Mészáros Lőrincék autós cége 1,4 milliárdos ajánlattal nyerte a Magyar Közút tenderét

  • narancs.hu
  • 2024. január 16.

Belpol

Az aránytalan pontozás miatt egy jóval drágább ajánlattal is ők kerültek volna ki győztesként.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben írt ki közbeszerzési eljárást személygépjármű-flotta beszerzésére, a tendert pedig 1,4 milliárd forintos ajánlattal a Mészáros M1 Kft. nyerte meg – írja az Átlátszó.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 db gépjármű beszerzésére keresett beszállítót, köztük benzines és elektromos járművekre és kisbuszokra. A kiírás tartalmazta a gépjárművek szállítási határidejét is, amit 1-365 naptári napban határoztak meg, a nyertes cég vállalása szerint. A közútkezelő felhívására Mészárosék mellett jól ismert piaci szereplők jelentkeztek: a Mercarius 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, de a Porsche is pályázott, ám utóbbi ajánlata érvénytelen lett, így végül a Mészáros M1 Kft. 1,4 milliárdos ajánlata lett a nyertes.

A portál emlékeztetett, a korábbi elemzéseik során azt tapasztalták, hogy egy autóbeszerzési tendert látszólag úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket. Mivel a cég vélhetően már a kiíráskor rendelkezik az adott járművekkel, bármilyen rövid határidőt be tud vállalni, míg a be nem avatott versenytársak nem.

A közútkezelő mostani kiírása azonban egy új elemet tartalmazott az eddigiekhez képest, mégpedig az aránytalanul kiosztott pontszámokat.

A korábban vizsgált kiírásokban például, ha valaki 10 nap alatt vállalta a járművek leszállítását, az dupla annyi pontot kapott, mint az, aki 20 napos határidőt ajánlott meg, vagyis arányos volt a pontkiosztás. Ez számos esetben elegendő is volt például a Mészáros M1-nek, hogy elnyerje az adott tendereket. A Magyar Közút azonban az Átlátszó szakértője szerint most erre is „rátett egy lapáttal”, mivel egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott:

  • 1 és 15 nap között 100 pontot,
  • 16 és 30 nap között 20 pontot,
  • 31 és 60 nap között 5 pontot,
  • 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.

Mindezt úgy, hogy még a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója sem javasolja a pontszámok ilyen módon történő kiosztását, „tekintettel arra, hogy az torzíthatja a versenyt”. Ha mégis ilyen módszert alkalmaznak, iránymutatásuk szerint „a pontok egymáshoz viszonyítva arányos (pont)távolságban kell, hogy meghatározásra kerüljenek”. A portál a kiírás vizsgálata nyomán arra is felhívta a figyelmet, hogy az eleve magasabb ár mellett a Mercarius 72 pontot vesztett az a lassabb szállítás miatt, így a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos (tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább) ajánlatot ad.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk