Megvizsgálta a KRNNI Németh Szilárd aláírását

  • narancs.hu
  • 2024. november 29.

Belpol

Úgy találta, nem bűncselekmény, hogy a Fidesz választókerületi elnökének szignója is szerepel egy támogatásról szóló dokumentumon, mert az nem közokirat.

Elutasította a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (KRNNI) Korrupció és Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztályának Kiemelt Ügyek Osztálya a soroksári vis maior-támogatás odaítéléséről szóló dokumentum miatt tett feljelentést.

Vadai Ágnes (DK) országgyűlési képviselő, aki az elutasító határozatot elküldte a Narancs.hu-nak, eredetileg nem feljelentést tett.

Írásbeli választ igénylő kérdést nyújtott be november 5-én Polt Péter legfőbb ügyésznek Mégis, kicsoda Németh Szilárd? címmel. Ezt azért tette, mert a 444 szeptemberben megírta, a természeti kár elhárítására adott állami támogatás odaítélését tanúsító iraton, amelyet Budapest XXIII. kerületi önkormányzata kapott, Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter neve és aláírása mellett látható Németh Szilárdé is, aki a papíron választókerületi elnöki minőségében szerepel. 

A választókerületi elnöki poszt a Fidesz szervezetén belül működik, nem állami tisztség. 

Vadai Ágnes arra volt kíváncsi, miért szükséges Németh aláírása – hozzájárulása – ahhoz, hogy az állam vis maior-támogatást adjon a településnek, és miért kavarodik így össze az állami és a párttisztség egy állami eljárás keretében.

Polt Péter Vadai kérdését feljelentésként értelmezte, és továbbította a KRNNI-hez.

Ott pedig nem azt vizsgálták, belefolyt-e az állami döntéshozatalba a párt szervezetileg, volt-e döntő szava választókerületi elnökként Némethnek abban, hogy kapjon támogatást az önkormányzat, mint ahogy a dokumentum sugallja.

Úgy ítélték meg, azt kell kideríteni, történt-e közokirat-hamisítás ebben az esetben.

A KRNNI határozatát aláíró Kiss István Zoltán rendőr alezredes, osztályvezető idézte a Büntető törvénykönyvnek a közokirat-hamisításra vonatkozó passzusait, a vis maior-támogatás odaítélését meghatározó szabályokat. Arra jutott, hogy „a médiában megjelent támogatói döntés elnevezésű dokumentum

egy dátum és nyilvántartási szám nélküli irat, mely így a közokirat kritériumainak nem felel meg,

csak az ünnepélyes átadás alkalmából készült. Ezen irat más személy által történő aláírása büntetőjogi relevanciával nem bír, ezért tényállási elemek hiányában bűncselekmény elkövetése nem állapítható meg”.

A határozattal szemben Vadai Ágnes nyolc napon belül panaszt tehet.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.