Máshol hatévesek is nézhetik, Magyarországon 18-as karikát kapott Taika Waititi új filmje

  • narancs.hu
  • 2023. december 12.

Belpol

Mert az egyik szereplő transznemű.

Annak ellenére, hogy a korhatárról döntő szervezetek más országokban már hatéves kortól ajánlják, Magyarországon „tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlott” korhatárbesorolást kapott a december 21-én a magyar mozikba kerülő A győztes gól című vígjáték – írja a hvg.hu. A döntésről először az IGN filmrovatvezetője, Zalaba Ferenc számolt be az X-en (korábban Twitter).

Taika Waititi Oscar-díjas új-zélandi filmrendező (Hétköznapi vámpírok, Jojo nyuszi, Thor: Ragnarök) új filmje részben igaz történetet dolgoz fel: egy veterán edző a megpróbálja gatyába rázni Amerikai Szamoa fociválogatottját, legalábbis igyekszik elérni, hogy a csapat akár csak egyetlen gólt is lőjön.

A film feldolgozza Jaiyah Saelua történetét is, aki a világon először játszott világbajnoki selejtező mérkőzésen transzneműként.

A szerepet Kaimana, egy nonbináris színész játssza. A filmet az Egyesült Államokban 13 éven felülieknek ajánlja a helyi korhatárbizottság, Brazíliában és Angliában 12 éves kor felettieknek, Svédországban és Finnországban 7, Hollandiában 6 éves kortól már nézhető, Tajvanban pedig egyenesen nullás, minden közönség számára ajánlott kategóriába sorolták a filmet. Ezzel szemben a magyarországi Korhatár Bizottság abba a kategóriába sorolta A győztes gólt, amelybe a Nemzeti Filmiroda honlapján elérhető szabályzat szerint azokat a filmeket kell, amelyek „alkalmasak a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy meghatározó elemük az erőszak, illetve a szexualitás közvetlen, naturális ábrázolása”.

A hvg.hu egy az ügyre rálátó forrása szerint a Korhatár Bizottság tagjai a film megtekintése után nem is ezt, hanem a „16 éven aluliak számára nem ajánlott” besorolást terjesztették a Nemzeti Filmiroda döntéshozói elé. A lap úgy tudja, a döntést „felsőbb szinten” változtatták meg. Igaz, a Nemzeti Filmiroda honlapján nemrég megjelent szakmai útmutató vonatkozó kategóriájában a fent idézett, rövid leíráson kívül már szerepel egy olyan passzus is, amely szóhasználatában és elveiben is feltűnően emlékeztet a kormány homofóbtörvényére, amely alapján fóliázni kell az LMBTQ-karakteret is tartalmazó ifjúsági könyveket.

A lap megkeresésére a Korhatár Bizottságot működtető Nemzeti Filmiroda főosztályvezetője, Taba Miklós rövid, bár sokatmondó válaszában annyit közölt:

„A Korhatár Bizottság tagjai munkájuk során a jogszabályoknak, köztük a gyermekvédelmi törvény előírásainak figyelemmel hozzák meg döntéseit.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.