Most is 260 elhagyott csecsemő van a kórházakban

  • narancs.hu
  • 2025. január 8.

Belpol

Személyiségi jogaira való tekintettel nem mondják meg, hány hónapos a legidősebb, kórházban hagyott baba.

Folyamatosan változik a hazai kórházakban hagyott kisbabák létszáma, mont 260-an vannak. Ezt válaszolta a Népszava mostani kérdésére az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKF). 

Erre a jelenségre szeptemberben hívta föl a figyelmet a lap, amikor kiderült, az egri Markhot Ferenc Kórház újszülöttosztályán minden eddiginél több, tizenkét olyan csecsemőről kell gondoskodni, akit szülei otthagytak. A beszámolók szerint a kisbabák ellátását társadalmi munkában végzik az ápolók, akik más osztályról is odajárnak segíteni. Közösségi oldalon kértek segítséget: tipegőket, játékokat, csörgőt, rágókát.

Akkor országszerte 280-300 ilyen helyzetben lévő kisbabáról szóltak a hírek, és arról, hogy a gyerekeknek minél hamarabb nevelőszülőkhöz kellene kerülniük, ám legalább kétezer szakember hiányzik a rendszerből, és ennek ez a következménye.

A Népszava most megkérdezte – eredetileg a Belügyminisztériumot –, hogyan sikerült elérni, hogy végül is 20-40-nel kevesebb ilyen babáról kell gondoskodniuk a kórházaknak, hányat sikerült örökbe adni. Ezekre a kérdésekre azonban nem érkezett válasz.

Tavaly július óta az örökbe adáshoz nincs szükség annak a szülőnek a hozzájárulására, aki a gyerekét a születés után az egészségügyi intézményben hagyta, és a zárójelentés kézhez vételétől számítva hat héten belül nem jelentkezik a babáért. Rétvári Bence államtitkár tavaly novemberben bejelentette, az említett könnyítés alapján már zajlottak gyorsított örökbefogadási eljárások. Szeptember 30-ig 31 ilyen babát nyilvánítottak erre alkalmasnak, és október 24-ig 7 ilyen eljárás le is zárult.

A kecskeméti kecsup.hu főszerkesztője, Bajáki Zsanett a Klubrádióban említette, hogy Kecskeméten másfél éves a legidősebb elhagyott kisbaba. Az OKF-et megkérdezte a Népszava, meg tudja-e ezt erősíteni, de a főigazgatóság azt válaszolta, „a jelenleg legidősebb kórházban hagyott gyermekről, a személyiségi jogaira való tekintettel” nem adhat tájékoztatást.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.