Már az Európai Bizottság is vizsgálja a debreceni akkumulátorgyár környezethasználati engedélyét

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 23.

Belpol

Jávor Benedek, a Párbeszéd-Zöldek európai képviselője nyújtotta be a panaszt, amire vizsgálat indult.

Tavasszal nyújtott be panaszt az Európai Bizottságnak Jávor Benedek képviselő, amelyben felhívta a figyelmet, hogy az engedélyben szereplő akkumulátorgyár vízigénye olyan vízbázist terhel meg Debrecenben, amely már jelenleg is jelentősen túl van használva, a különböző vízkivételek akár háromszorosan is meghaladhatják a visszapótlódás ütemét. 

Jávor arról ír a Facebookon, hogy az Európai Unió Víz Keretirányelve eközben a felszín alatti vízbázisok helyzetének javítását, azok jó állapotának elérését írja elő. „A CATL-gyár engedélyezése lehetetlenné teszi ennek teljesítését, és a vízbázis állapotának további súlyos romlását vetíti előre. Mindez erőteljesen károsítja a jelenleg is kiszáradó, a felszín alatti vizekhez kötődő, Natura 2000-es (azaz uniós) védelem alatt álló olyan ökoszisztémákat, mint például a debreceni Nagyerdő. Továbbá akadályozzák az uniós finanszírozású CIVAQUA projekt céljainak megvalósulását is, hisz annak célja éppen a talajvízszint-süllyedés megállítása és a térség vízpótlása” - írja a képviselő. Ez a cél sem teljesülhet, ha a nagy nehezen a térségbe juttatott vizet egyből elhasználja az akkumulátorgyár.

Mindez azt jelenti, hogy az engedély az unió Víz Keretirányelvét és Élőhelyvédelmi Irányelvét is sérti, továbbá az uniós finanszírozás kárba veszését eredményezi.

A Párbeszéd-Zöldek politikusa arról ír, hogy a magyar zöldhatóság politikailag befolyásolt és a működésképtelenség határán billeg, amivel szemben objektív, független szervezet vizsgálatára van szükség, hogy kiderüljön, milyen tényleges hatásai lehetnek a CATL akkumulátorgyárának a debreceni vízbázisokra. 

Jávor szerint Magyarország Kína „ökogyarmatává” válhat, ha az akkumulátorgyár-beruházások így folytatódnak: „A Bizottság mostani válasza alapján megkezdték a panaszomban foglaltak vizsgálatát!” 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.