A hét kérdése: Populizmus vagy szolidaritás

Mit tegyen a politikus katasztrófahelyzetben? – György Péter válaszol

  • narancs.hu
  • 2013. június 12.

Belpol

A gátakon szorgoskodó politikusok ihlették kérdésünket, György Péter válaszában a propaganda természetrajzáról beszél.

Kétségtelen tény, hogy Orbán Viktor egyszerűen szavazatszerzésre, illetve -biztosításra használta az árvizet, amint az is belátható, hogy a helytállásról, az aktív irányítószerepről készült filmek sem azoknak szólnak, akik hosszú napok óta hol őrjöngenek, hol nevetnek a szappanopera egyes fejezetein. Ami – felteszem – nem éri el a miniszterelnök ingerküszöbét, ám nem is ez a kérdés, hanem hogy mire épült a számítás, s az beválik-e? Haknibrigádok teljesítményét általában nem finom lelkű kritikusoknak szánják, ellenben a helyi közönségnek, amely álmélkodik, s örül a híres kabarészerzőknek, újságíróknak. A jó közönség az, amelynek nem kell szólni, mikor illik nevetnie. Az a gyanúm, hogy a miniszterelnök kommunikációs tanácsadói úgy vélték, az elmúlt napok road movie-ja valamely számukra fontos célcsoport érdeklődését felkeltette, s talán ki is elégítette. És ebben az esetben teljesen mindegy, hogy itt mit állítok arról, miként használható ki és fel a politikai szerep katasztrófa idején. Arányérzék, önfegyelem, jó ízlés, katarzis, ezek a színházi fogalmak közönségfüggők, s nincs kedvem és okom találgatni, hogy a spin-doktorok és  gerrymandering-guruk, választási matematikabajnokok milyen célcsoportról gondolják, hogy a fejük ilyesmivel csavarható el. Lelkük rajta, felnőtt emberek, ők tudják, mit csinálnak.

Innen kívülről egyetlen apróságra érdemes felhívnunk az olvasók figyelmét. S ez a propagandatermékek életciklusának felette izgalmas kérdése. Az olyan alkotások, amelyeket ezen a héten láthatott a nagyérdemű, olyannnyira az adott pillanat hatása alatt állnak, illetve kiszolgálására szolgálnak, hogy pár hónap múltán, egy másik helyzetben akár még kínosak is lehetnek. Meglehet, hogy sok bizonytalan szavazónak, aki most mindössze elnevette magát vagy zavartan elfordult, mert finom neveltetést kapott egykor, s máig megőrizte a szeméremérzetét, szóval mindenféle népnek egyszer még eszébe jutnak ezek a képek, s ki tudja, hogy a nevetségesség nem kerül-e majd többe annál, mint amit ma vélhetően nyertek vele.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.