Gát a gátnak - Tervek a Római-part átalakítására

  • - zsip -
  • 2013. április 7.

Belpol

Totális természetkárosítás vagy hasznos beruházás a római-parti mobilgát? Ennek megítélése miatt az óbudai civilek is összekülönböztek egymással. A Fővárosi Közgyűlés a közel ötmilliárdba kerülő tervezett védmű miatt letarolná és feltöltené az ártéri ligetet, viszont cserébe szavatolná a biztonságot.

A Pünkösdfürdő utcától az Aranyhegyi-patak utcáig, szélességében a Dunától a Nánási útig terjedő hetvenhektárnyi területet jelenleg semmi sem védi az árvíztől. Ami nem meghökkentő, lévén e szakasz árterület. Az 1991-es árvíz még nem, a 2002-es viszont már alapot adott a védműépítés napirendre vételére. Az elképzelésnek a Duna 2006-ban adott újabb lökést, amikor ismét elöntötte a területet. Akkor a nyomvonal kijelöléséhez láttak hozzá, tavaly pedig elkészültek a tervek.

A szakértői döntés-előkészítő tanulmány - amelyet a Fővárosi Közgyűlés február 27-én hagyott jóvá kidolgozásra - a különféle változatok függvényében 4,1-4,9 milliárd forintra becsülte a beruházás összköltségét. Három szakaszra bontotta a 3,1 kilométeres partszakaszt, északról délre haladva: I. Pünkösdfürdő utca - Őrtorony utca (1330 méter), II. Őrtorony utca - Rozgonyi Piroska utca (801 méter), III. Rozgonyi Piroska utca - (Nánási út) - Aranyhegyi patak utca (580 méter). A mobilgát a tervek szerint 2,2 méter magas lesz, és szükség esetén 750 cm-nyi feltöltésre építenék. Ez a Vigadó téri alapvízmérce alapján 9,54 méter magasságú védelmet biztosít. Ahhoz viszont, hogy a mobilgát elsőrendű árvízvédelmi vonal legyen, a számítások szerint összesen 9,84 méter magasságúnak kellene lennie.

Gátparti parti


Gátparti parti

Fotó: Németh Dániel

 

Fél Népstadion

A közgyűlés által elfogadott terv a III. szakaszon, a Kadosa utcáig javasolja az alumíniumgát építését, onnan pedig hagyományos földsáv emelését. Sőt, amennyiben csak a Rozgonyi Piroska utcáig építenék meg - ahol a sétány legforgalmasabb része húzódik, és ahol a vigalmi negyed észak felé lényegében véget ér -, akkor egy kanyarral innen csatlakozna a Nánási úti meglévő fővédvonalra. Ez már csak azért is indokolt lenne, mert a tervezők szerint a mobilgát kiépítésének magas költsége a Kadosa utca - Rozgonyi Piroska utca szakaszon nem áll arányban a megvédendő vendéglátóhelyek és csónakházak értékével, az ingatlanok pedig árvízszint fölé épültek.

A Nánási úti fővédvonal fejlesztését a mérnökök nem javasolták: számításaik szerint 8 milliárd forintba kerülne, és nem oldaná meg a Római-part védelmét. A környezetvédők szerint viszont ezt kellene csinálni, ráadásul az ezt megalapozó vízügyi tanulmány már 2005 óta rendelkezésre áll, és abban a költséget 2,6 milliárd forintra becsülték.

A mobilgát csak a nevében hordozza a természethez igazodó, rugalmas eszköz imázsát - a megalapozásához tekintélyes földmunkára van szükség. A talajba vasbeton tartógerendákat sülylyesztenének, amelyekhez csavarral rögzítenék 3 méterenként a 2,2 méteres tartóoszlopokat, közéjük műanyaggal kombinált alumíniumtáblákat helyeznének. A szerkezetet használat után leszerelnék, elszállítanák. Hátránya, hogy a rendszerek nagy része csak a betervezett helyen épülhet meg, és külön területet kell biztosítani az elemek tárolására.

