Partra vetve - a Margitsziget és az úszó-Eb

  • Orosházi Csilla
  • 2005. május 19.

Belpol

Bár néhány hónapja úgy tűnt, a projekt sínen van, valójában ma is kétséges, megépülnek-e a jövő nyáron Budapesten rendezendő úszó-Eb medencéi és járulékos tartozékai. Környezetvédő szervezetek megfellebbezték a beruházás elvi építési engedélyét. De hogyan lett a lágymányosi helyszínből margitszigeti? Mekkora szerepet játszottak ebben az egyetemek, s mennyire volt meghatározó a büdzsé lefaragása?

Bár néhány hónapja úgy tűnt, a projekt sínen van, valójában ma is kétséges, megépülnek-e a jövő nyáron Budapesten rendezendő úszó-Eb medencéi és járulékos tartozékai. Környezetvédő szervezetek megfellebbezték a beruházás elvi építési engedélyét. De hogyan lett a lágymányosi helyszínből margitszigeti? Mekkora szerepet játszottak ebben az egyetemek, s mennyire volt meghatározó a büdzsé lefaragása?

A 2006-os Úszó-, Műugró-, Szinkronúszó- és Nyíltvízi Úszó- Európa-bajnokság (továbbiakban: úszó-Eb) megrendezését 2002. december 14-én ítélte Budapest-nek a Nemzetközi Úszó Szövetség. 2003. május végén előzetes kormánydöntés született arról, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) és az ELTE közös használatában lévő lágymányosi campusra épüljenek a kontinensviadalhoz szükséges medencék. Az Eb lebonyolításához minimum három darab medence szükséges: egy páros ugrótoronnyal felszerelt műugró-, egy bemelegítésre használatos 8 sávos és a versenyzésre szánt 10 sávos, mindkét esetben 50 méteres alkalmatosság.

Sportcsarnokra uszoda

Volt azonban egy apró szépséghiba: az ELTE és a BME közös vagyonkezelésében lévő terület egy részét atlétikai, futball- és tenisz-pályák, öltözők és egyéb sportcélú, valamint adminisztratív helyisé-gek tarkították-tarkítják. Ezek napi használatban vannak, nem úgy, mint a '97-re félkész állapotig fejlődött, de pénz hiányában további evolúcióra képtelen, addig 3 milliárd forintot felemésztő Tüskecsarnok és a betonteknőként megmerevedett, 33 méteres, úszásra szánt medence. A komplexum terve több variánssal futott: a minimálprogram szerintiben 4, a köztes méretűben 6, míg a maximálprojektben 8 medence lett volna. "A 2003. évi februári megvalósíthatósági tanulmány rámutatott arra, hogy a helyszín - adottságai miatt - a kisebb, négymedencés program elhelyezésére ideális, a 6 és különösen a 8 medencés fejlesztés jelentős nehézségekkel és csak kérdésesen vállalható kompromisszumokkal jár" - mondja Péhl Gábor, a BME műszaki osztályának a vezetője. A napirenden előbb mégis a nyolc-, majd a hatmedencés verzió szerepelt. Ennek okát csak talál-gatni tudjuk. A legkézenfekvőbb magyarázat szerint a Magyar Úszó Szövetség (MÚSZ) vezetőinek szeme előtt akkor még a világbajnokság megrendezése is lehetőségként lebegett. (Ezen álmokat a fővárosi kabinet tavaly decemberben oszlatta el, amikor kerek perec kijelentette - akkor már a margitszigeti helyszínről szólva -, hogy nem támogatja a vb-rendezés ötletét.) A hat medencéből kettőt a műegyetemisták által használt atlétikapályára, négyet pedig az ELTE "cikcakk" csarnokára szántak. "A látványt megtervezték, a tartalmat nem - mondja Szentgyörgyi József, az ELTE Hallgatói Önkormányzatának akkori elnöke. - Azt hitték, hogy az egész építkezési terület üres."

