Film

Hétköznapi vámpírok

Film

Úgy tűnik, Új-Zélandon a horror-vígjáték nehéz műfaját nagy kedvvel és sikeresen művelik (lásd: Peter Jackson korai művei, a Hullajó és a Törjön ki a frász! vagy Jonathan King filmje, A bárányok harapnak). A mostani gyöngyszemet az új-zélandi filmművészet és humor két prominense, Taika Waititi (többek közt a Boy c. film rendezője, mely az utóbbi idők legsikeresebb új-zélandi filmje) és Jemaine Clement (Flight of the Conchords) készítette.

Waititi és Clement minden görcsölés nélkül parodizálja a vámpírfilm műfaját, miközben süt filmjükből a vámpírmitológia alapos is­merete. Egy forgatócsoport érkezik a közös albérletben élő négy vámpírhoz, a menő Deaconhoz, a nőcsábász Vladislavhoz (Clement), a széplelkű Viagóhoz (Waititi) és a szótlan Orlok-hasonmás Petyrhez. Mind a négyen szögesen eltérő karakterek, más-más kort testesítenek meg, emiatt különféle stílusú humort képviselnek. A filmnek nincs szigorú értelemben vett cselekménye, inkább csak fergeteges jelenetek füzére, melyek mind a vámpírlétből adódó problémákkal ismer­tetik meg a nézőt (sokszor valóban ismeretterjesztő hangnemet megütve, beszélő fejes interjúkkal). Némi folytonosságot visz a széttartó cselekménybe a készülődés az ún. Szentségtelenek báljára, Nick, az újdonsült vámpír felelőtlen viselke­dése és a visszatérő vérfarkaskonfliktusok. Külön telitalálat Wellington mint egyszerre köznapi és fe­nye­­gető helyszín, és a különleges atmoszférájú, sokszor önreflexíven használt zene. Köszönjük meg az Alkonyatnak, hogy a vámpírreneszánszból ilyen filmek is születhetnek.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.