összefüggés van a demokrácia és jóléti állam között. És így föltéve a kérdést, már nem csak Magyarország érdekes. Itt egyébként szépen kirajzolódik a rezsim szociálpolitikája. Ahogy a demokratikus jogokat, úgy a szociálpolitikát is leépítik, kevesebbet költenek rá, és látjuk azt is, mi van az oktatási rendszerben vagy az egészségügyben is: visszaesés, elhanyagolás.

MN: És a másik három vizsgált országban?

SZD: Amikor bevontam a kutatásba – kezdésként – Törökországot, a Journal of European Social Policy tudományos folyóiratba török kollégámmal írtunk a két ország gyakorlatát összehasonlító cikket. Nemcsak a családpolitikáról, hanem a szociálpolitikáról úgy általában. A törököknél máshol voltak a hangsúlyok. Hasonló volt viszont az a mód, ahogyan a szociálpolitikai döntéseket hozták. Az orosz döntéshozatali gyakorlat is nagyon hasonlít. 2011-ben kezembe vettem egy amerikai szerző, Linda Cook 2007-es könyvét, amely részletesen elemzi a putyini szociálpolitika kezdeti időszakát, és erősen hasonló mechanizmusokat találtam, mint az akkori Magyarországon. Például ahogyan a parlament vagy a parlamenti bizottságok szerepe csökkent a szociálpolitika alakításában, ahogyan létrehozták az olyan „zászlóshajó” programokat, mint a családpolitika, amelyeket aztán nagy propagandával népszerűsítenek.

Procedurális és kommunikációs-retorikai elemekben nagyon-nagyon hasonló mintázatokat látunk.

MN: Ellesik egymástól a példákat, vagy egyszerűen a gondolkodásmód hasonló?

SZD: Nem tudom, pontosan mi zajlik a szakpolitikák előkészítésénél, de azt gondoltuk a török kollégával, hogy nem lehetnek véletlenek az egybeesések, valószínűleg figyelik egymást ezek a rendszerek. Mondok egy példát. Törökországban 2003-ban a hatalom úgy akart megszabadulni az idősebb bíróktól és az államigazgatás krémjétől, hogy a nyugdíjreform keretében előírta a kötelező nyugdíjazásukat. Ismerős? 2011-ben ugyanezt az eszközt vette elő az Orbán-kormány a bírák nyugdíjazásához. Csakhogy Erdoğannak nem volt kétharmados parlamenti többsége, és volt egy erős török alkotmánybíróság – Magyarországon viszont az Alkotmánybíróságot nagyon hamar kiiktatták, pontosan e nyugdíjtörvények miatt. Ezért aztán az Erdoğan vezette Igazság és Fejlődés Pártjának (AKP) beletörött a bicskája ebbe a reformba, míg Magyarországon simán átment.

MN: Milyen hasonlóságok figyelhetők meg általánosságban?

SZD: Körülbelül a 2010-es évek második felétől mindegyik rendszerben a családok, illetve a nők válnak fontossá, elsősorban kommunikációs szempontból. Sokszor hozzájuk intézik a beszédeket, sokat szónokolnak a török családról, az orosz családról, a magyar családról, s ugyanez megy a lengyeleknél. Tehát van egy közös retorika. Ennek van egy nagyon komoly nacionalista ideológiai háttere. Ha a családokat megerősítjük, akkor azzal a török nemzetet fogjuk megerősíteni, mondja Erdoğan. Mi azt a kérdést tettük fel ebben a kutatásban, hogy valójában mit adnak a családoknak, a kijelentések mögött milyen szakpolitikák állnak? Szerettem volna megérteni, mennyire különbözik az orbáni szociálpolitika a többitől, és miféle hasonlóságokat látunk. Megvizsgálva e négy országot, megállapíthatjuk, hogy bár mindegyikük szociálpolitikája különbözik, Magyarország külön utas az autokratizálódó rezsimek között. És Nyugat-Európában sem találunk a hazaihoz hasonló változásokat.

MN: Mennyiben külön utas?

