Nem válogatott az eszközökben a Fidesz az elmúlt öt évben – így próbálták tönkretenni az ellenzéki önkormányzatokat

Belpol

De vajon mindez elég lesz-e arra, hogy visszavegye a kormánypárt a 2019-ben elveszített városokat? 

2019-ben jelentős győzelmet aratott az ellenzék az ország több városában, az Orbán-rezsimben ekkor mutatkozott meg leginkább a Fidesszel való elégedetlenség. Mélyütés volt ez a párt számára, a fővárosi kerületek mellett több olyan várost is elvesztett, melynek hagyományosan kormánypárti vezetése volt.  

Nem is késlekedtek sokáig: az ellenzéki polgármesterek és képviselők példátlan lejáratásnak voltak kitéve, miközben a kormány a koronavírus-járvány, valamint az energiaválság idején tetemes forrásokat vont el ezen településektől. A saját esélyeik javítása érdekében kétszer is belenyúltak a választási rendszerbe: az európai parlamenti és az önkormányzati választás egy napon való megrendezése mozgósítás szempontjából a Fidesznek kedvez. Ahogyan a fővárosi listás rendszer visszaállítása is összekuszálja a szálakat, hiszen ennek nyomán a közgyűlés várhatóan jóval megosztottabb lesz, mint amilyen a mostani ciklusban volt. 


Azonban a kegyelmi ügy és annak utóhatásaként létrejövő, Magyar Péter vezette mozgalom borította az addigi elképzeléseket. 

„Decemberben még azt mondtam, hogy az összevont választások és az apátia miatt a legtámogatottabb ellenzéki polgármester is verhető lesz a Fidesz számára”

– fogalmazott egy forrásunk, aki egy ellenzéki vezetésű város polgármesteri kabinetjének a munkatársa. Úgy látja, Magyar Péter azt a munkát végzi el, amire az ellenzék már nem képes, ezért jóval bizakodóbb a végeredményt illetően. Ugyanakkor a Fidesz mindig az utolsó héten, de főleg a választás előtti végső napokban keményít be igazán.

Szőnyegbombázás

Ha az ember bemegy Szentendrére, az az érzése, hogy a kormánypárti jelölt lehet a polgármester” – mondja egyik forrásunk, aki szerint négyszeres-ötszörös a különbség a plakáthelyek számát illetően a városban. Hasonlóról számoltak be Vácon is: a plakáthelyeket hónapokra kibérelték. A túlreprezentáltság az online térben is érzékelhető a kormánypárti jelölteknél: magas technikai színvonalon készített videók jelennek meg a közösségi oldalon, melyek naponta többször felugranak a felhasználók üzenőfalán. „Minden alkalommal, amikor megnyitom a Facebookot feldobja a hirdetéseket. Kattognak a környéken élők arcába, ilyen finanszírozással nem lehet felvenni a versenyt, megközelíteni sem. Ráfeszültek a kampányra, nyomják, ahogy a csövö kifér” – mondja szentendrei forrásunk, aki szerint az országoshoz mért permanens kampány folyik. Több más forrásunk is hasonló jelenségről számolt be: a helyben ellenzékben lévő kormánypárti képviselők a testületi üléseket széttrollkodták a ciklus alatt, a közösségi oldalon pedig álprofilok mögé bújva keltették a feszültséget az önkormányzatok ellen. Létrehoztak különböző Facebook-csoportokat azzal a látszattal, hogy itt közügyekről folyik majd a diszkurzus, ezeket pedig szépen építgették, majd a megosztott tartalmakkal a vezetéseket támadják.


Jellemzően az ellenzék által megnyert településeken a ciklus során nem történtek korrupciós esetek, ezért megpróbáltak egy-két „harmatgyenge, felfújt” ügyet nyomni, de azt teljes intenzitással. Vácon pár éve megesett, hogy valaki a hivatalból a polgármester fiához köthető cukrászdából pár tízezer forintért rendelt süteményt – most a Fidesz ezt használja fel kampányfogásként. „Banális hiba volt, mutyiról természetesen szó sincs. Hivatali munkatársnak kellett a sütemény gyorsan, és közel van a cukrászda a városházához, ezért megcsinálta. Hallottam a felfordulást, amikor ez kiderült: annyi politikai érzéke mindenkinek kell, hogy legyen, hogy ilyet nem csinálunk.” Sokszor az is előkerül, hogyha egy jelölt eredetileg nem az adott település szülöttje, hanem más városból költözött be, tehát „idegenként” akar indulni. Ha személyekbe nem tudnak belekötni, akkor marad a városok állapota: miután egy cikluson át forrásokat vontak meg, tartottak vissza a településektől, ezért szabadon felhasználható pluszpénzek nincsenek takarításra, fűnyírásra, ennek eredménye pedig meglátszik a városokon, akárhogy is spórolnak. „Az a mondanivalójuk, hogy kosz van, nem nyírják a füvet, hogy néz ki a homlokzat. Mantrázzák öt éven keresztül” – fogalmaz forrásunk. Szentendrén egy elszámolási vita miatt szünetel a mammográfiai szűrés, ezt is rájuk olvasták a kampányban: valóban nem végeznek most ilyen vizsgálatot, ami természetesen gond, de ha komolyabb probléma állt fenn egy páciensnél, akkor amúgy is tovább kellett mennie más intézménybe. Érden a vezetést azzal vádolták meg, hogy működik egy akkumulátorgyár: ebből annyi igaz, van egy 15 négyzetméteres műhely, ahol négy alkalmazott ezer darab, telefonokba, fűkaszákba és laptopokba késző akkumulátort rak össze, miközben a közeli Sókúton egy tényleges gyár, akkufeldolgozó létesül, ami ellen Érden is tiltakoznak. Jellemző üzenet, hogy az ellenzéki vezetés béna volt, nem tudott pénzt hozni, jól pályázni, nem tudnak mit felmutatni a ciklus végén – nem mintha erre lett volna lehetőségük a kormányzati ellenszélben. Ezzel szemben majd a fideszesek rendezik a viszonyt a kormánnyal, ha megválasztják őket. 