2003. június 6-án, a Műegyetem dísztermében került volna sor annak az együttműködési megállapodásnak az aláírására, amelyen többek közt részt vett az akkor sportminiszter Gyurcsány Ferenc, a parlament ifjúsági és sportbizottsága elnökeként Bakonyi Tibor főpolgármester-helyettes (MSZP), a MÚSZ, az egyetemek és a Nemzetközi Úszó Szövetség vezetői. Az ELTE gazdasági főigazgatója, Rák György, aki az intézmény főmérnökével és a HÖK-elnökkel vett részt a tanácskozáson, így emlékszik vissza: "Szerdán (június 4.) szóltak, hogy menjük el a találkozóra. A megállapodás szövegét péntek délelőtt, tíz óra előtt hat perccel faxolták át, délután kettőkor pedig már alá kellett volna írnunk. Ha ratifikáljuk, teljhatalmat adunk Görözdi György miniszteri biztosnak, valamint a területről lemondva, a Kincstári Vagyonigazgatóságra (KVI) ruházzuk át a vagyonkezelői jogot. Ekkora volumenű változtatáshoz az egyetemi tanács jóváhagyása kellett volna, amit ilyen rövid időn belül képtelenség összehívni. Ráadásul a területen edző BEAC Újbudának és MAFC-nak hosszú távú használati jogai voltak-vannak, előbb velük is egyeztetni kellett volna." A füstbe ment megállapodástól függetlenül ugyanezen a napon kormányhatározat szente-sítette a helyszínt. "A Kormány - a kedvező város- és felsőoktatás-fejlesztési, valamint sportszakmai szempontokra tekintettel - egyetért azzal, hogy a Budapest XI. kerület, lágymányosi ELTE-BME egyetemi sportcentrum környezetében nemzetközi színvonalú, költséghatékony beruházás keretében megépüljenek a 2006. évi úszó-Európa-bajnokság megrendezéséhez szükséges létesítmények."

Az elsősorban a Nemzetközi Úszó Szövetség illusztris vezetői előtt kínos fiaskó után a felek abban maradtak, hogy 12-én újra egyeztetnek. "Három kérésünk volt - mutatja a tárgyalásról készült, a két egyetem közös álláspontját is tartalmazó Emlékeztetőt Rák György. - Az egyik, hogy a kieső területek helyett cserébe kapjunk a környéken sportolásra alkalmas pályákat. A másik, hogy az üzemeltetési költséget, amely a hatmedencés programmal 250 millió forint lett volna évente, ne nekünk kelljen fedeznünk, hacsak nem adnak plusztámogatást kifejezetten erre a célra. Valamint szerettük volna, hogy az egyetemek tanulói kedvezményesen használhassák az uszodát. Eme felvetésekre azonban semmilyen választ nem kaptunk." Mi több, a tárgyalás végén Görözdi György miniszteri biztos már azt tartja fontosnak leszögezni, hogy "ha megoldhatatlan problémák vagy a beruházást jelentősen fékező körülmények maradnak, nem kizárt, hogy a kormány a felszínre került problémák ismeretében a beruházásról szóló döntést inkább felülvizsgálja, mint hogy érdekeltség hiányában bármit ráerőszakoljon az egyetemekre". A Műegyetem és az ELTE másképp látja: "Az egyetemek kifejezetten érdekeltek voltak a programban - hangsúlyozza Péhl Gábor és Harasta Miklós professzor, az építészmérnöki kar korábbi dékánja. - Már csak azért is, mert lehetőséget biztosított volna a félkész program legalábbis részleges folytatására, befejezésére."

