|
magyarnarancs.hu: Mikor és milyen céllal alapította a Hívatlanul Facebook-csoportot? Jelenleg hány tagot számlálnak?
Lázár Júlia: A Hívatlanul csoportot a Hálózat a Tanszabadságért felhatalmazásával hoztam létre, öt héttel ezelőtt. Azért tettem így, mert miután a 2011/2012-es tanév végén felmondtam az új köznevelési törvény miatt, láttam, hogy a kollégáim – tisztelet a kivételnek – részben tájékozatlanok, másrészt félnek. A titkos csoport (jelentkezni a hivatlanul [at] googlegroups [dot] com címen lehet – a szerk.) meghívott tagjainak száma ebben a pillanatban 4981. A szeptember 22-én tartott plenáris ülésükön hálózattá alakultunk, és munkacsoportokat indítottunk el. Pedagógusok, szülők, támogatók (közöttük jeles írók, műfordítók, színházi szakemberek) csatlakoztak hozzánk. A célunk, hogy tájékoztassunk, tiltakozzunk, összefogjunk és cselekedjünk, elsősorban a közoktatás ügyeivel kapcsolatban.
magyarnarancs.hu: A tankönyvterjesztés új rendszerétől kezdve a Pedagógus Kar létrehozásán át a tanárok terheléséig elég sok dolog ellen kívánnak tiltakozni. Mégis mi a legsürgetőbb intézkedés, amelyet a kormánynak azonnal végre kellene hajtania?
LJ: A köznevelési törvény egyik legkárosabb hatása, hogy az iskolák autonómiájának felszámolásával és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) létrehozásával gyakorlatilag működésképtelenné tette a rendszert. Még egy kréta megvásárlásáról is központilag kell dönteni, iszonyú a bürokrácia. Megalázott, sarokba szorított pedagógusokkal nem lehet ép embereket nevelni, a rendet nem megkövetelni és rendőrileg biztosítani kell, hanem diákot és tanárt a pedagógia igen hatékony eszközeivel motiválni arra, hogy magukban és maguk körül rendet teremtsenek. Ezt a szemléletet ássa alá továbbá a pedagógustársadalomra kényszerített, Mussolini hivatásrendjeire hajazó Nemzeti Pedagógus Kar, melyet a miniszter ellenőriz, tehát nem szólhat érdekvédelemről, az egyházi és alapítványi iskolákban dolgozók nem lesznek automatikusan a tagjai, tehát nem szólhat minőségbiztosításról sem. Akkor mégis miről szól? Úgy vertek szét egy – nyilván nem tökéletesen működő – rendszert, hogy nem gondolták át, mit kínálnak fel helyette. Önmagában nem lenne rossz az egész napos iskola gondolata sem, abban az esetben, ha előbb megteremtették volna a feltételeit. Az egész új rendszerből mindössze a rendszer hiányzik: az átgondoltság, az összehangoltság, a hatástanulmányokra alapozott költségvetés és feltételteremtés.
magyarnarancs.hu: A télen láthattuk, hogy a felsőoktatás helyzete miatt megmozduló egyetemistákat a kormány sokadszorra se vette komolyan. Gondolja, hogy most, mivel főként felnőttek, tanárok, szülők vonulnak utcára, nagyobb erejük lehet a figyelemfelkeltésben?
LJ: Felelősek vagyunk azért, ami körülöttünk történik. Ezért kell cselekednünk. Ezért kértük és kaptuk meg a Középiskolai Hálózat (KIHA), a Hallgatói Hálózat (HAHA), az Oktatói Hálózat (OHA), a Hálózat a Tanszabadságért (HAT), a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete (ESZME), a Szülői Hálózat, a Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Közhasznú Egyesület, a Magyartanárok Egyesülete, a Történelemtanárok Egylete támogatását. Ezért csatlakozott a budapesti helyszínhez eddig Pécs, Szeged, Eger, Sopron.
magyarnarancs.hu: Mi ad erőt a csoportnak ahhoz, hogy hallassák a hangjukat? A közoktatást érintő frissen bevezetett, szeptembertől életbe lépő változásokat nem valószínű, hogy a kormány a tüntetés után kudarcként könyveli el, és változtatni fog.
LJ: Egymásnak adunk erőt. Valakinek el kell kezdenie. A mi felelősségünk, mindannyiunké, hogy milyen világot teremtünk magunknak és a gyerekeinknek.
magyarnarancs.hu: Tud olyan pedagógusokról, akik az ügy mellé állnának, de az iskolában féltik a helyüket?
LJ: Szinte csak olyan pedagógusokról tudok. Tíz megkérdezettből kilenc ilyen.
magyarnarancs.hu: Hány emberre számítanak, és mik azok a reális célok, amelyeket a megmozdulásnak el kellene érnie?
LJ: A Facebook-esemény 16 ezer meghívottjából kb. ezren jelezték biztosan a részvételüket. Ez csak a budapesti helyszínre vonatkozik. Természetesen nem csak a közösségi oldalon terjed az esemény híre, néhány ezer megjelenőre számítunk. Az elsődleges cél a tájékoztatás és az, hogy hallassuk a hangunkat, nem vagyunk láthatatlanok: kellene, hogy számítson az új rendszerrel kapcsolatban a pedagógusszakma és a szülők véleménye. Ezzel az akcióval jelezzük, hogy a pedagógusok, szülők és a társadalom számos rétege alig várja, hogy beleszólhasson a saját életébe, hogy közreműködhessen, építsen, és ne romboljon.
A program:
Bp., Szt. István tér, a Bazilika előtt 15.15 (harangszó után): Verdi Nabuccójának Rabszolgakórusából született magyar Szabadságkórus (Fábri Péter szövegével) 15.25 Felhívás, útvonal-bejelentés 15.30 (harangszó után): Indulás a Nádor utca felé, ahol csupán egy szimbolikus gesztus erejéig állunk meg 16.15–16.30 Megérkezés a Szalay utcába, az Emmi elé helyezett emelvény köré
17.45 Verdi Nabuccójának Rabszolgakórusából született magyar Szabadságkórus
|