A hét kérdése: Populizmus vagy szolidaritás

Mit tegyen a politikus katasztrófahelyzetben? – György Péter válaszol

  • narancs.hu
  • 2013. június 12.

Belpol

A gátakon szorgoskodó politikusok ihlették kérdésünket, György Péter válaszában a propaganda természetrajzáról beszél.

Kétségtelen tény, hogy Orbán Viktor egyszerűen szavazatszerzésre, illetve -biztosításra használta az árvizet, amint az is belátható, hogy a helytállásról, az aktív irányítószerepről készült filmek sem azoknak szólnak, akik hosszú napok óta hol őrjöngenek, hol nevetnek a szappanopera egyes fejezetein. Ami – felteszem – nem éri el a miniszterelnök ingerküszöbét, ám nem is ez a kérdés, hanem hogy mire épült a számítás, s az beválik-e? Haknibrigádok teljesítményét általában nem finom lelkű kritikusoknak szánják, ellenben a helyi közönségnek, amely álmélkodik, s örül a híres kabarészerzőknek, újságíróknak. A jó közönség az, amelynek nem kell szólni, mikor illik nevetnie. Az a gyanúm, hogy a miniszterelnök kommunikációs tanácsadói úgy vélték, az elmúlt napok road movie-ja valamely számukra fontos célcsoport érdeklődését felkeltette, s talán ki is elégítette. És ebben az esetben teljesen mindegy, hogy itt mit állítok arról, miként használható ki és fel a politikai szerep katasztrófa idején. Arányérzék, önfegyelem, jó ízlés, katarzis, ezek a színházi fogalmak közönségfüggők, s nincs kedvem és okom találgatni, hogy a spin-doktorok és  gerrymandering-guruk, választási matematikabajnokok milyen célcsoportról gondolják, hogy a fejük ilyesmivel csavarható el. Lelkük rajta, felnőtt emberek, ők tudják, mit csinálnak.

Innen kívülről egyetlen apróságra érdemes felhívnunk az olvasók figyelmét. S ez a propagandatermékek életciklusának felette izgalmas kérdése. Az olyan alkotások, amelyeket ezen a héten láthatott a nagyérdemű, olyannnyira az adott pillanat hatása alatt állnak, illetve kiszolgálására szolgálnak, hogy pár hónap múltán, egy másik helyzetben akár még kínosak is lehetnek. Meglehet, hogy sok bizonytalan szavazónak, aki most mindössze elnevette magát vagy zavartan elfordult, mert finom neveltetést kapott egykor, s máig megőrizte a szeméremérzetét, szóval mindenféle népnek egyszer még eszébe jutnak ezek a képek, s ki tudja, hogy a nevetségesség nem kerül-e majd többe annál, mint amit ma vélhetően nyertek vele.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.