Interjú

„Nem lehet a városok feje felett dönteni”

Jávor Benedek, a főváros brüsszeli képviseletének vezetője

Belpol

EP-képviselő volt 2014 és 2019 között, most a budapesti önkormányzat érdekében lobbizik az uniós intézményeknél. Jávor Benedeket a jogállamisági mechanizmusról, a zöld átállásról és a kormány fővárosellenes trükkjeiről is kérdeztük.

Magyar Narancs: A célegyenesbe fordultak az EU következő, 2021 és 2027 közötti keretköltségvetésének tárgyalásai. Önt decemberben nevezték ki a főváros brüsszeli képviseletének élére, vannak már konkrét eredményeik?

Jávor Benedek: Január 1-jén kezdtem a brüsz­szeli munkát, miközben a 2020 utáni költségvetés előkészítése 2017 óta zajlik – nem könnyű ilyen helyzetben érdemi módosításokat elérni. Viszont új fejleményként, a koronavírus-járványra reagálva az EU egy teljesen új pénzügyi csomagot jelentett be, amelynek 750 milliárd eurós keretösszege az ezermilliárd eurós alapköltségvetéshez mérhető. A végső megállapodás sem a hétéves költségvetésről, sem a helyreállítási csomagról nem született még meg, de már most is látjuk a munkánk több fontos hozadékát. A helyreállítási csomag és a Green Deal részét képező Igazságos Átállási Alapnál az Európai Parlament álláspontjában megjelent egy általunk javasolt bekezdés, amely szerint biztosítani kell az önkormányzatok közvetlen hozzáférését. A React EU eszköznél is a mi módosítónk alapján erősítené meg a Parlament a városok szerepét a döntéshozatalban, a pénzügyi tervezésben, az elosztásban és az ellenőrzésben.

MN: A városoknak jutó közvetlen uniós forrás jelentheti azt, hogy közvetlenül pályáznak a Bizottsághoz, de azt is, hogy a tagállami „borítékokon” belül különítenek el összegeket az önkormányzatoknak.

JB: A városok uniós forrásokhoz való hozzáférését kell javítani, ami valóban több dolgot jelenthet. Az egyik szélső eset az, amikor közvetlenül a Bizottságnál pályázhatnak városok; ilyen források is lesznek a következő költségvetésben, például az Európai Városi Kezdeményezés vagy a már említett Igazságos Átállási Alap. Legalább ilyen fontos, hogy a tagállamok részvételével pályáztatott pénzek esetében is erősítsük a helyi önkormányzatok bevonását a döntéshozatalba. A React EU-nál ilyen módosítókat sikerült elfogadtatnunk, amelyek előírják, hogy nem lehet a városok feje felett, az önkormányzatok bevonása nélkül dönteni ezekről a pénzekről. Nincs bajunk azzal, ha a magyar kormány osztja el a forrásokat, amíg ez a városokkal konzultálva, a helyi igények figyelembevételével történik. A helyreállítási csomag legnagyobb részét kitevő Helyreállítási és Rugalmasságépítési Eszközről még nem volt plenáris szavazás az EP-ben, de a szakbizottságokon már átmentek a közvetlen pályázás lehetőségét megnyitó, illetve a városok bevonását előíró javaslataink. A határokon átnyúló kezdeményezéseket támogató Connecting Europe Facility esetében a lobbizásunk eredményeképpen a Tanács tárgyalási álláspontjában jelent meg egy bekezdés, amely elérhetővé teszi a forrást a regionális és helyi önkormányzatoknak. A hagyományos regionális fejlesztési alapnál pedig komoly eredménynek tekinthető, hogy míg az előző ciklusban fenntartható városi fejlesztésre az alap 5 százalékát kellett költeni, a Bizottság a következő ciklusra 6 százalékot javasolt, amit a tárgyalások során sikerült feltornászni 8 százalékra. Ez több milliárd euró, ráadásul egy olyan elem is belekerült a szövegbe, hogy a területileg illetékes önkormányzatoknak aktívan részt kell venniük a támogatott programok kiválasztásában.

MN: Ezt úgy kell érteni, hogy a kormány pénzköltési terveit nem fogja jóváhagyni a Bizottság, amíg nem bizonyítják, hogy az önkormányzatokat bevonták a tervezésbe?