Draskovics nincs, sziget van

Az Emlékeztető szerint a 20-i egyeztetésre már nem került sor, az egyetemek számára észrevétlenül hagyták el a terepet a korábbi tárgyaló felek. "Velünk többet nem beszéltek, arról sem értesítettek minket, hogy elvetették a lágymányosi helyszínt" - mondja Rák György. "A lágymányosi helyszín elhagyásának okáról máig nem rendelkezünk pontos információval" - állítja Péhl Gábor. Egyedül Detrekői Ákos, a Műegyetem akkori rektora említi, hogy a májusi végi, a campusról hozott elődöntés után alig egy hónappal a MÚSZ-elnök Gyárfás Tamás arról tájékoztatja, hogy a Margitsziget lesz az Eb helyszíne. Görözdi miniszteri biztos állítja: "(É) a döntést az egyetemek - amelyekkel korábban is többször egyeztettek a Sportminisztérium illetékesei - és az egyéb, a Lágymányoson tervezett beruházásban érdekelt személyek és szervezetek is megismerhették. Az egyetemekkel a kormány május 30-i előzetes döntését követő és a július 18-i keltezésű, végleges döntést tartalmazó kormányhatározat elfogadása közötti időszakban is rendszeresen egyeztetett a sporttárca (É) A margitszigeti helyszínről a 2003. július 18-án hozott, végleges kormányhatározat döntött." Az említett iratban viszont, akárhogy is böngésztük, egyszer sincs a Margitsziget megnevezve. A határozatból annyi olvasható ki, hogy a kormány 5,9 milliárd forint központi költségvetési támogatást biztosít az Eb létesítményfejlesztési programjára. Ha volt is szó a Margitszigetről, annak a beterjesztésben kellett szerepelnie. Amennyiben elfogadjuk a miniszteri biztosnak a Margitszigetről döntő kormányhatározatra vonatkozó állítását, téves a sporttárca és a MÚSZ vezetői által többször hangoztatott magyarázat, miszerint a Draskovics-csomag pénzelvonó intézkedései után esett a választás a legolcsóbban kivitelezhető helyszínre. 2004. április 27-ig garantálva volt az 5,9 milliárd, miközben a szigetterv már háromnegyed éves volt. Ekkor született meg az a kormányhatározat, amely alig 2,2 milliárd forintra csökkentve a fejlesztési program szubvencióját, hatályon kívül helyezte az előző évi determinusokat, s amelyből - elődjéhez hasonlóan - a margitszigeti meg-nevezés szintén hiányzik. Görözdi György szerint ebben "azért nincs szó a szigetről, mert a helyszín kijelölése nem a határozat feladata, de a beterjesztésben a Margitsziget szerepelt". (Magyar Hírlap, 2004. október 29.) Ha a júliusi határozat mégsem tekinthető a margitszigeti helyszín szentesítésének, az a 2004. január 26-án a Sportfolió Kht. által kiírt, a Hajós Alfréd uszoda bővítéséről szóló tervpályázat legitimitását kérdőjelezi meg.

"Számunkra ismeretlen okból"

2003 nyara és 2004 tavasza közt látszólag semmi nem történt, pedig a tárca ez idő tájt élénk szakmai konzultációt folytatott a sportszövetségekkel, az önkormányzattal, a területen működő használókkal, szakhatóságokkal és kezelőkkel. Főkert-szakvéleményt és közműtérképet készíttetett, megtörtént az új terület geodéziai és talajmechanikai vizsgálata. A teniszpályák és a klubház tulajdonosa a Pénzügyminisztérium helyett az akkor még Gyermek-, Ifjúsági- és Sportminisztérium (GYISM) lett. Tervek hiányában előkészítő egyeztetés volt az engedélyező angyalföldi építési hatósággal, valamint a régészeti feltárások miatt a Budapesti Történeti Múzeummal. (Ennek tudatában a miniszteri biztos a Népszabadságnak "feltöltött, régészeti emlékeket nem rejtő területként" aposztrofálja majd októberben a johannita rend középkori kolostorának maradványait rejtő terepet.) E hónapok érdekességei közé tartozott, hogy a XIII. kerületi városvezetés 2003 decemberében a Margitsziget teljes területére változtatási tilalmat rendelt el, hogy azt fél évvel később, 2004 júniusában a létesítményfejlesztés helyére feloldja.

2004. június 18-án az Építész Stúdió Kft.-t kihirdették a tervpályázat győztesének. A sajtó júliusban kezdett el cikkezni a margitszigeti helyszínről. Ettől kezdve a MÚSZ és a sporttárca a Draskovics-csomag övszorító intézkedésével indokolta a kedélyborzoló helyszínt. Meglehetős eredményességgel: senkinek nem jutott eszébe megkérdezni, hogyan lehetett a terjeszkedés magyarázatául szolgáló áprilisi pénzelvonást úgy előre látni, hogy a bővítési tendert már januárban kiírhassák.

Július végén megjelent az első, a zöldmozgalmak által fogalmazott tiltakozó közlemény. A Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Magyar Közlekedési Klub, a Parlagfűmentes Magyarországért Mozgalom, a Terézvárosi Zöld Kör, a Védegylet, a Zöld Fiatalok és a Zöld Gömb SK petíciója elfogadhatatlannak tartotta, hogy egy adott területre érvényes változtatási tilalom részleges fel-oldásával önkényesen ki lehessen emelni a kívánt területrészeket. Először hangzott el, hogy a sportkapacitás-koncentrálás miatt a Margitsziget veszíteni fog rekreációs park jellegéből. Ugyanebben a hónapban a GYISM is szervezett egy Környezetvédő Szakmai Fórumot, amelyen "a megjelent szervezetek nem emeltek kifogást a fejlesztés meg-valósításával szemben". A Lágymányosnál leragadt, értetlenkedő Endrédy István fideszes frakcióvezető-helyettest, a fővárosi környezetvédelmi bizottság alelnökét Demszky Gábor nevében Atkári János tájékoztatta: "A grémium az ELTE lágymányosi sportközpont területén lévő versenyrendezést támogatta. Ezzel egyetértő kormányhatározat született tavaly júniusban. Később számukra ismeretlen okból a döntést megváltoztatták."

Észrevétel nincs

Az első elutasító szakhatósági állásfoglalást a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Felügyelet adta ki 2004. augusztus 10-én. "A Nemzeti Sportuszoda bővítése során tervezett létesítmények (medencék, víziközművek, 60 férőhelyes VIP-parkoló, hajóállomás stb.) a margitszigeti ivóvízbázis belső és külső védőterületére esnének. Belső védőterületen csak vízkivétel létesítményei helyezhetők el. Külső védőövezeten meglévő tevékenységek, létesítmények meg- és fennmaradása környezeti felülvizsgálat vagy környezeti hatásvizsgálat eredményétől függően megengedhető, de új létesítmény létesítése tilos. Belső és külső védőterületen parkoló, új út és hajókikötő létesítése vízbázis-védelmi szempontból egyáltalán nem elfogadható." Három nappal később a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség - a fenti kifogások mellett - a szennyvízelvezetés megoldatlansága miatt sem járult hozzá az elvi építési engedély kiadásához.

Ekkortájt a nyilvános polémia fő tárgyát a sziget besorolása jelentette. Endrédy István egy 1998-as fővárosi közgyűlési rendeletre hivatkozva állította, hogy a kérdéses terület védett közpark. Ugyanígy gondolta pár hónappal később Schneller István főépítész is a létesítményfejlesztési program véleményezése közben. A miniszteri biztos ugyanakkor a Magyar Hírlap októberi felvetésére, miszerint "a fővárosi önkormányzat nem oldotta fel a Margitsziget minden ilyen beavatkozást kizáró védett közpark voltát", úgy reagált: "Ilyen védettség nincs, a szigetnek ez a része városi park övezeti besorolás alá esik, melyben például a sportlétesítmények építése nevesítve van."

