Film

Hétköznapi vámpírok

Film

Úgy tűnik, Új-Zélandon a horror-vígjáték nehéz műfaját nagy kedvvel és sikeresen művelik (lásd: Peter Jackson korai művei, a Hullajó és a Törjön ki a frász! vagy Jonathan King filmje, A bárányok harapnak). A mostani gyöngyszemet az új-zélandi filmművészet és humor két prominense, Taika Waititi (többek közt a Boy c. film rendezője, mely az utóbbi idők legsikeresebb új-zélandi filmje) és Jemaine Clement (Flight of the Conchords) készítette.

Waititi és Clement minden görcsölés nélkül parodizálja a vámpírfilm műfaját, miközben süt filmjükből a vámpírmitológia alapos is­merete. Egy forgatócsoport érkezik a közös albérletben élő négy vámpírhoz, a menő Deaconhoz, a nőcsábász Vladislavhoz (Clement), a széplelkű Viagóhoz (Waititi) és a szótlan Orlok-hasonmás Petyrhez. Mind a négyen szögesen eltérő karakterek, más-más kort testesítenek meg, emiatt különféle stílusú humort képviselnek. A filmnek nincs szigorú értelemben vett cselekménye, inkább csak fergeteges jelenetek füzére, melyek mind a vámpírlétből adódó problémákkal ismer­tetik meg a nézőt (sokszor valóban ismeretterjesztő hangnemet megütve, beszélő fejes interjúkkal). Némi folytonosságot visz a széttartó cselekménybe a készülődés az ún. Szentségtelenek báljára, Nick, az újdonsült vámpír felelőtlen viselke­dése és a visszatérő vérfarkaskonfliktusok. Külön telitalálat Wellington mint egyszerre köznapi és fe­nye­­gető helyszín, és a különleges atmoszférájú, sokszor önreflexíven használt zene. Köszönjük meg az Alkonyatnak, hogy a vámpírreneszánszból ilyen filmek is születhetnek.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.