Még Mongóliában is szabadabb a sajtó, mint Magyarországon

  • narancs.hu
  • 2018. április 25.

Belpol

És ezt még csak a tavalyi adatok alapján mondják.

73. helyen van Magyarország a világranglistán a sajtó függetlensége szempontjából: ez azt jelenti, hogy megint két helyet csúsztunk lefelé a lejtőn a tavalyihoz képest, az RSF (Riporterek Határok Nélkül) szervezet éves World Press Freedom Index mérése szerint.

A RSF 2002 óta minden évben kiadja azt a jelentést, amely 180 országban vizsgálja a média függetlenségét és pluralitását olyan szempontok szerint, mint a környezet, az öncenzúra, a legális keretek, az átláthatóság és a hírek és információk közlését támogató infrastruktúra.

A magyarországi romlás okát a jelentés abban látja, hogy a kormány- és az Orbán-közeli médiakoncentráció még tovább növekedett azzal, hogy az utolsó három regionális napilapot is felvásárolták. Azt írják, Magyarországon két médiabuborék alakult ki: a kormánypárti sajtótermékek, amelyek egységesen közvetítik a migráció elleni védelem propagandaszövegét és a Soros-elleni gyűlöletkeltést. A másik tömb az ellenzéki média, amelynek még fontos elemeként emlegeti Simicska platformjait, amelyek egy részéről azonban mára már tudjuk, hogy megszűntnek tekinthetőek.

Mindezek ellenére akadnak olyan online és nyomtatott ellenzéki lapok, amelyek a kormány és a kormányközeli szereplők visszásságairól igyekeznek tudósítani.

Hungary : Appetite for media ownership | Reporters without borders

Businessmen with close ties to Prime Minister Viktor Orbán’s party, Fidesz, not only managed to acquire new media outlets in 2017 but also to replace foreign media companies that had invested in Hungary’s media. Their biggest success was getting control of the last three regional daily newspapers in the summer.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.