JB: Lényegében igen, persze a puding próbája nyilván az evés. Az uniós pénzköltésnél elvben eddig is alkalmazni kellett a partnerség elvét, be kellett vonni az érintetteket – önkormányzatokat, NGO-kat, kis- és középvállalatokat –, de a gyakorlatban azért láttuk ennek a korlátait. A mostani jogszabálytervezetek az eddigieknél erősebb és konkrétabb kötelezettségeket írnak elő; reményeink szerint a Bizottság mind az operatív programok, mind a nemzeti helyreállítási tervek értékelésekor számon fogja kérni, hogy lezajlott-e a konzultáció az érintettekkel, és a beadott dokumentumokban valóban megjelennek-e egyebek közt a helyi önkormányzatok prioritásai.

MN: Arról van információjuk, hogy a magyar kormány hol tart az előkészítésben? Az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak év elején nyilvánosságra került egy prezentációja, amelynek láttán többen arra következtettek, hogy a kormány leradírozná Budapestet az ország fejlesztési térképéről.

JB: Látjuk azokat a kormányzati törekvéseket, amelyek a magyar költségvetési források mellett az uniós pénzektől is elzárnák a fővárost és más ellenzéki településeket, erre egyértelműen rávilágított a januárban kiszivárgott elképzelés a következő uniós büdzsé operatív programjairól. Az azóta elvégzett munkánk nem volt teljesen hiábavaló, ismereteink szerint a kormány módosította a Bizottság elé terjesztett javaslatát az operatív programokról, az új dokumentumban hangsúlyosabb a területi elv, és szerepel egy kifejezetten a fővárost célzó program is. Viszont attól tartunk, hogy a kormány újabb trükkel próbálja meg kihagyni a fővárosi önkormányzatot az uniós fejlesztésekből, ez pedig a Fürjes Balázs-féle Budapesti Fejlesztési Központ pozícióba hozása a fővárosi fejlesztéseket felügyelő intézményként. Belátták, hogy a fővárost nem lehet kihagyni az uniós pénzosztásból, ezért a fejlesztéseket olyan intézményhez telepítenék, amelyet a kormány teljes mértékben irányítani tud. Ebből következik, hogy olyan fejlesztéseket szeretnének finanszírozni, amelyeket a kormány gondol fontosnak: ilyen a Soroksári-Duna 80 milliárdos fejlesztése, evezőspályával, ami a főváros fejlesztési prioritásai között ebben a formában nem szerepel. Fontos feladatunk megértetni a Bizottsággal, hogy már létezik a Budapestre irányuló uniós pénzekből finanszírozott projektek kiválasztására és kezelésére hivatott szervezet, Fővárosi Önkormányzatnak hívják, és a budapesti választók választották öt évre.

MN: Az EU-s forrásokkal kapcsolatos kormányzati elképzelésekről magától a kormánytól értesülnek?

JB: A kormány gyakorlatilag nem kommunikál a fővárossal, miközben az uniós szabályok szerint már folynia kell az operatív programok, a helyreállítási tervek és az igazságos átállási tervek előkészítésének. Erről semmilyen információ nem jut el a fővároshoz és más ellenzéki vezetésű önkormányzatokhoz – arról nem tudok beszámolni, hogy a fideszes vezetésű településeket bevonják-e. Semmit nem tudunk arról, hogy a kormány hogyan szeretné elkölteni a hétéves költségvetésből vagy a helyreállítási alapból Magyarországra jutó pénzt. Csak ilyen-olyan nem hivatalos forrásokból lehet információmorzsákhoz jutni, ami önmagában is sérti az uniós előírásokat.

MN: Jól érzékelem, hogy a költségvetési tárgyalásokra elsősorban az Európai Parlament képviselőcsoportjain keresztül tudnak befolyást gyakorolni?

JB: Az EP társjogalkotóként a Tanáccsal együtt mondja ki a végső szót az uniós bü­dzséről. Itt több képviselőcsoporttal van jó munkakapcsolatunk, nyilván a személyes kapcsolati hálóm sem utolsó tényező ebben. A Zöldek mellett a Renew Europe és a szociáldemokraták magyar képviselői – például Cseh Katalin vagy Dobrev Klára – is fontos partnereink, a költségvetési vitákban pedig az adott előterjesztés jelentéstevőivel, árnyék-jelentéstevőivel kell tárgyalnunk, velük is kifejezetten jó az együttműködés. A Tanácsban ülő tagállami kormányokat egy fokkal nehezebb megközelíteni, de a Tanáccsal és kiemelten a német elnökséggel is próbálunk tárgyalni. Szempontjainkra folyamatosan felhívjuk az Európai Bizottság figyelmét is. Nyilván ezek a lobbitevékenységek kevésbé látványosak, mint egy módosító indítvány elfogadása, de adott esetben ugyanolyan erősen tudnak hatni a végső döntésekre. Fontos hozzátenni, hogy ez csapatmunka, ahol a siker zálogát a minél szélesebb koalíciók adják. Ezért perdöntő, hogy a V4-es fővárosokkal indított kezdeményezésünkhöz már mintegy 30 európai város csatlakozott. A német zöldpárt elnökségével együttműködve német nagyvárosokat is sikerült mobilizálni, Stuttgart, Hannover, München és más önkormányzatok támogatják a javaslatcsomagunkat. Ez fontos ütőkártya lehet a német elnökség meggyőzésében.