SZD:

Magyarország elsorvasztja a mindenkinek járó ellátásokat, s nagyon szelektíven oszt, és szinte csak társadalmilag felfelé. A magyar rendszer leválasztja a családpolitikát a Fidesz által értelmezett szociálpolitikáról.

Ez nagyon kemény tud lenni válságos időkben. Én például azt gondoltam, hogy a Covid alatt, amikor sokan elvesztették – nyilvánvalóan önhibájukon kívül – az állásukat, lesz változás; akár csak mondjuk a családi pótlék felemelésével, ami mégsem segély, hanem univerzális ellátás. De az derült ki akkor is, mint előtte, a 2009–2012-es válság idején: a Fidesz hajthatatlan a szociálpolitikájában. Az a nagyon erős felfogásuk, hogy aki nem dolgozik, az ne is egyék, persze csak idézőjelben, hiszen a szegények is dolgoznak.

MN: Ha van hol. És minél kevesebbért, annál kevesebb adókedvezményt kapnak…

SZD: „Teljesítményalapú” a szociálpolitikai és a családpolitikai premizálás: minél több a gyerek és minél magasabb a munkajövedelem, annál magasabb összegű az ellátás. És fordítva is: akinek nincs munkajövedelme, az nem érdemes az állam segítségére.

MN: Pedig nem azt mondják – a retorika a lényeg, nem a tény –, hogy megvédjük a magyar családok egy részét, hanem azt, hogy az összeset megvédjük.

SZD: A magyar rendszer megszüntette a szociálpolitikának azt a lényegi funkcióját, hogy megvédjen embereket a teljes elszegényedéstől, és ez a családpolitikában is így van, tehát vonatkozik gyerekekre, nőkre, anyákra. Ugyanakkor az adórendszeren keresztül a családpolitikában nagy változások voltak, de csak a jobb helyzetű családok részesülnek ezekből. Családi adókedvezmény van ugyan másutt is, de sokkal kisebb a súlya a rendszerben. És Magyarországon kívül ezeknek a felfelé osztó ellátásoknak mindenütt van plafonjuk, ami fölött nem járnak.

MN: A családpolitikának milyen szerepe van ezeknek a rezsimeknek a fenntartásában?

SZD: Azt találtuk, hogy ezek a vezetők olyan csoportok felé is fordulnak, akiket eddig elhanyagolt a politika. Ebben az esetben a nőket szólítják meg explicit módon, akkor is, amikor a „családokról”, családpolitikáról beszélnek, hiszen a gyereknevelés mindenütt elsősorban az ő feladatuk. Törökországban például a háztartásbeli feleségek adják Erdoğan egyik legbiztosabb szavazótáborát egyfelől a tradicionalizmus miatt, másfelől azért is, mert végre megszólítja őket a rezsim. Úgy tűnik, a Fidesz más pártoknál előbb felfigyelt arra Magyarországon is, hogy a nőkhöz kell beszélni – még akkor is, ha közben a nők jogait súlyosan csorbítja számos területen. De paradox módon mindegyik általunk vizsgált esetben cél a nők munkába állásának segítése is, és ebben komoly sikereket mutatnak fel. Egy szó mint száz: ellentmondásos eszközökkel ugyan, de a hagyományos értékeket vallókat és a nők jelentős részét maguk mellé tudják állítani, ezzel legitimálva az uralmukat, és erősítve a szavazói bázisukat.

MN: A tanulmányukban Lengyelországról megállapítják, hogy nagy lépéseket tettek az anyák anyagi biztonsága érdekében. Ám autoriter módon közben például az abortuszszabályokkal sújtanak más nőket.

SZD: Igen, ez látszólag ellentmondás: a testükkel kapcsolatos önrendelkezésüket elveszik, miközben gazdasági függetlenséget biztosítanak a nőknek akkor, ha van gyerekük. Talán úgy lehet feloldani ezt az ellentmondást, hogy az abortusz tiltásával és a pénzbeli ellátásokkal is abba az irányba tolják a nőket, hogy szüljék meg a gyereket mindenáron.

 
Fotó: Palágyi Barbara 

MN: Három gyerek után már szinte alapjövedelmet adnak.

