Megkérdeztük John Olivert a Soros-ellenes kampányról és a Fidesz amerikai tanácsadóiról

  • narancs.hu
  • 2019. február 28.

Belpol

Az Orbánt sem kímélő tévéstől megkérdeztük, mit gondol a Soros-ellenségképről.

A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban interjút olvashatnak a világhírű komikussal, John Oliverrel, az HBO GO-n látható John Oliver-show az elmúlt hét híreiről showmanjével. Köves Gábor a show hatodik évadjának kezdete előtt, New Yorkban találkozott Oliverrel, aki bírja az Orbánt lediktátorozó Junckert és a Soros-ellenes kampányról is határozott véleménye van. Ízelítő az exkluzív interjúból:

false

 

Fotó: HBO

MN: Az autoriter rendszerek elmaradhatatlan kelléke a démonizált ellenségkép – erről is beszélt a műsorban. Ezt a bűnbak szerepet nálunk Soros György tölti be. Mennyire köztudott az amerikaiak körében, hogy a Soros-ellenes kampány két amerikai, Arthur Finkelstein és George Birnbaum találmánya? Végeredményben amerikai termék.

JO: És önök visszavásárolták ezt a terméket Magyarországon. Soros a politikai rémhírterjesztés eszköze, ami hol az antiszemitizmus határán mozog, hol az antiszemitizmus hatá­rán is túlmegy. Nem hiszem, hogy az amerikaiak igazán értenék, mi is ennek a gyökere, ők csak annyit érzékelnek, hogy itt van a bábjátékos Soros. Itt Amerikában Glenn Beck (konzervatív politikai kommentátor – a szerk.) volt az egyike azoknak, akik népszerűvé tették a Soros alakját felhasználó rémhírterjesztést. Nem hiszem, hogy az emberek tisztában lennének a sorosozás eredetével.

MN: Finkelstein nem él már, de Birnbaum ma is aktív. Témának sem lenne rossz…

JO: Amikor az autoriteres epizódra készültünk, nagyon is érdekeltek minket a Soroshoz kapcsolódó témák, de végül úgy éreztük, túl sok mindent kellene elmagyaráznunk, miközben autoritarianizmuskóstoló túrára visszük az embereket, hogy belekóstoljanak ebbe a szomorú, globális jelenségbe. Végül kihagytuk ezeket az anyagokat azzal, hogy majd visszatérünk rájuk egy későbbi részben. Szinte elkerülhetetlen, hogy visszatérjünk rájuk, és alaposan foglalkozzunk a dologgal.

A teljes interjút a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatja.

Előfizetésre és digitális vásárlásra itt van lehetőség.

Magyar Narancs - Archívum részletes

Azért az elmúlt hét legszebb (egyszersmind legjobb) híre mégiscsak az volt, hogy a tulajdonosok („Mészáros Lőrinc és köre") levélben értesítették a Mátrai Erőmű dolgozóit, hogy az „elmúlt hónapok kitartó munkájának" jutalmaként „a tulajdonos - a menedzsment, az üzemi tanácsok és a munkavállalói érdekképviseletek együttműködésében - úgy döntött, hogy a csoport munkavállalói életvitelének javítása, a tavaszi ünnepekre (Húsvét, Pünkösd) való készülődés jegyében minden család asztalánál ott szeretne lenni, ezért a munkatársakat egy, a csoport termeléséből származó félsertéssel lepi meg".

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.