Nehéz önállónak lenni (Christian Fennesz)

  • 2004. április 15.

Belpol

A legismertebb osztrák laptoprocker, Christian Fennesz április 3-án a Trafóban - a színpad előtt szorongó közönség gyomrába hatolva - mutatta be Venicecímű albumának radikális-felkavaró változatát.

A legismertebb osztrák laptoprocker, Christian Fennesz április 3-án a Trafóban - a színpad előtt szorongó közönség gyomrába hatolva - mutatta be Venicecímű albumának radikális-felkavaró változatát.

Magyar Narancs: Három évvel ezelőtt még kellemes, megnyugtató zeneként szólt a rádióban egy albumod, a következő évben azonban fizikailag is megviseltek a budapesti fellépéseden produkált éles, zajos hangok. Mivel magyaráznád ezt a végletességet?

Christian Fennesz: Az nem célom, hogy bárki is rosszul érezze magát a fellépéseimen, azt viszont nagyon bírom, ha a zeném fizikailag is megérinti az embereket. Ezért lehetett olyan kínos a hangerő, egyébként a békés melódiákat éppúgy szeretem, mint a zajokat. Ezek a végletek bennem vannak. A stúdióban is halál nyugodt vagyok, bármilyen vad dolgot veszünk fel.

MN: Az olyan jegyek, mint a töredezettség vagy a látszólag össze nem illő elemek összeillesztése, valamiféle posztmodern koncepció részeként, vagy más motivációval jellemzik a zenéidet?

CF: Ehhez a posztmodern koncepcióhoz én nem sokat tudok hozzáfűzni. Elsősorban magamat fejezem ki, a saját érzéseimet - egyedül ez fontos számomra. Soha nem voltam komputermániás, nem élek a technológia bűvöletében, sokkal inkább tartom magam gitárosnak.

MN: Akkor miért váltottál át a gitárról az elektronikára?

CF: Mert egy idő után izgalmasabbnak tűnt az önállóság kérdése. A zenekari munkák után valami olyasmit akartam létrehozni, amit kimondottan a magaménak tarthatok; és az maga volt a forradalom, hogy sikerült.

MN: Tény, hogy az utolsó lemezeden mintha elszaporodtak volna a gitártémák.

CF: Ja. Az utóbbi években egy csomó olyan dolgot próbáltam ki az elektronikuszene-készítésben, amit érdemesnek láttam a gitárzenével kombinálni. Meg aztán kicsit be is sokalltam a tisztán számítógépes zenékből. Így most nemcsak gitár-hangmintákat használok, hanem "élőben" is gitározom - a lemezen és a koncerteken is.

MN: Számos zenésszel készítettél közös albumokat. Mi alapján választod ki, hogy kivel dolgozol együtt?

CF: Általában egymást keressük. Például David Sylviannak, aki az új lemezem egyik dalában énekel, évtizedek óta nagy tisztelője vagyok, valóságos idol nekem. De amikor felkértem, ő is rögtön felajánlotta, hogy szerepeljek a készülő albumán. Most meg már egy valóban közös lemezen dolgozunk; várhatóan még az idén kijön.

MN: Felváltva élsz Bécsben és Párizsban. Másképpen inspirál a két nagyváros?

CF: Igen, teljesen más érzés Párizsban alkotni. Mindkét helyen komplett stúdióm van, de az atmoszféra teljesen eltérő. Párizsban a Montmartre-on lakunk, egy romantikus, szerelmes helyen. Egy olyan helyen, ami igazán kiteljesítheti a művészi ihletet.

MN: Közismert az egyik legnagyobb osztrák író, Thomas Bernhard viszonya Ausztriához. Szinte minden írásában dohogva említi a valódi tehetséget megfojtó Bécset. Mit gondolsz erről; ma is érvényesnek érzed ezt a bernhardi gondolatot?

CF: Ez teljesen így van, a mai napig abszolút helytálló - egyébként is nagyon szeretem Bernhardot. Bécset az egyik legkonzervatívabb európai városnak tartom, amelyben nagyon nehéz önállónak lenni. Sokkal keményebb harcot kell megvívnia az elismerésért annak, aki nem valami szokványos dologgal áll elő. Nekem is hosszú ideig tartott, amíg a marginalitásból a nyilvános szféráig eljuthattam. Léteznek szubkultúrák, magam is egy ilyenből jöttem, de magára a bécsi gondolkodásra és kulturális életre a merevség jellemző.

Kánya Kinga - Kiss Tibor

Laprocker

A bécsi illetékességű Christian Fennesz a nyolcvanas évekelején alakult Maische nevű underground zenekar énekes-gitáros-szerzőjeként kezdte pályafutását. Két évvel a Maische feloszlása után, 1995-ben kezdett elektronikus zenével foglalkozni. Azóta elnyerte a modern elektronikai zenei élet egyik legnagyobb elismerésének számító linzi Ars Electronica fesztivál fődíját, többek között közös lemezt jelentetett meg Peter Rehberggel és Jim O'Rourke-kal; Live in Japan című lemeze pedig az angol The Wire magazin szerint a 2003-as év albuma lett. Fennesz néhány éves "laprock" múlttal a kortárs kísérleti elektronika egyik legnagyobb befolyású szerzőjévé vált, akinek hatásáról olyan nevek vallanak, mint John Frusciante vagy David Sylvian. Utóbbi - egy szám erejéig - besegített a napokban megjelent Venice című albumán is, melynek melodikus gitártextúrákkal átitatott elektronikája hidat képez az experimentalitás és a popularitás között - éppoly kellemes és melankolikus, akár egy velencei éjszaka.

- bb -

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.