Eltörölte a kampányköltések felső határát a Fidesz

Nincs neked annyid!

Az átláthatósággal indokolja a kormány, valójában az eddiginél is kevesebb transzparenciát hoz majd az a törvénymódosítás, amelynek értelmében bármennyi pénzt felhasználva kampányolhatnak az egyéni jelöltek.

Késhegyre menő vita nem volt, a kormánypártokon belüli törésvonalakra sem utalt semmi azzal a törvényjavaslattal kapcsolatban, amelyet még a nyári ülésszünet előtt, sietve szavazott meg az Országgyűlés. Nem is csoda: a javaslat, amelyet a KDNP három államférfija, Hollik István, Nacsa Lőrinc és Vejkey Imre vett a nevére, megszünteti a kampányra fordítható költések plafonját. 

Ide jutottak

A kormánypártok nyilvánvalóan a 2026-os választásra készülnek a módosítóval, a törvény indoklásában megtaláljuk az unásig ismert fideszes kommunikációs paneleket: a kampányköltések „átláthatóságát” ígérik, amire azért van szükség, mert „a 2022-es országgyűlési választáson a baloldal a kampányszabályok kijátszásával külföldi forrást használt fel” (a vélelmezett pénzözön Soros és a Biden-kormányzat általános irányából érkezett volna), a digitális platformokon zajló kampányok pedig átírták a játékszabályokat. A fideszes országgyűlési kétharmad által hozott szabályok miatt lehetővé vált, és a 2014 óta összességében tízmilliárdos nagyságrendű kampánypénzeket felemésztő kamupártcunamiról természetesen nem esik szó.

Akár beismeréssel is felérhet a javaslatban olvasható egyik félmondat, ámbár vélelmezzük, a honatyák nem a kézen-közön közpénzből működő Megafon-influenszerekre céloznak, amikor így fogalmaznak: a nagy platformszolgáltatókra vonatkozó szabályok nem alkalmasak arra, hogy „a különböző forrásból érkező támogatások felhasználásának átláthatóságát, kijátszhatatlanságát biztosítsák”. Még kevésbé értjük, hogyan állhatott elő Panyi Miklós miniszterelnökségi államtitkár a javaslat „vitájában” azzal a magyarázattal, hogy a korlátok eltörlése „az egyenlő verseny megteremtését” jelenti.

A költési limitet 2013-ban egyéni jelöltenként 5 millió forintban határozták meg, ezt aztán a KSH fogyasztói árindexe alapján növelték évente – így lett a 2022-es választáson 5,91 millió forint. Az Állami Számvevőszék a törvényi előírás szerint csak azokat a számlákat ellenőrizte, amelyek beérkeztek hozzá – nem csoda, hogy sosem kaptak a megengedett összegeknél nagyobb számlát. Mostantól erre a szemfényvesztésre nincs szükség, az viszont feltételezhető, hogy ezután sem a valós kampányköltéseket hozzák majd nyilvánosságra a pártok – elsősorban persze a Fidesz, amelynek jószerével korlátlan összeg állhat a rendelkezésére.

A törvény több európai kampányfinanszírozási modellre hivatkozva indokolja a módosítás szükségét. Svájcban valóban nincs plafon a kampányköltésekben, csakhogy ott a pártoknak már a kampány kezdetén közzé kell tenni a költségvetési tervet a várható bevételekkel, a végső beszámolóban pedig minden bevételi tételt nyilvánosságra kell hozni; az anonim adományozás pedig nem engedélyezett. Észtországban kampánytámogatás jár a politikai pártoknak, de megelőzendő az oligarchikus tendenciákat, korlátozzák, hogy mennyit lehet adományozni egy-egy politikai erőnek. A törvényjavaslat indoklásában szerepel még – pusztán felsorolásszerűen, konkrétumok említése nélkül – Németország, Svédország, Norvégia, Luxemburg és Csehország is –, azonban felesleges párhuzamokat vonni ezekkel az országokkal. „Ezek a példák a legitimáció pótlására szolgálnak – mondja Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország (TI) jogi igazgatója –, amikor a 2010-es évek elején a kormány csorbította az Alkotmánybíróság hatáskörét, Nagy-Britanniára hivatkozott, mondván, ott nem is működik alkotmánybíróság.” Érdekes módon a javaslatban nem esik szó az Egyesült Államokról, ahol a korlátlan kampányköltést, illetve egy-egy jelölt finanszírozását, támogatását hovatovább a szabad politikai véleménynyilvánítás eszközének tekintik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.