"Nem magamnak építettem" (Új szobrászműterem Vasadon)

  • Eörsi Sarolta
  • 2005. május 19.

Belpol

Új műterem felépülését ünnepelhette a szobrásztársadalom április 29-én: a Vaskapu nevű tanyavilági alkotóhely Karcag Éva szobrász ötlete volt.

Új műterem felépülését ünnepelhette a szobrásztársadalom április 29-én: a Vaskapu nevű tanyavilági alkotóhely Karcag Éva szobrász ötlete volt.

A megnyitót övező vircsaft - Kő Pál mester beszéde, nyárson sült malac, Dresch Mihály-koncert - és az egyre virágosabb kedvű rokonok és kollégák tömege enyhe lagzihangulatot kölcsönzött az eseménynek. Pedig nem lagzi volt, hanem egy műterem megnyitója, amely a semmiből épült fel a Budapesttől 35 kilométerre fekvő Vasad községben, annak is a legvégében, ahová egy úgy-ahogy megvilágított, kacskaringós földút vezet a falu központjából. Ebben a jószerivel ideális alkotókörnyezetben - az egyik tanyán - lakik Karcag Éva szobrászművész, aki hosszú évek előkészítő munkájával, kölcsönökből építette fel ezt a vadiúj palotát a maga, illetve Rose Balázs tervei alapján.

A mező közepén álló, napfényben úszó műteremépület egyedi ötlet, ugyanakkor a művésztelep legszebb hagyományait követheti. Ezek az alkotói rezervátumok, ahol festők, szobrászok tucatjai dolgozhattak a világtól elzárva, itthon a 19. század közepe óta működnek (a ma működő legrégebbi talán a szolnoki). Ma már a legtöbb művésztelepet alkotóháznak hívják, azaz csak

valamilyen ösztöndíjjal

vagy térítés ellenében tölthetnek ott az érintettek néhány hetet. A vasadi építmény kifejezetten szobrászok számára készült, erről tanúskodik például a műterem közepén ékeskedő emelőhorog, amelynek segítségével a művész egyedül is megfordíthatja a készülő alkotást. Elhűlve a gondolattól, hogy miféle elemi nehézségekkel kénytelen "normál esetben" egy mezei szobrász szembenézni, tovább faggatjuk a háziasszonyt a jövőről alkotott elképzeléseiről. Kiderül, hogy ilyenek nincsenek, vagy legalábbis nem igazán pontosak. Még nem lehet tudni, hány szobrász, milyen körülmények vagy feltételek közt, mennyi ideig és milyen tevékenységet végezhet itt; Karcag Éva csak abban biztos, hogy lesz közös alkotás. "Nem magamnak építettem" - szögezi le. Az alapvető cél nyilvánvalóan az volt, hogy a szobrászat

magányos foglalatossága

mégse legyen annyira magányos. A mai művészeket már nem köti össze egyetlen stílusirányzat, mindenki a saját feje után megy, de ez nem jelenti azt, hogy légüres térben szeretnek alkotni. A műhely és a megnyitókiállítás sem véletlenül viseli a "Vaskapu" nevet. Maga a kapu a műterem melletti rétre nyílik, a szándékot jelképezve mintegy, a megnyitó így természetesen kézzelfogható jelleget öltött. A ki-állítók - Gálhidi Péter, Karcag Éva, Kotormán László, Kotormán Norbert, Mohácsi András, Székó Gábor és Takács Máté - jórészt a főiskoláról ismerték egymást. Az akkori intenzív évek után megmaradt az igény a párbeszédre. "Több mint tíz éve diplomáztam, de nem ismerek olyan korosztályombeli szobrászt, aki az alkotásból él - mondja Karcag Éva. - A főiskola óta küzdelmes éveim voltak. Most sem vagyok aktív alkotó. Díszletet csinálok színházba, reklámokhoz, látványtervezéseken dolgozom, én készítettem a bálnát Tarr Béla Werckmeister harmóniák című filmjében. Jó lenne valahogy feloldani a pénzkeresés és az alkotómunka közti ellentmondást."

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.