SZD: Kaczyńskiék előtt a lengyel rendszer nagyon szelektív volt. Nem úgy, ahogy a magyar, hogy fölfelé osztott, hanem úgy, hogy lefele osztott és keveset. A PiS-kormánnyal óriási fordulat következett be: a lengyel állam komoly összeget, havi 500 zlotyt (kb. 41 ezer forint – a szerk.) ad gyermekenként 18 éves korig, mely összeg három gyereknél a bevezetéskor elérte a minimálbért. Nem kötik házassághoz, mint ahogy nálunk egyre több ellátást, például a babaváró hitelt. És nemcsak egy szűk körnek járnak, mint a hazai új ellátások, hanem minden családnak, jövedelemtől függetlenül. Rá­adásul az 500 zloty nem hitel, nem kell visszafizetni, nem „tapasztja össze” a párokat, mint a csok vagy a babaváró. A lengyel értékrend hiába katolikusabb és szigorúbban tradicionalista, ez az ellátás mégis családi pótlék jellegű, univerzális, és semmiféle magatartáshoz vagy jövedelemhez nem kötött. Sőt: bevezettek egy 1000 zlotys, gyes-típusú ellátást is azoknak, akiknek a gyerek megszületése előtt nem volt munkájuk, és otthon vannak a kicsikkel.

MN: Ezek szerint a lengyel családpolitika nem család-, hanem gyerekközpontú?

SZD: Tavaly adta ki a University of Pittsburgh Press a lengyel-amerikai Tomas Inglottal és a román Cristina Rattal írt Anyák, családok vagy gyerekek? (Mothers, Family or Children?) című könyvünket, amelyben összehasonlítjuk a román, a lengyel és a magyar családpolitikát történetileg, a II. világháborútól a Covid előtti időszakig. Ebben azt mondjuk, hogy a lengyel családpolitika „anyaközpontú”. A „matka polka” fontos lengyel nemzeti szimbólum, és ezt a családpolitikai ellátások történeti alakulása is tükrözte. A gyereküket egyedül nevelő anyákra például a lengyel rendszer hagyományosan odafigyelt. És ebből mintha tényleg elmozdulna valamelyest a gyerekközpontúság felé a lengyel politika. Hiszen az 500+ program indoklásában a gyerekszegénység központi szerepet kapott. Azaz ott volt, hogy azt szeretnék, ha több lengyel gyerek születne, és azt is, hogy ezek a gyerekek jólétben nőjenek fel.

Explicit cél volt, hogy csökkentsék a gyerekszegénységet – ami Magyarországon teljesen eltűnt a kormányzati célok közül.

MN: Tanulmányuk egyik általános megállapítása, hogy Törökország a szegényekre irányítja családpolitikáját, Oroszország mindenkire, persze mindkettő a maga módján, hiszen közben Erdoğan és Putyin brutálisan korlátozza a demokratikus jogokat.

SZD: Az oroszok is örököltek a szocializmusból egy ellátórendszert, amelynek a hangsúlya főleg az óvodán, bölcsődén, tehát a szolgáltatásokon volt. A pénzbeli ellátásokat a 90-es években elsorvasztották. Ezeket Putyin építette vissza. Emelte a családi pótlékot és stabilizálta az anyasági ellátásokat. Másfelől hozzátett egyéb, új típusú ellátásokat, köztük olyat, ami másutt, például Nyugat-Európában sem létezik. Az úgynevezett „anyasági tőke” picit talán a babaváróhoz hasonló, de nem hitel, minden anya megkapja. Ez egy nagyon nagy, sok millió forintnak megfelelő összeg, amelyet bizonyos célokra lehet elkölteni a gyerek három­éves kora után – például lakásvásárlásra vagy -felújításra, a gyerek vagy az anya oktatására. Az utóbbi időben egy részét készpénzben is kérhetik a szegényebb családok, ami beleillik abba az általunk megfigyelt trendbe, hogy 2018 óta Putyin figyelme a szegényebbek irányába fordult – elkezdett lefelé osztani.

MN: A törökök viszont – ami normális dolog lenne, ha az egyéb körülményeket figyelmen kívül hagynánk – eleve a szegényekre fókuszálnak?