Egy forrásunk úgy emlékszik vissza, hogy 2019-ben még viszonylag kulturált kampány volt, de miután elverték a Fideszt, elkezdődött a lejáratás: helyi médiumokban szakmányban tolják a valótlanságokat tartalmazó cikkeket. Mint ismert, a Miniszterelnökség égisze alatt működő Városi Civil Alapon keresztül sok tízmillió forintot kaptak különböző civil szervezeteknek tűnő szerveződések, melyek a valóságban a Fideszhez vannak bekötve. Ezek a pénzek pedig előjönnek a kampányban, de nehéz az útjukat követni, mert egy-egy kampányfelület (plakát, szórólap, Facebook-poszt) magánszemélyként van finanszírozva. Újabb jelenség, hogy sok helyen a fideszesek nem a saját színeikben, hanem mindenféle álcivil formáció nevében indulnak, melyekbe sokszor nem pártkatonákat, hanem más szervezetekből importáltak „menő, menedzserarcú, háromgyerekes” jelölteket. Közben az ellenzék kénytelen saját zsebből költeni a kampányra. 


Bekeményítettek

Arról is mondtak ugyanakkor konkrét példákat informátoraink, hogy a kampányban a kitelepülésekkor tapasztaltak megerősítették, az ő standjaiknál nagyobb az érdeklődés, mint a kormánypártiaknál. A közösségi és mainstream média csalóka tud lenni, a nagy elérés nem hoz feltétlenül valós támogatottságot. Sőt, van hogy egyenesen kontraproduktív: egy érdi forrásunk szerint a helyi kormánypárt „civil” jelöltjét már a sajátjai is leírták, és minden bejegyzése alatt lévő kommentek közel harmada minősíthetetlen stílusú szidalmazásba torkollik. A közbeszéd szisztematikus elaljasításának, elbunkósításának van egy olyan eredménye, hogy az ellenfél belekényszerül a visszatámadásba: informátorunk szerint több célkeresztben lévő képviselő, alpolgármester az öt év alatt rendesen bekeményített a közösségi oldalán. „Egy darabig próbálták figyelmen kívül hagyni a támadásokat, de most már inkább beleállnak. Ezzel sok méltatlan vádat le lehet szerelni. Ezt ők hozták ki belőlük.”

A forrásbeli különbségeket jól összerakott staratégiával lehet mérsékelni: azon a településen, ahol van tisztes költségvetés, tud működni színvonalas önkormányzati média. A kampány idején minden napra juthat egy bejelentés (átadták a zebrát, felújították a körforgalmat, újraültették a virágokat stb.). „Erre nem tudnak mit mondani, nem tudnak ezek ellenébe mit átadni.” Egyik forrásunk szerint egyébként a kormány nem akarta teljesen kivéreztetni az önkormányzatokat, mert az visszaüthetett volna rájuk: mint mondja, „megvertek, ami jobb, mintha megöltek volna”. Úgy látja, inkább attól tartottak, hogy a ciklus során kiépült egy olyan vállalkozói réteg, amely majd visszaforgathat pénzeket az ellenzéki indulók támogatásába – vagyis azt csinálná, amit a NER-es vállalkozók –, ezért zárták el a csapokat. 


