A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben írt ki közbeszerzési eljárást személygépjármű-flotta beszerzésére, a tendert pedig 1,4 milliárd forintos ajánlattal a Mészáros M1 Kft. nyerte meg – írja az Átlátszó.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 db gépjármű beszerzésére keresett beszállítót, köztük benzines és elektromos járművekre és kisbuszokra. A kiírás tartalmazta a gépjárművek szállítási határidejét is, amit 1-365 naptári napban határoztak meg, a nyertes cég vállalása szerint. A közútkezelő felhívására Mészárosék mellett jól ismert piaci szereplők jelentkeztek: a Mercarius 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, de a Porsche is pályázott, ám utóbbi ajánlata érvénytelen lett, így végül a Mészáros M1 Kft. 1,4 milliárdos ajánlata lett a nyertes.
A portál emlékeztetett, a korábbi elemzéseik során azt tapasztalták, hogy egy autóbeszerzési tendert látszólag úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket. Mivel a cég vélhetően már a kiíráskor rendelkezik az adott járművekkel, bármilyen rövid határidőt be tud vállalni, míg a be nem avatott versenytársak nem.
A közútkezelő mostani kiírása azonban egy új elemet tartalmazott az eddigiekhez képest, mégpedig az aránytalanul kiosztott pontszámokat.
A korábban vizsgált kiírásokban például, ha valaki 10 nap alatt vállalta a járművek leszállítását, az dupla annyi pontot kapott, mint az, aki 20 napos határidőt ajánlott meg, vagyis arányos volt a pontkiosztás. Ez számos esetben elegendő is volt például a Mészáros M1-nek, hogy elnyerje az adott tendereket. A Magyar Közút azonban az Átlátszó szakértője szerint most erre is „rátett egy lapáttal”, mivel egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott:
- 1 és 15 nap között 100 pontot,
- 16 és 30 nap között 20 pontot,
- 31 és 60 nap között 5 pontot,
- 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.
Mindezt úgy, hogy még a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója sem javasolja a pontszámok ilyen módon történő kiosztását, „tekintettel arra, hogy az torzíthatja a versenyt”. Ha mégis ilyen módszert alkalmaznak, iránymutatásuk szerint „a pontok egymáshoz viszonyítva arányos (pont)távolságban kell, hogy meghatározásra kerüljenek”. A portál a kiírás vizsgálata nyomán arra is felhívta a figyelmet, hogy az eleve magasabb ár mellett a Mercarius 72 pontot vesztett az a lassabb szállítás miatt, így a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos (tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább) ajánlatot ad.