Novemberben a zöldpalettát újabb árnyalattal gazdagító, az alakulás fázisában lévő, nem hivatásos környezetvédőkből álló Mozgalom a Margit-szigetért Egyesület (Momart) a projektet bíráló nyílt levelet címzett az időközben miniszterelnökké választott Gyurcsány Ferenchez. December elején a Nemzeti Sporthivatal (NSH) helyszínbejárással egybekötött sajtó-tájékoztatót tartott. A jelenlévők megtudhatták: költséghatékony-sági elvek szólnak a Hajós Alfréd uszodával szomszédos terület igénybevétele mellett, amelynek bevonásával elkerülhetővé válik több védett és értékes fa kivágása; biológiai szennyvíztisztító berendezéseket szerelnek fel, a Fővárosi Vízművek pedig egy másik kútból pótolja majd az ivóvizet. Ábrahám Attila NSH-elnök és címzetes államtitkár újságírói kérdésre azt válaszolta: van B terv, ha a bővítési elképzelésekhez a fővárosi közgyűlés mégsem adná tulajdonosi hozzájárulását. A Zöld Demokraták, a Duna Kör, az Európai Zöldek Egyesülete, a Zöld Alternatív Alapítvány és a Környezetvédelmi Unió - amennyiben a környezetvédelmi szabályokat betartják - támogatásukról biztosították az építkezést.

A Fővárosi Önkormányzat - a korábbi szóbeszéddel ellentétben - decemberben mégsem döntött a tulajdonosi hozzájárulás megadásáról. Január elején a hezitáló Demszky Gábor a főváros környezetvédelmi ügyosztályának korábbi meglátásaira alapozva Persányi Miklós állásfoglalását kérte. "A városvezetés kezdetektől fogva a lágymányosi helyszínen történő Eb megrendezését támogatta. A Kormány (É) korábbi döntését megváltoztatva 2004 áprilisában viszont már úgy határozott, hogy a Margitszigeten lesz a világverseny." (A főpolgármester nem tudta, hogy a sziget kijelölése egy 2003. júliusi döntés eredménye.) Aggályai közt szerepelt a zöld- és a kizárólag gyalogosok számára fenntartott és általuk használt terület csökkenése, a nagyszámú idős, egészséges fa elvesztése, a Margitsziget (zaj)terhelésének növekedése. "Összességében várható, hogy olyan folyamatok indulnak be, amelyek ellentétesek mindazokkal a törekvésekkel, amelyeket a Fővárosi Önkormányzat mindeddig képviselt: fokozott védelmet biztosítani a Margitszigetnek, mert ez a terület az ország, de az egész régió egyedülálló természeti értékét jelenti." A környezetvédelmi és vízügyi miniszter nem foglalt állást, a labda pedig hat nappal később visszapattant a fővároshoz. A zöldtárca helyettes államtitkára, Haraszthy László a Momart egy korábbi kérvényére reagálva a következőt proponálta: "Javasoljuk, hogy a sziget zöldfelületének további csökkenése megakadályozása, illetve a terület esetleges helyi védetté nyilvánítása érdekében az Egyesület keresse meg a Fővárosi Önkormányzatot. A Margitsziget zöldfelületének és tájképének (...) megóvását tárcánk támogatja."

Január 8-án a Zöld Demokraták az egységes zöldálláspont kiala-kításáért konferenciát rendeztek, ám számos civil szervezet politikai kezdeményezésnek tartotta az eseményt, s így távol maradt. A Zöld Demokraták országos választmányi elnöke, Erdei Csaba korábban úgy fogalmazott: "A mintegy 3000 zöldszervezet csak kisebb hányada tiltakozik a margitszigeti uszodafejlesztések ellen." Szám szerint 25; ők január 17-én nyílt levélben fordultak a miniszterelnökhöz, amelyben a korábbról már ismert kifogások mellett szóvá tették, hogy a döntés-előkészítésből kiszorították őket.

