Gát a gátnak - Tervek a Római-part átalakítására

  • - zsip -
  • 2013. április 7.

Belpol

Totális természetkárosítás vagy hasznos beruházás a római-parti mobilgát? Ennek megítélése miatt az óbudai civilek is összekülönböztek egymással. A Fővárosi Közgyűlés a közel ötmilliárdba kerülő tervezett védmű miatt letarolná és feltöltené az ártéri ligetet, viszont cserébe szavatolná a biztonságot.

A Pünkösdfürdő utcától az Aranyhegyi-patak utcáig, szélességében a Dunától a Nánási útig terjedő hetvenhektárnyi területet jelenleg semmi sem védi az árvíztől. Ami nem meghökkentő, lévén e szakasz árterület. Az 1991-es árvíz még nem, a 2002-es viszont már alapot adott a védműépítés napirendre vételére. Az elképzelésnek a Duna 2006-ban adott újabb lökést, amikor ismét elöntötte a területet. Akkor a nyomvonal kijelöléséhez láttak hozzá, tavaly pedig elkészültek a tervek.

A szakértői döntés-előkészítő tanulmány - amelyet a Fővárosi Közgyűlés február 27-én hagyott jóvá kidolgozásra - a különféle változatok függvényében 4,1-4,9 milliárd forintra becsülte a beruházás összköltségét. Három szakaszra bontotta a 3,1 kilométeres partszakaszt, északról délre haladva: I. Pünkösdfürdő utca - Őrtorony utca (1330 méter), II. Őrtorony utca - Rozgonyi Piroska utca (801 méter), III. Rozgonyi Piroska utca - (Nánási út) - Aranyhegyi patak utca (580 méter). A mobilgát a tervek szerint 2,2 méter magas lesz, és szükség esetén 750 cm-nyi feltöltésre építenék. Ez a Vigadó téri alapvízmérce alapján 9,54 méter magasságú védelmet biztosít. Ahhoz viszont, hogy a mobilgát elsőrendű árvízvédelmi vonal legyen, a számítások szerint összesen 9,84 méter magasságúnak kellene lennie.

Gátparti parti


Gátparti parti

Fotó: Németh Dániel

 

Fél Népstadion

A közgyűlés által elfogadott terv a III. szakaszon, a Kadosa utcáig javasolja az alumíniumgát építését, onnan pedig hagyományos földsáv emelését. Sőt, amennyiben csak a Rozgonyi Piroska utcáig építenék meg - ahol a sétány legforgalmasabb része húzódik, és ahol a vigalmi negyed észak felé lényegében véget ér -, akkor egy kanyarral innen csatlakozna a Nánási úti meglévő fővédvonalra. Ez már csak azért is indokolt lenne, mert a tervezők szerint a mobilgát kiépítésének magas költsége a Kadosa utca - Rozgonyi Piroska utca szakaszon nem áll arányban a megvédendő vendéglátóhelyek és csónakházak értékével, az ingatlanok pedig árvízszint fölé épültek.

A Nánási úti fővédvonal fejlesztését a mérnökök nem javasolták: számításaik szerint 8 milliárd forintba kerülne, és nem oldaná meg a Római-part védelmét. A környezetvédők szerint viszont ezt kellene csinálni, ráadásul az ezt megalapozó vízügyi tanulmány már 2005 óta rendelkezésre áll, és abban a költséget 2,6 milliárd forintra becsülték.

A mobilgát csak a nevében hordozza a természethez igazodó, rugalmas eszköz imázsát - a megalapozásához tekintélyes földmunkára van szükség. A talajba vasbeton tartógerendákat sülylyesztenének, amelyekhez csavarral rögzítenék 3 méterenként a 2,2 méteres tartóoszlopokat, közéjük műanyaggal kombinált alumíniumtáblákat helyeznének. A szerkezetet használat után leszerelnék, elszállítanák. Hátránya, hogy a rendszerek nagy része csak a betervezett helyen épülhet meg, és külön területet kell biztosítani az elemek tárolására.

