Nők és gyermekek életét veszélyezteti a kormány

Belpol

Szakadó esőben civilek és aktivisták követelték az Isztambuli Egyezmény ratifikálását a Kossuth téren.

Az Európa Tanács 2011-ben elfogadott Isztambuli Egyezménye (IE) a nők elleni és a családon belüli erőszak megelőzését és felszámolását célozza. Magyarország 2014-ben aláírta az egyezményt, de ratifikálása elmaradt – hiába szorgalmazzák folyamatosan civil szervezetek és magánszemélyek egyaránt. A kormány azonban halogat, sőt úgy tűnik, még a családon belüli erőszak tényét is a menekültekre tolná.

Teszi ezt annak ellenére, hogy az Isztambuli Egyezményben foglaltak betartása emberéletekben számolható. A halogatás egyik oka anyagi természetű lehet, hiszen forrást kell biztosítani az egyezmény törvényi kereteinek a megteremtéséhez, a másik viszont valószínűleg „ideológiai”: az IE a nők elleni erőszakot

nemi alapú erőszakként tárgyalja,

ami a jelenlegi politikai klímába – ahol szent családot és női princípiumot emlegetnek a honatyák – enyhén szólva sem illeszkedik.

Ma ül össze a parlament igazságügyi bizottsága, nekik kellene először igent mondaniuk a ratifikálásra. Ezért szervezett demonstrációt a Nőkért Egyesület, amelyhez csatlakozott az Angyalhír, a Patent, az Újrakezdés csoport, a NANE, valamint a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség, amely az Európai Női Lobbi tagja.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Az előterjesztés elfogadását szorgalmazók jelenlétükkel és néhány beszéddel hívták fel a figyelmet sokadszorra az ügy fontosságára.

Az ikonikussá vált piros „néma tanú” babákat és az azokat tartó személyeket hókotró járművek kerülgették a Kossuth téren, minden bizonnyal a holnapi Putyin látogatást előkészítve.

Ámon Kata aktivista lakhatási szegénységben élő nők dilemmáit sorolta: „Elmenekülnék-e a bántalmazó elől, ha azzal fenyeget, hogy megöl, vagy hogy bántani fogja a gyerekeimet? Elmenekülnék-e, ha azzal fenyeget a gyermekvédelem, hogy kiemelik a gyerekeimet, ha nem vetek véget a bántalmazásnak? A szociális intézmények vagy a bíróság szerint én vagyok a hibás. Elmenekülnék-e, ha nem lenne pénzem albérletre, ha esélyem sem lenne szociális bérlakásra pályázni, ha tudom, hogy nincsenek krízislakások bántalmazott anyáknak és gyerekeiknek, vagy ha az egyetlen megoldás az anyaotthon lenne? Elmenekülnék-e a semmibe, választanám-e a létbizonytalanságot, hogy a létbiztonság megszűnjön, de a bántalmazás ne?”

false

 

Fotó: Németh Dániel

Békés Dóra a bántalmazott nők Újrakezdés nevű önsegítő csoportja szervezőjeként durva példákat említett, miket mondtak különböző hatósági személyek a bántalmazott nőknek. „Nem indítunk veszélyeztetésért eljárást, mert a gyereken volt ruha” – ezt a gyermekvédelmisek mondták, egy bíró meg ezt: „A testi sértés, ha valóban megtörtént, tolerálható egy feszült válási kapcsolatban.” De még a saját ügyvéd is azt jegyezte meg:

„Andika, a baszásnak ára van”

Egy családsegítő azzal fenyegetett, hogy „ha még egyszer előfordul fizikai bántalmazás, és nem költözik el a gyerekkel, mindegy hova és miből, a kiskorú gyerekeit kiemelem a családból”, az igazságügyi orvos szakértő pedig közölte, hogy „a váll sérülése nem traumás eredetű, hanem természetes, sorsszerű megbetegedés”.

Az Isztambuli Egyezmény ratifikálását azért sürgetik különösen a szakértő civilek, mert ez lehetne az első lépés, hogy a hatóságok, a gyermekvédelem, a gyámügy végre megtanulják, mi a családon belüli erőszak, és hogyan kell eljárni az ilyen esetekben. Ha áldozathibáztatás helyett felelős és jogszerű elbánásban részesülnének a bántalmazottak. Ezzel ugyanis életeket menthetnének meg.

false

 

Fotó: Németh Dániel

„Nem is olyan régen még civilek rengeteg munkájába és erőfeszítésébe került, hogy a családon belüli erőszak önálló törvényi tényállás legyen – idézte fel a harmadik felszólaló, Antoni Rita. – A törvény megszületése legalább olyan nyögvenyelősen haladt, mint az Isztambuli Egyezmény ratifikációja” – fogalmazott, majd így folytatta: „A magyar politikusok többségének a nők biztonsága nemhogy nem fontos, de terhes téma, amit mielőbb le akarnak tudni, míg a civilekkel folytatott egyeztetést kellemetlenkedő ellenségekkel, piaci alkudozásnak fogják fel. A családon belüli erőszakkal foglalkozó törvényalkotás során a nők biztonsága helyett azon aggodalmaskodtak, hogy a szentséges család szó említhető-e egy mondatban az erőszak szóval. Elég sokat elárul ez a fontossági sorrendről, ha választani kell az elvek és a nők biztonsága között. Most is hasonló a helyzet: az egyezmény szövegében foglalt gender szótól akarnak frászt kapni a döntéshozók, csak azért, mert ennek kapcsán szélsőséges fundamentalista csoportok rémeket látnak. De ez az egyezmény nem a genderforradalmárok javát szolgálná. Az áldozatok többségében nem lázadók, hanem olyan nők, akik csak családban szerettek volna élni.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.