Pert nyert az állammal szemben egy menekült anya

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 14.

Belpol

17 hónapig tartották fogva a családjával együtt a röszkei tranzitzónában, 4,7 milliós jóvátételt kapnak.

Egy négygyerekes anya pert nyert a strasbourgi bíróságon a magyar állammal szemben – írja a Telex.

A Magyar Helsinki Bizottság által képviselt Z. L. és családja afganisztáni. A férj és egy gyermek eljutott Ausztriába, ahol mindketten tartózkodási engedélyt kaptak. Az anya és a másik három gyerek 2018 decemberében Magyarországon, a röszkei tranzitzónában kért menedékjogot. A kérelmet a magyar hatóság megtagadta, mivel Szerbián át érkeztek.

A családot három hónap után áttelepítették a tranzitzóna családi részlegéből az idegenrendészeti körletbe, és ott az anyának és 20 éves gyermekének négy napon át nem adtak enni. A strasbourgi bíróság felszálította a kormányt, hogy adjon ennivalót a két embernek, és ez a kérés teljesült.

A család 17 hónapig volt a tranzitzónában, addig, amíg a kormány – az Európai Unió Bíróságának ítéletét részben végrehajtva – felszámolta a tranzitzónákat.

Z. L. és gyermekei eljutottak Ausztriába.

A strasbourgi ítélet szerint a magyar állam megsértette az anya és gyermekei emberi jogait, mert a tranzitzónában való fogva tartásukra nem volt jogalap, ezért 12 ezer eurós (mintegy 4,7 millió forintos) jóvátétel jár nekik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.