Az oszlopokat tartó alaptesteket hat méter mélységben kell megalapozni, víz- és csatornavezetéket kell kiváltani. Az első szakaszon szükséges a legtöbb földmunka: a talajszerkezet lazasága miatt vízzáró agyagréteggel töltenék fel a partot és a meder egy részét, a tervezői számítás szerint 155 ezer köbméter földet vinnének oda. A szivárgási hossz megnövelése érdekében a feltöltés alá vízzáró résfalat építenének, 5-7 méter magasságban emelkedne meg a jelenleg még ligetes partszakasz. Ez a földmennyiség - 5 tonnás IFA teherautókkal számolva - 31 ezer fuvart jelent, ami pedig az arányokat illeti: a Népstadiont 350 ezer köbméter földmunkával építették meg. A fáknak tehát semmi esélyük: az I. szakaszon tarvágást kell végezni. Bardóczi Sándor tájépítész a Kortárs Építészeti Központ modellezésére hivatkozva összesen 1400 ártéri fa kivágását valószínűsítette, ebből 1200 az I. szakasz építésének áll útjában. Ehhez képest Tarlós István főpolgármester csupán egy-két öreg, beteg fa kivágásáról beszélt újságíróknak. A többi fát azért vágnák ki, mert árvíz esetén veszélyeztetnék a mobilgát kétméteres alumíniumpaneljeinek épségét, vagy mert a nyomvonalon nőttek. A sétány szélesebb lesz a jelenleginél, mivel a védmű felállításához munkagépeket elbíró szervizutat kell létesíteni - ez nyilván néhány étterem, terasz végét jelenti. A kivitelezők fatelepítést ígérnek, amit a beruházást ellenző civilek - tekintettel a harmincéves növekedési időre - nem tudnak akceptálni.

Osztott civilek

A februári közgyűlési szavazáson (amelyen elfogadták a mobilgát tervét) a gátpárti civilek vitték a prímet transzparenseikkel, köztük a feltételeik javulásában bízó evezősök, az ott lakók, míg a múlt hét végi római-parti tüntetésen az ellenzők. Az Aquincum-Mocsáros Egyesület, a Római Fürdő Telepegyesület, a Duna Charta, a Csillaghegyiek a Fővédvonalért egy éve egyesítették erőiket, és Civil Összefogás a Fővédvonalért (CÖF) néven tiltakoznak az ártéri erdő megsemmisítése, a fövenyes, kavicsos partszakasz eltüntetése ellen. Szerintük már rég nem az árvízvédelemről van szó: a mobilgát minden korábban hangoztatott szándékkal ellentétben a partszakasz jellegét alapvetően, kedvezőtlenül és visszafordíthatatlanul változtatja meg. Hivatkoznak arra, hogy nem készült a területre érvényes kerületi szabályozási terv, a gát terveit minden egyeztetés nélkül készítették, az árvízveszély pedig továbbra is fennáll a Csillaghegyi-öbölnél. A CÖF-höz időközben csatlakozott a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI) is - a Vidékfejlesztési Minisztérium szerve -, jóllehet a főváros folyamatosan a projekt kormányzati támogatását emlegette. A DINPI a selymes durbincsra, a Duna homokos, kavicsos medrét kultiváló sügérfélére és a part menti füzesekre hivatkozva javasolja az óbudai üdülőterület helyi védettség alá helyezését.

A parton építkező ingatlanvállalkozók és az üdülőiket életvitelszerűen használók viszont a gát mellett állnak ki. 2006-ban még a költségek megosztását is felvetették, mára ezek a hangok elhalkultak. A kilencvenes évek végétől egymás után kinövő, üdülőnek minősített társasházak építési engedélyeinek kiadásában az óbudai jegyzői hivatal járt el, amelyet hosszú éveken át vezetett az a Sárádi Kálmánné, aki követte a volt óbudai polgármestert, Tarlóst a főpolgármesteri hivatalba - Tarlós főjegyzője lett. Az engedélyt nem tagadhatták meg a kérelmezőknek, mint ahogy azt sem, hogy az üdülőben lakjanak - hárítja a felelősséget ma is Tarlós, aki egy évtizede kampányol az árvízvédelmi létesítménnyel. "budai polgármesterként kezdte, Demszky Gábor idején azonban nem tudta kisajtolni a gátat a városvezetésből. Abban nincs vita, hogy védmű kell, és hogy egységes, díszburkolatú sétányra volna szükség - de ennél jobban nem közelednek az álláspontok.

A mobilgátnak a jelek szerint a politika sem áll útjába: a Fidesz megszavazta a február végi közgyűlésen, míg az MSZP az MTA hatástanulmányt követelő megszólalására hivatkozva tartózkodott; csak a frissiben alakult Párbeszéd Magyarországért Platform és egy jobbikos képviselő utasította el az ötletet. Az egyik, neve elhallgatását kérő óbudai képviselő szerint azok csinálják a felhajtást, akik biciklivel nyáron kijárnak egy lángosra meg egy sörre, aztán hazamennek. Mint mondja, nem nekik kell számolniuk az árvíz következményeivel.

A mobilgát persze igen gyorsan világnézeti értelmezések szimbóluma lett. A múlt szombati pikniken a Védegylet szónoka a plázademokráciában a modernségre hivatkozó, a világot azonban elfogyasztó korrupt politikusokhoz kötötte az ötletet; a harmadik évezred barbáraihoz, akiknek a Duna csak biodíszlet. Sőt Bős- Nagymaros rémképét felidézve a mobilgát építése és a szabadság elvesztése között vont párhuzamot. A tiltakozók a Facebookon szerveznek riadóláncot, ha konkrét kapavágások történnének.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.