Nem a kormány hatásköre, hogy fel kell-e állni a Nélküledre

  • narancs.hu
  • 2019. december 11.

Belpol

Kövér szerint nem a kormány dönti el, hogy milyen művek emelkednek a Himnusz és a Szózat rangjára.

Kisebb botrányt keltett, hogy a Puskás Aréna november közepi nyitómeccse előtt, amikor az Ismerős Arcok Néküled című számát elénekelte négy gyerek, többen nem álltak fel, köztük Miklósi Gábor, az Index újságírója sem, aki erről még cikket is írt.

Az eset után több kormánypárti médium is betámadta Miklósit, a Mi Hazánk Mozgalom pedig még közösség elleni uszításért is feljelentette, és bár a Hír TV Sajtóklub című műsorában még az is elhangzott, hogy akit a szám nem érint meg, az nem magyar, a miniszterelnök még nem nyilvánított véleményt az ügyben.

A DK-s Vadai Ágnes ezért egy írásbeli kérdést adott be Orbán Viktornak, hogy megtudakolja a kormány álláspontját az ügyről. Vadai arra kérdezett rá, hogy melyek azok a jobboldal által erkölcsileg támogatott művek, mely során fel kellene állnunk ezentúl, ha meghalljuk, általánosságban mi tesz magyarrá valakit, és mi lesz azokkal, akik a továbbiakban sem állnak fel a Himnuszon és a Szózaton kívül más művekre.

A kérdéseire azonban nem kapott választ, mert Kövér László házelnök visszautasította a beadványt, mondván a kérdések "kormányzati hatáskört nem érintenek". Eszerint pedig akkor nem a kormány dönti el, hogy fel kell-e állni a Nélküledre.

Kocsis-Cake: a Nélküled szép dal, de ami a Hír TV-ben zajlik, az mindennek a legalja

A politikus reagált az ellene folyó lejáratókampányra. A Párbeszéd politikusát a Hír TV Sajtóklub című műsorában gyalázták Bayer Zsolt és tettestársai, amiért felvetette, hogy a trianoni békediktátum 100. évfordulójára összpárti egyeztetést kellene tartani, a megemlékezésbe pedig talán be kellene vonni a szomszédos országokat is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.