Az oszlopokat tartó alaptesteket hat méter mélységben kell megalapozni, víz- és csatornavezetéket kell kiváltani. Az első szakaszon szükséges a legtöbb földmunka: a talajszerkezet lazasága miatt vízzáró agyagréteggel töltenék fel a partot és a meder egy részét, a tervezői számítás szerint 155 ezer köbméter földet vinnének oda. A szivárgási hossz megnövelése érdekében a feltöltés alá vízzáró résfalat építenének, 5-7 méter magasságban emelkedne meg a jelenleg még ligetes partszakasz. Ez a földmennyiség - 5 tonnás IFA teherautókkal számolva - 31 ezer fuvart jelent, ami pedig az arányokat illeti: a Népstadiont 350 ezer köbméter földmunkával építették meg. A fáknak tehát semmi esélyük: az I. szakaszon tarvágást kell végezni. Bardóczi Sándor tájépítész a Kortárs Építészeti Központ modellezésére hivatkozva összesen 1400 ártéri fa kivágását valószínűsítette, ebből 1200 az I. szakasz építésének áll útjában. Ehhez képest Tarlós István főpolgármester csupán egy-két öreg, beteg fa kivágásáról beszélt újságíróknak. A többi fát azért vágnák ki, mert árvíz esetén veszélyeztetnék a mobilgát kétméteres alumíniumpaneljeinek épségét, vagy mert a nyomvonalon nőttek. A sétány szélesebb lesz a jelenleginél, mivel a védmű felállításához munkagépeket elbíró szervizutat kell létesíteni - ez nyilván néhány étterem, terasz végét jelenti. A kivitelezők fatelepítést ígérnek, amit a beruházást ellenző civilek - tekintettel a harmincéves növekedési időre - nem tudnak akceptálni.

Osztott civilek

A februári közgyűlési szavazáson (amelyen elfogadták a mobilgát tervét) a gátpárti civilek vitték a prímet transzparenseikkel, köztük a feltételeik javulásában bízó evezősök, az ott lakók, míg a múlt hét végi római-parti tüntetésen az ellenzők. Az Aquincum-Mocsáros Egyesület, a Római Fürdő Telepegyesület, a Duna Charta, a Csillaghegyiek a Fővédvonalért egy éve egyesítették erőiket, és Civil Összefogás a Fővédvonalért (CÖF) néven tiltakoznak az ártéri erdő megsemmisítése, a fövenyes, kavicsos partszakasz eltüntetése ellen. Szerintük már rég nem az árvízvédelemről van szó: a mobilgát minden korábban hangoztatott szándékkal ellentétben a partszakasz jellegét alapvetően, kedvezőtlenül és visszafordíthatatlanul változtatja meg. Hivatkoznak arra, hogy nem készült a területre érvényes kerületi szabályozási terv, a gát terveit minden egyeztetés nélkül készítették, az árvízveszély pedig továbbra is fennáll a Csillaghegyi-öbölnél. A CÖF-höz időközben csatlakozott a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI) is - a Vidékfejlesztési Minisztérium szerve -, jóllehet a főváros folyamatosan a projekt kormányzati támogatását emlegette. A DINPI a selymes durbincsra, a Duna homokos, kavicsos medrét kultiváló sügérfélére és a part menti füzesekre hivatkozva javasolja az óbudai üdülőterület helyi védettség alá helyezését.

A parton építkező ingatlanvállalkozók és az üdülőiket életvitelszerűen használók viszont a gát mellett állnak ki. 2006-ban még a költségek megosztását is felvetették, mára ezek a hangok elhalkultak. A kilencvenes évek végétől egymás után kinövő, üdülőnek minősített társasházak építési engedélyeinek kiadásában az óbudai jegyzői hivatal járt el, amelyet hosszú éveken át vezetett az a Sárádi Kálmánné, aki követte a volt óbudai polgármestert, Tarlóst a főpolgármesteri hivatalba - Tarlós főjegyzője lett. Az engedélyt nem tagadhatták meg a kérelmezőknek, mint ahogy azt sem, hogy az üdülőben lakjanak - hárítja a felelősséget ma is Tarlós, aki egy évtizede kampányol az árvízvédelmi létesítménnyel. "budai polgármesterként kezdte, Demszky Gábor idején azonban nem tudta kisajtolni a gátat a városvezetésből. Abban nincs vita, hogy védmű kell, és hogy egységes, díszburkolatú sétányra volna szükség - de ennél jobban nem közelednek az álláspontok.

A mobilgátnak a jelek szerint a politika sem áll útjába: a Fidesz megszavazta a február végi közgyűlésen, míg az MSZP az MTA hatástanulmányt követelő megszólalására hivatkozva tartózkodott; csak a frissiben alakult Párbeszéd Magyarországért Platform és egy jobbikos képviselő utasította el az ötletet. Az egyik, neve elhallgatását kérő óbudai képviselő szerint azok csinálják a felhajtást, akik biciklivel nyáron kijárnak egy lángosra meg egy sörre, aztán hazamennek. Mint mondja, nem nekik kell számolniuk az árvíz következményeivel.

A mobilgát persze igen gyorsan világnézeti értelmezések szimbóluma lett. A múlt szombati pikniken a Védegylet szónoka a plázademokráciában a modernségre hivatkozó, a világot azonban elfogyasztó korrupt politikusokhoz kötötte az ötletet; a harmadik évezred barbáraihoz, akiknek a Duna csak biodíszlet. Sőt Bős- Nagymaros rémképét felidézve a mobilgát építése és a szabadság elvesztése között vont párhuzamot. A tiltakozók a Facebookon szerveznek riadóláncot, ha konkrét kapavágások történnének.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."