MN: Az Európai Bizottságban lát fogadókészséget arra, hogy a városok képviselőit tárgyalópartnernek tekintsék?

JB: A városok mindig is az európai intézmények tárgyalópartnerei voltak, ezért nem kellett külön harcolni. Amellett kellett érvelni, milyen megkülönböztetett jelentőségük van az önkormányzatoknak a Bizottság által meghirdetett Green Deal végrehajtásában vagy a koronavírus-válság utáni gazdasági talpra állásban. Értő fülekre találtunk, már csak azért is, mert a nagyvárosok álláspontja gyakran közelebb áll az uniós intézmények céljaihoz, mint a tagállami kormányok véleménye. Miközben a magyar kormány abszurd uniós klímacélokról beszél, Budapest visegrádi partnereivel együtt már júniusban szorgalmazta az 55 százalékos károsanyag-kibocsátás csökkentési cél bevezetését 2030-ra. A nagyvárosok részt kívánnak venni az elkerülhetetlen európai célok megvalósításában, miközben a tagállami kormányok – legalábbis a kelet-közép-európai régióban – gyakran akadályként tornyosulnak például a klímaváltozás elleni küzdelem elé.

MN: Ursula von der Leyen a minap bejelentette az 55 százalékos kibocsátáscsökkentési célt. Ugyanakkor éppen az Igazságos Átállási Alap keretösszegét az Európai Tanács nyári alkuja jelentősen megvágta a Bizottság javaslatához képest. Lesz elég pénz az ambiciózus klímacél elérésére?

JB: Az Igazságos Átállási Alap viszonylag marginális szelete az egész Green Dealnek, nem is direkt módon a klímacélok elérését segíti, hanem azt, hogy a fosszilis energiahordozóktól függő régiók is fájdalommentesen át tudjanak állni egy 21. századi, fenntartható gazdasági modellre. Ez főleg Lengyelországnak, Csehországnak, egyes német régióknak fontos. Nem tartom jónak a Tanács nyári csökkentését, de ettől még el lehet érni a 2030-as kibocsátáscsökkentési célt. Óriási források állnak rendelkezésre, a helyreállítási csomag és a hétéves alapköltségvetés pénzeinek legalább 25 százalékát a klímaváltozás elleni küzdelmet előmozdító projektekre kell fordítani, de természetesen e fölé is mehetnek a tagállamok. Amiatt egy kicsit aggódom, hogy ha az eddigi gyakorlat folytatódik, akkor Magyarországon és más kelet-közép-európai országokban az uniós források nem a zöld átállást, hanem részben oligarchacsoportok meggazdagodását, részben az elavult gazdasági szerkezet fenntartását fogják segíteni.

MN: Ezzel is összefügg az a vita, ami a jogállamisági mechanizmusról zajlik a Tanácsban, illetve a Parlament és a Tanács között. Budapest brüsszeli képviseletének van erről álláspontja?

JB: Kezdettől szorgalmazzuk az uniós pénzek elköltésének szigorúbb ellenőrzését, erről is voltak módosító javaslataink. Mindenkinek ez lenne az érdeke, az önkormányzatoknak, a vállalkozásoknak, az állampolgároknak – csak a korrupt kormányoknak nem. Budapest emellett elkötelezett a jogállamiság, az uniós alapértékek és alapjogok mellett, fontosnak gondoljuk, hogy minden tagállam tartsa magát a csatlakozási szerződésekben vállalt kötelezettségeihez, ugyanakkor az ezért való lobbizás elsődlegesen talán nem a városok feladata.

MN: Viszont az a 2018-as bizottsági javaslat, amelyet jogállamisági mechanizmusként emlegetünk, elsősorban a korrupcióellenes fellépésre fókuszál, még ha a konkrét korrupciós ügyek mellett olyan tágabb kérdésekkel is foglalkozik, mint a bíróságok függetlensége vagy az ügyészség pártatlansága.

