Megszüntetés előtt az alapítvány, amely kulcsfontosságú Matolcsyék vagyonosodásában
Matolcsy bemutatja az alapítványi támogatással kiadott, róla szóló könyvet

Megszüntetés előtt az alapítvány, amely kulcsfontosságú Matolcsyék vagyonosodásában

  • narancs.hu
  • 2017. február 23.

Belpol

Márpedig az árulkodó iratok jelentős hányada így megsemmisülhet. A Tulajdon Alapítvány működését sűrű csend és homály övezi. Sorozatunk harmadik része a ma megjelent Magyar Narancsban.

Matolcsy György és családja vagyonosodási történetének egyik állandó és központi szereplője, megkerülhetetlen közreműködője és „partnere” egy rejtélyes és átláthatatlan állami alapítású alapítvány, a Tulajdon Alapítvány (TA). Ez az alapítvány hozta létre a Növekedéskutató Intézet Kft.-t, amit kezdetben személyesen Matolcsy vezetett, és a Fidesz első kormányzása, illetve Matolcsy György első minisztersége alatt évente 100 millió körüli bevételeket produkált. A cég 2001-ben aztán névlegesen a feleség, Matolcsy Gyöngyi, ténylegesen Matolcsy György tulajdona lett. (Erről lásd: A strómanom a feleségem, Magyar Narancs, 2017. január 19.) Az alapítvány és Matolcsy Növekedéskutatója emellett igen szorosan együttműködött a Fidesz pártalapítványától, a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítványtól (SZPMA) kapott támogatások „hasznosításában” is (lásd: Strómanból sosem elég, Magyar Narancs, 2017. február 9.). De az évek során Matolcsyék és cégeik vásárolták fel az alapítvány három ingatlanát is. A tranzakciókról, az évek alatt olajozottá vált együttműködésről, valamint az alapítvány és a Matolcsy család (vagy érdekeltségeik) közötti pénzmozgásokról a legtöbb részlet azonban továbbra is ismeretlen, sőt jelenleg megismerhetetlen. Sorozatunk harmadik részében megpróbáltuk összeszedni mindazt, ami e homályba burkolózó kis brigádról megtudható.

Ízelítőként íme néhány részlet az 1990 novemberében létrehozott Tulajdon Alapítvány (TA) 2010 utáni történetéből. 2010 és 2014 között 173 millió forint volt a TA árbevétele – a 2010-es különösen jó év volt, a bevétel ekkor elérte a 66 milliót. 2011 és 2014 között a TA kuratóriuma összesen nem kevesebb mint 75,5 millió forint értékben osztott ki ösztöndíjakat (2010-ről nincs adatunk), az azonban ugyancsak homályban marad, hogy kiknek. Egyetlen kivétel, amikor a beszámoló szerint 2014-ben egy (vagy több) kuratóriumi tag – nem tudni, ki(k) – 4,2 millió forint stipendiumban részesült, feltehetően a szabályokat áthágva.

false

 

A szöveges mellékletekből abba is bepillantást nyerhetünk, hogy milyen témák nyerték el a kuratórium tetszését: 2011-ben A válság megjelenése és kezelése a magyar gazdaságban, a Piaci buborékok, 2012-ben A vállalkozásfejlesztés, vállalkozóvá válás középtávú makrogazdasági környezete, A foglalkoztatás, ezen belül az önfoglalkoztatás, közfoglalkoztatás, a fiatalok munkapiaci helyzete, a hazai munkaerő kivándorlása, 2013-ban A központi bankok mozgástere a gazdaság élénkítésében és A jólét mérési eredményeinek alkalmazási lehetőségei című projektek voltak támogatásra érdemesek a kurátorok szerint. A gazdasági tárgyú tanulmányok mellett akadt egy messzebbre kalandozó is: Az emberi agyról szerzett ismereteink, a pszichológia, elmegyógyászat, idegélettan, antropológia, informatika tudományterületeken zajló megfigyelések, tanulságok. A felsorolt témák mögött a gazdaságpolitika irányítóit feltételezhetjük, és különösen a legutóbbi tanulmánycím alapján – ismerve az agysebészet iránti fokozott érdeklődését – talán magát Matolcsy Györgyöt is.

A pénzügyi adatokból az is látható, hogy 2010 és 2014 között az alapítvány összesen mintegy 40 millió forintos veszteséget termelve fokozatosan fölélte tartalékait: jóval többet költött a bevételeinél. 2014 végére vagyona nagyjából 10 millióra apadt, ami megegyezik az 1990-es induló vagyonnal. Az alapító okiratban az ÁVÜ annak idején úgy rendelkezett, hogy csak a tőke kamatai használhatók fel, és a vagyon semmiképp sem csökkenhet 9 millió forint alá. 2014 óta az alapítvány nem végzett érdemi tevékenységet, 2015-ben a bevétele nulla volt.

Bizonyára véletlen egybeesés, de a Matolcsy György vezette Magyar Nemzeti Bank pont akkor, azaz 2014-ben hozta létre Pallas Athéné alapítványait, amikor a Tulajdon Alapítvány de facto kimúlt.

További furcsa véletlenekről, a TA bíróságon kezdeményezett bezárásáról és ennek tétjéről a legújabb Magyar Narancsban olvashatnak részleteket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.