SZD: Igen, csak nincsenek meg azok az alapellátások a családpolitikában, amelyeket mi megszoktunk Európában: az óvodarendszerük nagyon fejletlen, bölcsőde gyakorlatilag nincs, és családi pótlék is csak az állami alkalmazottaknak jár. Így főként segély típusú ellátásokat kapnak a családok. Azonban fejlesztik az oktatást, és amiben nagyot léptek előre Törökországban Erdoğan alatt, az egészségügyi ellátást: 2006-tól mindenki számára elérhetővé tették a kórházi ellátást, tehát az is jogosult rá, aki nem fizet járulékot. Nagyon fontos – ez összevethető a magyar helyzettel is –, hogy az volt a cél, kapjon ugyanolyan színvonalú ellátást egy munka nélküli vagy egy feketén dolgozó török, mint amilyet a leggazdagabb ember. Nagyon sokat invesztáltak a kórházakba, az egészségügyi rendszerbe. Szép populista példa, hogy a kórházakból forró dróton lehet telefonálni, ha valaki elégedetlen az ellátással, és a telefon a miniszterelnöki hivatalban csörög… Erdoğan még miniszterelnök volt, amikor ezt bevezette.

MN: Ez vissza is ránt minket abba, hogy miről is beszélünk: az autokrata és hibrid rezsimek családpolitikájáról.

SZD: Demokráciákban nem használják ennyire nyíltan politikai célokra a jóléti rendszereket, mint ahogy ezekben az országokban. Autoriter rezsimekben azonban a szociálpolitikát gond nélkül használják közvetlenül pártpolitikai célokra. Idetartozik, hogy a hatalom úgy állapítja meg a nyugdíjkorhatárt, hogy kisöpörje a politikai ellenlábasait. Új jelenség, hogy Törökországban a politikai okokból bebörtönzöttek társadalombiztosítási ellátásait megkérdőjelezik. Egy másik példa a jóléti programok politikai célú használatára, hogy a reformok és főként az új ellátások bejelentését szorosan a választási ciklusokhoz kötik. Választások közeledtével persze a politikusok mindenütt hajlamosak valamivel többet ígérni, vagy akár többet költeni is, de ekkora kilengéseket nem látunk. És nem látunk olyan direkt pénzosztást, mint Magyarországon a gyermekeseknek járó szja-visszatérítés volt. De Erdoğan győzelméhez is nagyban hozzájárult az a többszörösére emelt ellátás, amelyet közvetlenül a választások előtt kaptak meg a török nyugdíjasok.

MN: Mondhatni, ez szolid megoldás egy olyan országban, ahol a választási iroda előtt pénzt osztogat az egyik elnökjelölt.

SZD: Pontosan az az érdekes ezekben az országokban, hogy ezek nem nyílt autoriter rendszerek, hiszen még vannak választások. Éppen ezért is fontos a szociálpolitika, mert biztos akar lenni a vezető az újraválasztásban, és valamekkora kockázata van annak, hogy mégsem sikerül. Ezekben a hibrid rendszerekben a szakpolitikák fontosak, beleértve az adópolitikát és tágabban a gazdaságpolitikát. Egy nyílt diktatúrában a hatalom megtartásához ilyesmire nincs feltétlenül szükség.

MN: Magyarországon nagy dérrel-dúrral jelentették be például a falusi csok-ot. Akik ezt igénybe vették, most sok helyütt azzal szembesülnek, hogy elmegy onnan előbb a tanító, a tanár, aztán az iskola, az orvosi ügyelet szintén. Amúgy is – és ez már mindenkit érint – folyamatosan romlik az egészségügy, az oktatás színvonala, és az életminőséget komolyan befolyásoló egyéb tényező.

SZD: Úgy tűnik, a lassú erodálódás, a szétmálló ellátórendszerek, a szolgáltatások minőségromlásának nincsen olyan közvetlen politikai hatása, mint annak a pénznek, amit valaki konkrétan megkap. Nem vagyok politikatudós, nem tudom, miként lehet ezt pontosan mérni. De abban egészen biztos vagyok, hogy a Fidesz méri ezeket a hatásokat. És nyilván Putyin is.

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.