JB: A hétéves költségvetéshez kapcsolódó jogállamisági mechanizmus valóban sokkal inkább korrupcióellenes csomag. Mi ezt fontosnak tartjuk és támogatjuk, mert javítaná az uniós pénzek felhasználását – ha kevesebb pénz folyik el korrupciós csatornákon, több marad a helyi, nemzeti és európai célok megvalósítására. Az ezzel kapcsolatos vitát a nyár eleji tanácsülésen elnapolták; igazi EU-s megoldás született, kijelentették, hogy fontos egy ilyen mechanizmus, de a részleteiről egyelőre nem nagyon mondtak semmit. Pedig az igazi kérdés az, hogy milyen jogsértéseket, milyen eljárásban, milyen szankciókkal büntethetnek. Amennyire mi tudjuk, az alapjavaslat még mindig a Bizottság két évvel ezelőtti javaslata, erről vitatkoznak jelenleg a Tanácsban. A magyar kormány azzal fenyegetőzik, hogy az egész helyreállítási csomagot megvétózza, ha a jogállamisági mechanizmus részét képezi a rendszernek. Félnek tőle, mint ördög a tömjénfüsttől, ami implicit beismerése annak, hogy ez az antikorrupciós javaslat könnyen fogást találna a magyar uniós pénzfelhasználáson. Közben az Európai Parlament a német konzervatív képviselők és Manfred Weber néppárti frakcióvezető hangos támogatásával elég keményen kiállt amellett, hogy jogállamisági feltétel nélkül nem hagyja jóvá a költségvetést. Ebből a két ellentétes irányú zsarolásból kell kijönnie valaminek a következő hetekben.

MN: Ki a legerősebb szereplő ebben a játékban? A német elnökség, ha akarja, keresztül tudja vinni az akaratát?

JB: Végső soron a német elnökségnek kell tető alá hoznia a megállapodást, de ez sokszereplős játék. Ha a magyar kormány tényleg elkezdi vétózni a helyreállítási csomag elfogadását, akkor egy idő után egy sor mediterrán ország azt fogja mondani, hogy nekik a pénzáramlás megindulása a legfontosabb, legyen a magyarok baja, ha nálunk ez Mészáros Lőrinc további gazdagodását jelenti. Persze a magyar gazdaságnak is égető szüksége lenne a kifizetések mielőbbi elindulására, mert beleszaladtunk a koronavírus-válságba, az eddigi kormányzati intézkedések pedig messze vannak attól, hogy talpra állítsák a gazdaságot. A magyar vétó kétélű fegyver, jelentős részben ugatás, a harapás valószínűleg kevésbé lesz erős, mint a zaj, amit csapnak körülötte. Gyanítom, hogy a végén a német elnökségnek is az lesz az elsődleges, hogy valamilyen megoldás szülessen – elkötelezettek az uniós pénzek védelme mellett, de sajnos az is prioritás számukra, hogy időben mozgásba lendüljön a költségvetés. Ennek az eredőjeként valamifajta szankciós rendszer alighanem benne marad a végső szövegben, de azzal kapcsolatban már szkeptikusabb vagyok, hogy ez tényleg egy fogakkal és karmokkal rendelkező eljárás lesz-e.

MN: Budapest bizonyos értelemben végfelhasználója az uniós pénzeknek. Attól nem tartanak, hogy ha az EU felfüggeszti a kifizetéseket, a fővárosi projektek is leállhatnak?

JB: Három okból sem kell ettől különösebben tartanunk. Az eddigi folyamatokat látva minimális az esélye annak, hogy teljeskörűen felfüggesszék a magyarországi kifizetéseket, sokkal valószínűbbek a részleges felfüggesztések, a pénzügyi korrekciók, amelyek fájhatnak a kormánynak, de nem állítják le teljesen az uniós pénztranszfert. Másrészt azt gondolom, hogy a kormánynak nagy a hangja, de erősen függ az uniós pénzektől, ezért ha tényleges veszélyként merülne fel a kifizetések érdemi csökkentése, akkor Orbán a fű alatt alkalmazkodna az EU-s elvárásokhoz. Volt már erre példa. Harmadrészt az Európai Parlament szeretné elérni, hogy ha széleskörűen szankcionálnak egy tagállamot, az ne a kifizetések leállítását vonja maga után, hanem csak azt, hogy a Bizottság vonja magához a pénzek elosztását és ellenőrzését a tagállami hatóságoktól, és a korrupt kormányzatot kihagyva közvetlenül juttassa el a forrásokat a végső kedvezményezettekhez, így az önkormányzatokhoz is. Még EP-képviselőként én is adtam be ilyen tartalmú módosítót. Persze ez egyelőre csak egy parlamenti törekvés, nyitott kérdés, hogy lesz-e belőle valami, mindenesetre nekünk is megnyugvást hozna, ha a kormány bűneiért valóban a kormányt büntetnék.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.