Két nappal később az m1 Körzeti híradójában Korchma Zsombor, az SZDSZ-frakció szóvivője szóba hozta azt a tervet, amely akkor már néhány napja a kabinet előtt hevert tanulmányozáson. "Egy olyan előterjesztés, ami azt állítja, hogy lehetséges úgy megrendezni az Eb-t, hogy jelentős átalakításokat nem kell végezni, tehát a park és a fa nem sérül, mi ezt a verziót támogatnánk, de ennek megvalósíthatóságát még meg kell vizsgálni." "A szóban forgó pályázatot kizárták a versenyből formai okok miatt" - vetett véget a tétova gondolatmenetnek Gy. Németh Erzsébet, az MSZP fővárosi frakciójának vezetője. Ez volt az a verzió, a "B" terv, amely a telekhatáron belül bővítette volna a medencéket, úgy, hogy a műemléki védettségű lelátónak egy-egy sorát vette volna el. Erről nyilatkozta a közgyűlést megelőző napokban Demszky Gábor, hogy "előttünk van egy másik, megfontolásra érdemes javaslat".

Január 27-én a fővárosi közgyűlés koalíciós többsége megszavazta a tulajdonosi hozzájárulást. Bakonyi Tibor főpolgármester-helyettes, aki állítja, nem ismerte a fenti variánst, a döntést a következők-kel indokolja: "Az, hogy a kérdéses területen a fővárosnak tulajdonosi kompetenciája van, 2004 augusztusában derült ki. Ekkor az NSH már túl volt a pályáztatáson, a győztes tervhez kellett a bólintásunk. Minket kész tények elé állítottak, új helyszínt találni, másik tervet készíttetni már nem volt idő. Annyit tehettünk, hogy megpróbáltunk minél előnyösebb feltételeket kiharcolni a főváros számára. Kaptunk az államtól 150 millió forintot, amiből felújíthatjuk a Főkert Bauhaus-épületét, és parkosíthatjuk az egykori Vörösmarty kertmozi helyén éktelenkedő Kalandparkot. Összességében tíz négyzetméterrel csökken majd a zöldterület, és csupán 14 nagy értékű fát kell kivágni. Nem ipari üzem épül, hanem rekreációs célokat szolgáló uszoda. A gyerekeknek például kedvezményes lenne, bár hogy mennyire, azt még nem tudjuk. Ha az úszószövetség lemondana a rendezésről, az 500 ezer euró bírsággal és az eseményt átvállaló fél költségeinek fedezésével járna."

A tulajdonosi ámen előtt két nappal a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség is megad-ta a szakhatósági hozzájárulást. A szennyvízkérdést ideiglenes gondként definiálta, amelyet a várhatóan 2008-ra elkészülő csepeli szennyvíztisztító telep old meg. (A legújabb tervek szerint lenne szennyvíztisztító, plusz 500 négyzetméter bevonásával.) Az irat egyik érdekessége, hogy "a 2006-os évi rendezvénnyel kapcsolatos összes létesítmény és azokkal szemben a jogszabályok által támasztott környezetvédelmi követelmények ismerete nélkül engedélyes csak saját felelősségére kezdheti meg a bővítéssel kapcsolatos további munkákat. (É) A Margit-szigetet védő árvízvédelmi vonal magassági értelemben nem rendelkezik az árvíz ellen kellő biztonsággal. (É) Ezért a tervezett létesítményt az árvíz és jégzajlás veszélyeztetheti." A felügyelőség kijelenti továbbá: "A Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda tervezett bővítésével megvalósuló beruházás országos, illetve helyi jelentőségű védett természeti értékeket, természet közeli állapotú élőhelyet nem érint, ezért természetvédelmi szempontból észrevételünk nincs."

