Medián: Nem tud erősödni az ellenzék, egyre kevesebben akarnak kormányváltást

  • narancs.hu
  • 2024. január 24.

Belpol

Jelentősen nőtt a bizonytalanok aránya. Erősödött a Fidesz.

A tavaly őszi mélypont (65 százalék) után valamivel kevesebben érzik úgy az év elején, hogy az országban rossz irányba mennek a dolgok (57 százalék)derült ki a HVG számára készített januári Medián-elemzésből, melyet január 9. és 11. között készített 1000 fős országos reprezentatív minta telefonos megkérdezésével. Ám a jó irányt érzékelők aránya még így sem haladja meg az egyharmadot.

A kormányváltást akarók tavaly szeptemberi abszolút többsége relatívvá vált, 52 százalékról 48 százalékra csökkent.

A felmérés szerint ez a változás a pártpreferenciák számaiban is megmutatkozik:

ma minden harmadik ember, a választani tudó úgyneveztt biztos szavazók közül pedig minden második a Fidesz–KDNP-re voksolna.

A kormánypártok újbóli erősödése azonban nem jár együtt a bizonytalanok számának csökkenésével,

sőt a párt nélküliek, tehát a választani nem akaró vagy nem tudó polgárok 37 százalékos aránya a mostani ciklus rekordjának számít.

Az elbizonytalanodás egyértelműen elsősorban az ellenzéket sújtja. Kevés kivétellel mindegyik ellenzéki párt veszített szeptember óta 1-2 százalékot, és egyikük sem tudott hajszálnyit sem erősödni.

Viszont a lemorzsolódás ellenére a kevesebb mint fél év múlva esedékes európai parlamenti választásokon akár négy vagy öt ellenzéki párt is mandátumhoz juthat, de addig még nagy helyezkedés és versengés várható, különös tekintettel az azonos időben sorra kerülő önkormányzati választásokra.

A Medián szerint az EP-választás elsősorban akkor adhatna némi esélyt az ellenzéknek, ha sikerülne a voksolást, a tétet megemelve, mintegy az EU-tagságról szóló népszavazássá, a magyar tagság melletti kiállássá transzformálni. Ennek ugyanis a közvéleménykutató meglátása szerint változatlanul nagy többsége van a magyar társadalomban: igaz, hogy az ellenzéki szavazóknak bő kilenctizede támogatja teljes mértékben vagy inkább az ország EU-tagságát, de a pozitív attitűd a kormánypárti szavazók négyötödét is jellemzi.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.