Orbán megszólalt a Strache-ügyben, egyetlen tőmondattal dobta szövetségesét

  • B.P.M
  • 2019. május 24.

Belpol

Szerinte nincs korlátozva a sajtószabadság Magyarországon, örülne, ha lenne hátszele az országban.

„Meglepődtem. A csalódás nem jó szó, ez inkább egy fájdalmas érzés. A hűséget a politikában is fontosnak tartom, és én Weber urat még a saját itthoni politikai tőkém egy részének árán is támogattam” - fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök a Bildnek adott interjújában, amikor arról kérdezték, hogy csalódott-e Manfred Weberben, az Európai Néppárt (EPP) csúcsjelöltjében, akiről azt is elmondta, hogy közte és a szociáldemokrata jelölt, Timmermans között már csak külső különbségeket lát.

„ [...] Ő egy gyenge vezető. Ha az ember vezető akar lenni, akkor küzdenie kell a saját meggyőződéséért. Ahogy én látom, Manfred Weber egy becsületes ember, de nem kész a saját értékeiért küzdeni. Ő igazodik. [...] Ő már nem konzervatív politikus” - húzta alá.

Orbán némileg kommentálta az osztrák helyezetet, mint mondta, „a politikában a legfontosabb az emberek bizalma. Strache a saját hazájában igazi harcos volt, de elvesztette az emberek bizalmát. Az, amit Strache mondott, elfogadhatatlan.”

Beszélt az EPP-vel való viszonyáról is, azt mondta, mindent megtesz a néppárt sikeréért, azt akarja, hogy az EPP nyerje a választást, de utána egy fájdalmas vita áll előttük: „nem akarom, hogy az EPP a politikai baloldallal kösse össze a sorsát” - fogalmazott.

A miniszterelnök Donald Trumpról, Angela Merkelről és Soros Györgyről is nyilatkozott, valamint az Oroszországhoz fűződő viszonyáról is, továbbá a magyar sajtószabadság helyzetét is értékelte: „Engem a média minden felületén élesen kritizálnak. Jó volna, ha egyszer hátszelem lenne a magyar sajtóban, mert most folyton ellenszélben haladok. A legnagyobb kereskedelmi TV-adó, az RTL, a legnagyobb hírcsatorna, az ATV, a legnagyobb napilap, a Népszava, a legnagyobb hetilap, a HVG és a legnagyobb bulvárúság, a Blikk az ellenzéket támogatja” - mondta.

A riporter emlékeztett arra, hogy a Riporterek határok nélkül szervezet szerint a sajtószabadság Magyarországon korlátozott, ami Orbán szerint nevetséges: „Ha Ön ma belenéz az újságokba, akkor engem minden oldalról kritizálnak. Tegnap jelent meg az öt nagy hetilap, abból három ezen a héten is gyaláz.”

  • Ön azt akarja mondani, hogyha egy újságíró Önt Magyarországon ma kritizálja, akkor holnap még megvan az állása?
  • Ezek mind magánkézben lévő sajtóorgánumok, amelyekre nem tudunk és nem is akarunk befolyást gyakorolni. Még a legnagyobb tévéadó is német kézben van. Ön tényleg azt hiszi, hogy ott elbocsájtanák az újságírókat, ha engem kritizálnának?

 

A teljes interjút elolvashatja a miniszterelnök weboldalán. (Borítóképünkön: Orbán Viktor miniszterelnök és Matteo Salvini olasz belügyminiszter, miniszterelnök-helyettes (a képen nem látható) sajtótájékoztatót tart megbeszélésüket követően Budapesten, a Karmelita kolostorban 2019. május 2-án. MTI/Koszticsák Szilárd)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.