Nem adják fel! – Rendőri intézkedés a Szabadság téren

Belpol

Egyenként. Fiatalt, időst, de még holokauszt-túlélőt is elvezettek a megszállási emlékmű területéről ma délután a rendőrök.

Újabb fejezethez érkezett a Szabadság téri tüntetők története. Nem sokkal délután három óra után, nagy rendőri erők kíséretében vonult ki a kerület jegyzője a tiltakozókhoz, hogy határozathozataláról tájékoztassa a jelenlévőket, akik épp a majdani szobor területén, a kordonok között, kis székeiken üldögéltek. A határozat szerint a Szabadság tér e pár négyzetmétere birtokvédelem alatt áll, ezért itt engedély nélkül senki sem tartózkodhat. Tessék elmenni tehát! Mivel a jelen lévő körülbelül húsz ember egyike sem mozdult a felszólításra, a jegyző rendőri segítséget kért – nem volt túl nehéz dolga, hiszen rengeteg rendőr várt készenlétben a környéken.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A tüntetők felkészültek a várható intézkedésre, viszont azt határozottan nehezményezték, hogy a jegyző nem mutatott semmilyen hivatalos papírt, amire hivatkozott, ezért Mécs Imre még külön fel is hívta mindenki figyelmét arra, hogy az általa jogszerűtlennek ítélt intézkedés miatt törvényességi óvást jelent be.

A rendőrök ezután a tüntetőket egyenként szólították fel, hogy hagyják el az emlékmű területét, így volt, aki saját lábán lépett ki a kordonok közül, míg akadt olyan is, aki kézfogásos bemutatkozás után rendőrkézen. Cipelve, majdhogynem ölben, bár ez a szűk hely miatt némi nehézséggel járt, de természetesen ezt az akadályt (is) elhárította a szerv. Odakinn felvették a tüntetők adatait – már aki hozzájárult –, de senkit sem állítottak elő.

A demonstráció egyik szervezője, Zoltai Andrea elmondta, hogyha saját szemükkel látták volna az említett határozatot, akkor jogszerű lett volna az eljárás, és természetesen elhagyták volna a területet. „Három órakor tizenöt-húsz tüntetőre – akik között több idős ember, két vagy három holokauszt-túlélő is volt – többtucatnyi rendőrt küldtek, pedig nem követtünk el szabálysértést, csupán állampolgári jogon tiltakoztunk. El sem tudom hinni, hogy ilyen megalázó helyzetbe hoztak embereket, akik 70 éve elmondhatatlan szörnyűségeket éltek át, ma pedig a rendőrök ölben távolították el őket a Szabadság térről” – mondta megindultan Zoltai.

A kordonok közül szinte utolsóként kihozott Mécs Imrét taps és ováció fogadta. Valaki meg is kérdezte a rendőröktől, hogy tudják-e, kit vezettek ki. Mécs azt hangsúlyozta, hogy a tüntetők állampolgári és emberi jogaikkal éltek, hogy megakadályozzák „a történelmietlen és embertelen emlékmű felépítését”. Emellett üzenni is akartak „az ezt elhatározó és elrendelő miniszterelnöknek is, hogy hagyja abba végre ezt az őrültséget”.

Mécs Imre még azt is elmondta, hogy a nemzet becsületét védték a demonstrálók, a rendőrségnek pedig szerinte meg kellett volna tagadnia ezt az „emberijog-ellenes parancsot”. Hangsúlyozta, hogy nem hagyják annyiban, el fognak menni az intézkedéssel szemben akár az európai emberjogi bíróságig is, majd hozzátette, hogy a rendőri törvényben az is benne van, hogy emberiségellenes parancsot a rendőrök is kötelesek megtagadni, nem lehet demokráciaellenesen viselkedni. „Végig azt kiabáltuk, hogy: demokráciát, demokráciát! Ennek a szegény, sokat szenvedett országnak arra van szüksége, hogy végre demokrácia legyen, az a demokrácia, amit ’89-ben megalapoztunk, és amitől nagyon messzire jutott a jelenlegi politikai szféra. Követeljük a demokráciát, még akkor is, ha belehalunk.”

A tüntetés másik szervezője, Magyar Fruzsina elmondta, hogy „lényegében ötödik éve az életünket az utcán töltjük, azért, hogy erről a kormányzatról elmondjuk, mit művel, milyen a szegénységpolitikája, hogyan bánik az idősekkel, betegekkel. Ez egyfajta kirekesztés, ezekről az emberekről a kormányzat lemondott, ki akarja őket söpörni a társadalomból. Ez az emlékmű is ennek a szimbóluma, erről szól, de nemcsak erről, hanem az életünkről”.

A rendőri intézkedést követően – a megszokott módon négy órakor – az eleven emlékműcsoport kihelyezte körbe a fehér székeit a megszállási emlékmű mögötti füves placcon, majd este szokás szerint megtartották a mindennapos tüntetést, amelyre május 31-ig van engedélyük. A tüntetők azt mondják, hogy biztosan nem adják fel, küzdeni fognak, amíg tudnak – holnap is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.