A tisztes költségvetésből működő önkormányzati média másra is használható: ugyan nem abban a stílusban, mint mondjuk ahogy a Megafon csinálja, de a kormányra nézve negatív üzenetek elültethetőek. Például az akkumulátorgyárakat illetően. De van, ahol ennél is tovább mennek: Vácon szórólapokat terjesztettek, melyen az volt olvasható, hogy a fideszes képviselők munkásszállókat hoznának létre a városban, ha nyernének. Az esetet ismerő forrásunk állítja, az akciónak nincs köze az önkormányzathoz, egy független, kormánykritikus személy áll mögötte, bár kétségtelen, a vendégmunkások kérdését tematizálta a városvezetés az elmúlt hónapokban. „Az összefogásban lokálpatrióták dolgoznak, senkinek nem érdeke, hogy vendégmunkásokkal árasszák el a várost.”


A végén dől el minden

Egyes beszélgetőpartnereink az utolsó hetet, mások az utolsó két hetet tartják a legfontosabbnak a kampányt illetően. Látható, hogy a Fidesz minden létező felületén ész nélkül sulykolja a háborús üzeneteket – ez 2022-ben is bevált. Mint egyik forrásunk fogalmazott, „sokan elhiszik a hazudozást, hogy Orbán Viktor a győzelemmel elhozza a világbékét. A siralmas gazdasági adatok, valamint a sikeres önkormányzati munkával szemben nincs más mondanivalójuk.”


Ezzel párhuzamosan elindul a mozgósítás a Kubatov-listák alapján, melynek erejét nem szabad alábecsülni. „2022-ben láttunk egy képet, ami a Fidesz-központban készült: vagy tíz sorban ültek az emberek. Fülhallgató volt a fejükön és hívogatták a választókat” – mondja forrásunk. Egyik másik informátorunkhoz eljutott egy ilyen lista: több mint tízezer korábbi aláíró részletes adatait tartalmazza (mikor írt alá a Fidesznek, melyik rendezvényre látogatott el, hány gyereke van stb.). A nekik szánt személyes üzenetekkel pedig bőven lehet mozgosítani, a pártközpont pedig elvárja, hogy valahogy, akár kisbuszokkal, de vigyék el őket szavazni. „Ha kell, rájuk telefonálnak háromszor. Előfordulhat olyan helyzet, mondjuk ha rossz az idő, hogy egyesek nem mennek el szavazni, hiszen nincs országos tét, ez nekünk nagyon káros lehet. A Fidesz a sajátjait viszont elviszi.”


A Fidesz tehát a ciklusban szisztematikusan hergelt az ellenzéki vezetésű önkormányzatok ellen, támadta a vezetőiket és kivéreztette az önkormányzatokat. Az összevont választás miatt jobban tud mozgósítani, az adatbázisokkal pedig végül megnyomni a kampány végét, a legfontosabb időszakot. Forrásaink nagy része attól tartott, hogy ez ellen nincs védelem, erőforrás és saját listák híján szinte vert helyzetbe kerültek egyes polgármesterek, még ha érdemi munkát is végeztek az öt év alatt.

Ezt a stratégiát törheti meg Magyar Péter mozgalma. Nem véletlen, hogy a Tisza Párt alelnökének megjelenését több ellenzéki önkormányzatban üdvözölték, a rendezvényeire elmentek a polgármesterek.

„A szimpatizánsai közül többen voksolnak majd az ellenzékre, mint a Fideszre. A jelenlétünkkel jeleztük, hogy akár támogatói, partnerei lehetünk. Nélküle teljesen elvérezne az elképzelés, hogy Orbán valamikor is leváltható” – mondja forrásunk, aki szerint ha még így is kikapnak az érintett településeken, akkor tényleg nincs mit tenni – a hatalmi gépezet legyőzhetetlen. 


(Címlapképünkön: a Fővárosi Közgyűlés 2024. április 24-i ülése. Fotó: MTI/Bruzák Noémi)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Post mortem

Az egész világot megrázó szörnyűségeknél gyakran előkerül a tettes ízlése – nem akarjuk elhinni, hogy egy átlagos ember is követhet el borzalmas dolgokat, keressük a furcsaságokat, az előjeleket, amelyeknek gyanúsnak kellett volna lenniük.

A szellemek ereje

  • - turcsányi -

Johnny Lobónak nehéz élete volt. Már a háború korai szakaszában megjárta Vietnamot, s hazatérve polgárjogi harcosnak állt; az indiánok jogaiért küzdött. 

A messzi káosz

„Mi ez az utazás nevű dolog? Miért nem hagyjuk abba idővel? Hát sosem nő be a fejünk lágya?” – tette fel ezt a három költői kérdést a szerző 2014-ben, utazós blogjának utolsó bejegyzésében.

Egy macska, egy lótusz

Egyiptommal és a fáraókkal krimitől a sorsjegyen át egészen a bútordarabokig bármit el lehetett adni már 100–150 évvel ezelőtt is. Az egyiptománia kutatása viszonylag fiatal terület, általában egyiptológusok vagy régészek, történészek foglalkoznak a témával, mellékprojektként. A fogalomba bármely egyiptomi motívum felhasználása beletartozik úgy is, hogy a kontextus teljesen független az egyiptomi kultúrától.