Megtarthatja az állam a műkincseket, amíg nem bizonyít a tulajdonos, és néha még utána is

  • narancs.hu
  • 2019. február 27.

Belpol

Módosították a vitatott tulajdonú kulturális javakra vonatkozó szabályokat.

"Hatályon kívül helyezték a közgyűjteményekben őrzött, vitatott tulajdonú kulturális javak visszaadásának rendjéről szóló 2013-as kormányrendeletet" - írja a Népszava a Magyar Közlöny aktuális értesítései alapján.

Ez azt jelenti, hogy míg a kérdéses esetekben eddig a magántulajdonosnál maradhattak a műkicsnek, amíg az állam nem bizonyította saját tulajdoni jogosultságát, most ez megfordul, ráadásul hiába lesz bizonyítható a magántulajdonos személye, az állam még így is magánál tarthatja a javakat.

Ahogy írják, ezentúl a folyamat szerint: "a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. először megvizsgálja, hogy az igénylő tulajdonjoga kétséget kizáróan bizonyítható-e. Amennyiben igen, a műtárgyak visszaadása akkor sem jelent egyet a tulajdonjogi igény eldöntésével. A Miniszterelnökséget vezető miniszter úgy is dönthet, a visszaadott műtárgyat védelem alá helyezteti, azaz a műtárgy nem hagyhatja el Magyarországot."

Ilyen esetben a tulajdonos bíróságon keresztül próbálhatja megkapni a javait, ahogy azt jelenleg épp az Esterházy Magánalapítvány is teszi a fraknói kincsek esetében.


(A kép illusztráció.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.