A miniszteri biztos szerint július 27. és augusztus 6. között a szigeten még soha nem volt precedens a fenti természeti jelenségre. Mint mondja, még a 2002-es, a fővárost augusztus második felében elérő dunai árvíz sem veszélyeztette a Hajós Alfréd uszodát. "A felvetett eshetőséggel nem kell számolni. A nyíltvízi versenyek helyszíne pedig nem a sziget melletti Duna-szakasz és nem is a Duna (hanem a Balaton - a szerk.), így ebből a szempontból is lényegtelen a folyó vízszintjének alakulása."

Igyekezet és nyitottság

A közgyűlési határozat egyik kardinális kitétele az építtetőre vonatkozik, aki a beruházás megvalósítójaként - az NSH irányítása alatt álló magánszemélyként vagy társaságként - a létesítmények tulajdonosa lesz. "Ennek értelmében bárki lehet az Építtető" - jelezte a szerződéstervezetet tanulmányozó fővárosi sportügyosztály. A főépítész és a környezetvédelmi osztály egymástól függetlenül megfogalmazott álláspontja szerint "el kell zárkózni attól, hogy a margitszigeti közös tulajdonú ingatlanon magántulajdonként jelenjen meg az állami tulajdon helyett. Intő példa erre számos eset, amikor nagy közparkok területén - különösen a perifériáján - a használati engedély idővel, sokszor követhetetlen jogi lépéssorozatok után, tulajdoni joggá változott, megszüntetve ott a közpark funkciót." A miniszteri biztos állítja: az építtető állami tulajdonban lévő társaság lesz, amit botorság a kivitelezővel összetéveszteni.

Bár az ügyosztályok és a főépítész a megállapodás más pontjaival szemben is - így a létesítmény befedése, annak más módon való hasznosítása, az ingatlan-nyilvántartásba önálló ingatlanként és helyrajzi számmal való bekerülése és az egyéb beruházásokra vonatkozó (csupán) 10 éves moratórium miatt is - kifogást emeltek, ezek szintén visszhangtalanok maradtak.

Február végén a Momart benyújtotta fellebbezését a főváros közigazgatási hivatalához, mivel úgy ítélte meg, hogy az elvi építési engedélyt elfogadhatatlan környezeti és vízbázisvédelmi hiányosságokkal adták ki. Ezt megelőzően törvényességi felügyeletet kért a közgyűlés határozatai ellen, mivel állítása szerint fővárosi rendeletek szabályban rögzítik: a fentihez hasonló esetekben közterület-használati hozzájárulás csak közművek javításához vagy azok létesítéséhez nélkülözhetetlen munkálatokhoz adható ki, s akkor is csak ideiglenesen. Az egyesület kifogásolta, hogy a közgyűlés által elfogadott "Megállapodás" térítésmentesen, véglegesen átadja a közterületet egy későbbi időpontban kijelölendő építtetőnek. A közigazgatási hivatal a fellebbezést elutasítva - az idő szűkösségére és az Eb megtartásának szükségességére hivatkozva - a napokban azonnali végrehajtást rendelt el. Két, szintén protestáló szervezet még nem kapott választ. A Zengő növényállományát harciasan védelmező Védegylet, a korábban a négyes metró, jelenleg a 10-es út építésével, pontosabban annak blokkolásával (eredményesen) foglalatoskodó Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége - hallgat. Elmondásuk szerint azért nem élnek civil szervezeti státusuk nyújtotta jogi lehetőségekkel, mert nem futja rá idejükből és kapacitásukból.

A miniszteri biztos állítja: "Nincsenek olyan érdemi környezetvédelmi szempontok, amelyek a fellebbezések valós alapjául szolgálnának. Inkább arról lehet szó, hogy egyes személyek vagy szervezetek minden igyekezetünk és nyitottságunk ellenére talán nem rendelkeznek kellő információval a beruházásról." A történtekről szerettük volna a MÚSZ-t is megkérdezni. A szövetség főtitkára, Ruza József nem kívánt nyilatkozni.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?