Matolcsy második alapítványa is elbukott a bíróságon

  • narancs.hu
  • 2015. november 19.

Belpol

A Magyar Nemzeti Bank alapítványaival szemben a közérdekű adataik kiadásáért indított második perben is lapunk nyert. A bíróság leszögezte: az MNB pénze – közpénz.

A Matolcsy György elnökölte, közel 60 milliárd forinttal gazdálkodó Pallas Athéné Domus Animae Alapítványt (PADA) a Fővárosi Törvényszék első fokú, nem jogerős ítélete az adatok kiadására kötelezte. A bíróság elvi éllel azt is leszögezte: az MNB pénze – közpénz. Ez utóbbi persze soha nem is lehetett volna igazán kérdés, ha e tényt Matolcsy György jegybankelnök és az MNB nyilatkozatai nem kérdőjelezi meg. A vs.hu-nak tavaly augusztusban adott interjújában Matolcsy arra az álláspontra helyezkedett, hogy „a jegybank saját, jegybanki pénzét költi”. Egy idén februári MNB-közlemény a jegybank nyereségét a „közösség pénz”-eként aposztrofálta. A Pallas Athéné alapítványok perben előadott védekezése pedig egyenesen azt állította, hogy „az MNB költségvetése, vagyona, gazdálkodása nem része az államháztartás alrendszereinek, tehát közpénznek sem tekinthető”. S bár az MNB valóban nem része az államháztartásnak, ennek semmi köze ahhoz, hogy az MNB közpénzekkel gazdálkodik-e vagy sem.

false

Szücs Katalin bírónő a nem jogerős első fokú ítéletben viszont a jelen perben – melyben képviseletünket a Transparency International Magyarország közreműködésével a Karsai Dániel Ügyvédi Iroda látta el – egyértelművé tette: „nem képezheti vita tárgyát, hogy a Magyar Nemzeti Bank vagyona közpénznek minősül. E körben osztotta a bíróság a felperesnek az Alaptörvény szerkezeti felépítéséből levont következtetését, miszerint az, hogy a közpénzek nyilvánossága és a Magyar Nemzeti Bank A közpénzek alfejezetében került elhelyezésre, megerősíti azt, hogy a Magyar Nemzeti Bank vagyona közpénznek minősül.” Amihez hozzátette azt is, hogy „a közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával, így az erre vonatkozó közérdekű adatok kiadására a Magyar Nemzeti Bank is köteles”.

Bár a bíróság azt is megállapította, hogy a PADA közfeladatot ellátó szerv, az Alkotmánybíróság egy tavalyi határozatára utalva aláhúzta, hogy az Alaptörvény közpénzfelhasználásra, illetve a közpénzfelhasználás átláthatóságára vonatkozó rendelkezései szerint a közpénzből alapított és közpénzzel gazdálkodó alapítványnak akkor is ki kell adnia az adatokat, ha nem lenne közfeladatot ellátó szerv. „Annak tehát, hogy az alperes közfeladatot ellátó szervnek minősül-e, a közpénzek gazdálkodásával kapcsolatos közérdekű adatok kiadása szempontjából nincs jelentősége.”

A bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a Pallas Athéné Domus Animae Alapítvány vagyona – mivel a vonatkozó törvények szerint nem tekinthető sem állami, sem önkormányzati vagyonnak – nem tartozik a nemzeti vagyon körébe. Ugyanakkor a fentiek szerint az alapítvány vagyona közpénz, a felhasználásával kapcsolatos adatokat ezért az alapítvány köteles kiadni lapunknak.

Az MNB alapítványairól korábban itt írtunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.